Millan_II
Medlemmar-
Innehålls Antal
30 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Millan_II
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag har sett Pioner 235 både som röd och vit. Så grön är väl inte helt omöjligt.
-
Jag hade en Pioner 235 som förstabåt. På den satt en tvåhästare, minns inte vilket märke det var. Det jag minns var att gasreglaget var horisontellt på motorn, Yamahas är vertikal som man ser på bilden. Första året vi hade jollen med tvåhästarn vågade vi inte gasa fullt för det gick så fort, och då var vi ändå 3 barn i båten. Några år senare var den så slö så vi bytte till en femhästare istället... Ojojoj vad det gick undan. Minst 14 knop. Båten var förresten bara godkänd för 4hk. Men en Suzuki femhästare gjorde susen.
-
Här kommer en bild på skönheten
-
Sjön Sommen regerar! Om det bara kunde bli varmt i vattnet snart...
-
Jamen tänk på att din motor har 50% mer power, så det är ju ingen liten motor du har...
-
Tänk vilken glädje man har av en liten motor
-
Tänk vilken glädje man har av en liten motor
-
Hittade en gammal tvåhästars utombordare på jobbet häromdagen. Den låg fortfarande i sin orginalkartong. Modellen är en Yamaha 2-takt med den typiskt 80-talsblå färgen. Förvånansvärt fräsch också... Jag frågade runt lite på jobbet, och det visade sig att dom köpte den för längesen, men den är i stort sett bara uppstartad och har gått max 10 minuter. Jaha, tänkte jag, då är den säkert skadad pga utebliven motion. Jag tog upp den ur kartongen och skruvade dän alla plastkåpor. Under kåporna var den hur fräsch som helst. Nålen på förgasaren var lite seg, men ändå infettad. Det var bränsle i tanken, men inget hade läckt ut. Allt under huven såg helt nytt ut, inte ens dammigt. Jag plockade ur tändstiftet som såg kanonfint ut. Ivrig som jag var så tog jag fram en hink vatten och ställde under riggen, och drog sedan i startsnöret. På fjärde draget tände den, och lät precis som en tvåtaktare ska göra. Helt obeskrivlig känsla! Jag analyserade motorplåten lite, och efter en stunds forskning kom jag fram till att den är av 1983 års modell. Tänk om det hade varit en lite effektfullare snurra, då hade den kunnat vara värd lite pengar. Inte ens en ny tvåhästare kostar speciellt mycket pengar, så det finns ju inget direkt värde i den här. Men till nästa år ska den nog få jobba lite, då vi även har en gammal Uttern 275 på jobbet, som ska få lite vax och kärlek. Ville bara dela med mig lite av min glädje över gamla prylar. Imorrn slänger jag nog upp en bild på den om jag hinner putsa upp den lite, det var lite smuts på utsidan av kåporna.
-
Jag hade en Merc 500 -75 som kylde dåligt, men jag hade ändå skvallerstråle, så du gör nog bäst i att dela riggen och rensa ur alla kanaler och samtidigt byta impellern. Den är billig om man jämför med att köpa ny motor
-
Jag har en Mercury 50 Elpto -06, och jag uppskattar till ca en liter per sjömil. Visserligen har jag inget bra mätinstrument för att se hur långt jag kört, sen har jag en ganska lång bit där jag bara får köra 5 knop innan jag kommer ut på sjön och får plana ut. Men totalt på en dagstripp bränner jag 15 liter bränsle, och då åker vi ungefär 15 sjömil också. Jag brukar marscha runt 20 knop. Nu väger ju min båt ca 350kg, motorn närmare 100kg och så lite folk, så hela ekipaget landar väl på närmare 700kg.
-
Hur stor är risken att motorn havererar vid tubekörning? Jag har precis petat på en ny 50hk motor på min 4,8-metersbåt. Förra året körde jag med en gammal Mercury 50, och kylningen var dålig redan då, men efter att ha kört lite tube så nöp den titt som tätt. För tillfället ligger min tube på vinden, jag tänkte köra in motorn lite i år och sen ge mig på tubekörning nästa år. Som en motfråga till den som skrev överst, vad krävs det för motor för att dra en wakeboardare?
-
Jag har då inte lyckats hitta nån ny Selva 50hk för 42000. Min jämförelse var Mercurys 50hk 2-takt: 40000 4-takt: 68000 Prisskillnad 28000. Och dom 28000 lägger jag hellre på bränsle och tvåtaktsolja. På lokala marinan hade dom en 2003 årsmodell 4-takt Selva för 43000. Då är den begagnad! Glöm aldrig att nytt är alltid nytt!
-
Jag dammsög blocket och liknande sidor för att hitta en prisvärd motor, och det slutade med att jag knallade in på lokala marinan http://www.hugesmarina.se och dom hade 10st 50hk Mercury 2t med förgasare för 40900:-, men det verkar som om de lyckats kränga rätt så många på bara två veckor. Men det fanns ju både större och mindre modeller för utförsäljning. För de kronorna en insprutstvåtaktare kostar extra får du mycket soppa att leka för. Själv satsade jag på en tvåtaktare då det passar vattenlek och liknande. Att de sen luktar gott och mullrar härligt är ju bara ett plus
-
Enda tipset jag kan ge är; Köp ingen båt där motorn är från 70-talet. Det är viktigare med en bra motor än en bra båt, tycker jag iaf. Jag köpte gammal båt och gammal motor (75-årsmodell), och det kostade mig 47000:- att smälla på en ny nu, bara för att motorn har gjort sitt. Så lägg på 10 000:- extra och försök få så ny motor som möjligt.