kaho
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm kaho
-
Placering
Kadett
-
Tack Paliswe! Albin Motor har tydligen detta men kallar det tätningsgarn. Kan kanske vara bra att veta för andra som letar efter filtringar.
-
Jättetack Lindroos! Jag blev lite orolig att jag skulle behöva göra som Paliswe sa och riva hela axeln. Ett omfattande jobb! Ska prova att dra åt lite och se hur det hjälper. Var får man tag i filtringar som passar just till denna tätning?
-
Det verkar faktiskt som om jag har ett visst läckage. C.a 2dl under 2 timmars gång. Har dock inte än kunnat verifiera att det faktiskt kommer från tätningen. Men hur byter man den? Antar att man måste trä den på axeln vilket ju i så fall innebär att man måste lossa den från motorn och sedan ta bort kopplingen? Det senare är verkligen inte lätt i mitt fall...
-
Packboxen på bilden satt på min båt när jag köpte den. Förra ägaren, som inte var den ursprungliga, hade hört att den kallades evighetstätning. Nu är det ju inget som varar i evighet så jag antar att tätningen till sist ändå borde servas (70-talsbåt). Men hur? Finns inga nipplar för varken olja eller vatten. Änden, mot axeln, verkar vara av någon sorts plast. Finns det någon på detta forum som har info att ge? Senast ändrad av kaho | 28 juni 2011 | 09:16
-
Är det någon som kan tala om hur att montera en ljuddämpare, typ ELASTOMUFFLE? Den är tydligen vattenkyld och fungerar dessutom som backventil. Det sitter en nippel på den för slanganslutning. Ska denna möjligen anslutas till sjövattnet efter impellern? Ljuddämparen har förmodligen många år på nacken. Satt i båten när jag köpte den. Jag har nu bytt motor och vet som sagt inte hur jag gör med ljuddämparen. Capella har tydligen sålt detta märke tidigare och har en bruten länk till ett produktblad. Jag har skickat en förfrågan via mail men om dom svarar är en annan fråga... /Kjell-Arne
-
Jag ser det. Precis en sådan var det jag avsåg. Och du hade också en slang som gick till den. Vet du vad den hade för funktion? På min gick den till kylvattensystemet men varför? Kjell-Arne
-
Tack Lasse-L och Pentax! Där ser man. Det är en gammal Finncraft från 70-talet jag jobbar på och tidigare satt det en BUKH DV-20 i den. Inte en Albin alltså. Jag tycker jag har sett en bild någonstans av det som ni nu identifierat som en ljuddämpare men har inte vetat vad jag skulle googla på. Nu kanske jag har bättre tur. Är fortfarande intresserad av vad den klena slangen har för funktion. Fö har jag problem med att svara på/skriva inlägg med IEX 8. Fungerar direkt med Firefox. /Kjell-Arne
-
Hej, håller på att byta motor i min motorseglare. Efter ljuddämparen sitter en svart burk i form av en dubbelkon (se bild). På ena sidan sitter en slang som förut gick till kylvattensidan på min förra motor. Vet någon vad detta är för burk och måste jag fortfarande ansluta slangen och i så fall vart? Mvh Kjell-Arne
-
Jag var bara nyfiken på vad det egentligen var. Jag har inte haft någon användning för mojen de fem år jag haft båten så den bara sitter där. Självklart kan jag ta bort den. Den sitter med två popnitar som jag kan borra bort.
-
Den sitter på sidan av masten, någon halvmeter under bommen men alltså inte rakt under. Ovanför sitter en knap. Själva armen är någon decimeter lång så den är lite för klen för att kunna vara en sorts sträckare till ett fall. Möjligen till en flagglina men varför skulle en sådan behövas? Jag har nu också skickat frågan vidare till www.holt.eu men det är ju inte säkert att ens dom vet eller ids svara.
-
I min mast sitter ett beslag från HOLT-ALLEN. Ser ut som en spak som man kan fälla uppåt och nedåt. Dock verkar det inte som om man tex skulle kunna klämma fast en lina med den. Något som någon tidigare ägare monterat. Finns det någon som har en aning om vad denna är avsedd för?
-
Du har helt rätt Anders! Kopplingsschemat är korrekt och jag lyfter på hatten för att du orkade med att rita den. Provade idag med att koppla bort minuskabeln till Septor och då får jag 12V mellan minuspolerna Jag funderade faktiskt på att låta det vara som det är. Tyvärr har jag lite problem att hålla full spänning i startbatteriet och motorn är därför ibland väldigt svårstartad. Jag tänkte koppla in en solpanel dels för att hålla spänningen på startbatteriet och dels naturligtvis för att underhålla förbrukningsbatterierna. Min nuvarande lösning blev en 45W solpanel till förbrukningsbatterierna och en separat 5W panel till startbatteriet. Lite klumplig lösning måhända men den lilla panelen hade jag redan. Och Gimbal, om du kollar på en generator för marinbruk ska du se att båda polerna är galvaniskt skilda från godset. Detta till skillnad från en bilgenerator. Påstås bero just på att undvika korrosion. /Kjell-Arne
-
Kopplingsbryderi. Spänning mellan minuspoler. Motor: Buch DV20 10 616 Startbatteriet är kopplat enbart till startmotor (Dynastart?). Batteriets minus ligger mot motorns chassi. Förbukningsbatteriet är kopplat till en egen generator via polerna 0 och M. Generatorns minus, 0, ej kopplat till motorchassi. Sålunda är minus på starbatteri ej anslutet till minus på förbrukningsbatteri. Vad jag vet så ska man heller inte, ur korrosionssynpunkt, ha generatorn elektiskt ansluten till motorchassiet. Mäter jag mellan batteriernas minuspoler så ligger där 0,9 volt där startbatteriet fungerar som minus. För mig är detta rena trolleriet! Mellan batterierna ligger en avskiljare, typ Septor. Den är kopplad så att överskott från förbrukningsbatteriet ska ladda startbatteriet. Men det lär väl knappast hända så länge det inte finns gemensam jord? Jag skulle i stället vilja vända processen så att startbatteriet laddas först och därefter förbrukningsbatteriet. Men detta kräver ju, förutom att Septor ska vändas så klart, att det finns gemensam jord mellan batterierna. Men om jag kopplar ihop dessa blir ju generatorn inte längre galvaniskt avskiljd från motorchassi med ev. korrosion som följd. Och vågar jag jag överhuvudtaget koppla ihop dem eftersom det finns en potentialskillnad mellan batteriernas minuspoler.? Som det ser ut just nu förstår jag inte ens hur startbatteriet kan bli laddat överhuvud taget om det inte är så att Dynastarten fungerar som generator. Batteriavskiljaren, Septor lär väl knappast ha någon funktion. Hur bör jag göra? /Kjell-Arne
-
Tack Andreasmy, tyvärr är det nästan omöjligt att flytta något eftersom det inte finns många alternativa platser kvar och allt redan är fast monterat. Nu är det inte något större problem men det är störande. Lite märkligt även att GPS:en skulle kunna generera något magnetfält. Jag hade gissat på typ radiostörning men det hjälpte ju inte att koppla bort antennen. Jag har också funderat på att sätta ett filter, tex en kondensator, på VHF:ens strömmatning men det hjälper ju bara om störningen kommer via strömkabeln. /Kjell-Arne
-
Min GPS, Navman Tracker 56000, står c:a 1,5m från min VHF-radio, Cobra MRF55. Radion är ansluten till samma batteri som GPS:en och NMEA är kopplad mellan enheterna. Antennen till GPS:en sitter på rufftaket strax ovanför radion. När jag slår på GPS:en hör jag ett ganska svagt brum men ändå störande. Kopplar jag bort antennen från GPS:en så stör det fortfarande. Antennen till VHF:n sitter i masttoppen. Är det månne någon som har en aning om hur jag ska bära mig åt för att avstöra? Kanske jag även borde tillägga att jag varken hade motorn eller någon annan utrustning igång. /Kjell-Arne