Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

henlin431

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om henlin431

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Jag köpte en liten Selcobåt för en tid sen. Ett litet hål i fören under vattenlinjen och en hel del skrap, repor och djupare repor i skrovet gör att jag nu precis skall till och spckla och göra snyggt med marinepoxi. Jag tar alltid upp båten och förvarar den på kärra. Min fråga är således. När jag fixat hålet och pressat in marinepoxy i hålet, tätat ordentligt, sandpapprat så det ser hyfsat jämt ut, fyllt alla småskavanker osv i skrovet. Vad för enkel bottenfärg kan jag sen köra med? Går det med topcoat eller nån simpel billig bottenfärg? Då båten aldrig ligger i ser jag inget nöje i att preparera med ny gelcoat eller kladda på med annat i olika lager för att det skall hålla länge. Vill egentligen bara täcka över lagningarna med någon enhetlig (svart) färg. Hittar inget på biltema, bara en grå primerfärg (?). Vad ska jag ha? Lagningarna skall vara vattentåliga enligt marinepoxy-manualen och jag vill alltså bara täcka över så det ser okej ut. Tar gärna emot tips. Gärna också få höra om jag tänker helt fel. Det kan vara trevligt att få veta då jag inte har nån större erfarenhet. De trådar som redan finns verkar mest behanlda båtar som ligger i för jämnan. Då förstår jag att det måste vara noggrannhet inblandat. Det är en lågbudgetbåt även om jag siktar på att göra den fin för mindre peng. /Henke
  2. Hej Bobby! Köpet du detta eller liknande variant? Funkade det ok? /nyfikne Henke
  3. Hej! Jag hade en större båt för ett tag sedan, hyfsat bra ekolod även om det var några år gammalt. Man såg fiskar och lite annat smått och gått under båten. Nu har jag köpt en mindre båt i syfte att komma ut lite då och då. En mindre och smidigare båt helt enkelt. Funderar nu på ekolod och vill bara använda det för att undvika grund (eller hitta dom). Att se fiskar och dylikt är jag inte så intresserad av då jag med mitt förra aldrig fick något när jag fiskade efter vad ekolodet sa gällande fiskstim. Jag har kikat på nätet och hittat ett litet ekolod för 600-800 kr.Det heter Naki. Det är säkert nåt japanskt skit, liten och plastig men har någon koll på om det funkar och uppfyller sitt syfte (om kraven inte är för höga). Det heter Naki 8850 och jag hittar inga recensioner eller någon som har erfarenhet av det. Visst , har man höga krav så är detta inget men vill man se botten och hålla koll på vart 2-5 meters-djupen kanske det funkar fint. Hojta gärna om du/ni har erfarenhet av denna leksak. /Henke Senast ändrad av henlin431 | 23 juli 2007 | 10:03
  4. Hej! Ja, jag provtryckte igen och ser att det kommer från drivaxeln, packningarna under impellerhuset. Anledningen till att jag inte märkte det innan var helt enkelt att jag körde mindre lufttryck då. Omgång 2 (senast) laddade jag upp kompressorn med högre tryck. Som jag förstått det är trycket du nämner rätt rejält och jag tror inte kompressorn grejar att visa vilket tryck det är (trodde den hade mätare). Jag har demonterat lite plastkåpor och dylikt och kan nu se packningarna. När jag provtrycker så fräser det ur dom så det måste vara där. Att däremot få isär det där verkar knepigare. Även att veta vilken av alla packningar det ska vara. Jag ser ju bara den övre. Kikar lite på sprängskisser men det gäller att inte kika för länge...man blir bara virrig av alla lager av packningar och bussningar. Troligtvis har marinshopen koll på vilken packning som säljer mest . Men som sagt, att få bort övre lagret packningar verkar vara knivigt, om man inte ska skära bort den på något sätt. /Henke
  5. Hahaha, precis så var det för mig med. Jag tog bilder på det också. Lägger ev ut sen. Skruvbrickan som skulle hålla den packboxen på plats var helt bljd och packboxen satt i halvt. Jag rättade till allt och provtryckte igen. Såg inget läckage. Jag drog i ny olja, körde ett litet tag, växlade och hade mig. Lät motorn stå en kvart. Öppnade oljepluggen igen och vips, lika vit olja som från början. Rätt irriterande så jag trycktestade igen och det började pysa från impellerhuset. Det är packningen precis vid drivaxeln som pyser ut. Dags att beställa reservdelar men jag har ingen aning hur jag får ut hela det där paketet. Jag tog bort en stor metallbricka som satt under impellern. Därunder fanns en lika stor plastbricka/hölje. Därunder ser jag alltså packbningarna (eller en av dom) Jag kommer inte in längre. Kommer ev få lägga ut en ny tråd om det... GRRRRRR, har meckat hela dagen, löser fel efter fel efter fel men det kommer bara nya. /tristess
  6. DEt är fjärrreglage. Det löste sig nyss. Hade inte spänt växelbiten nere vid växelhuset. Allt ok. Fast nu läcker det in vatten från drivaxeln/impellerhuset. Skönt att höra att resten av sommaren skall regna. Jag kommer ändå inte ha båten färdig i tid Tack för svar!
  7. Hej! Jag har bytt impeller även justerat en packning i växelhuset som satt helt snett. Har även trycktestat växelhuset och det ser rikitigt lovande ut. Hade olja i växelhuset innan, blandad med en del vatten. När jag satte tillbaka växelhuset och testkörde motorn fick jag i friläg och back men det händer inget på framväxel. Jag testade då att lägga i backen och ta bort växelhuset, sen ändra till neutral och även framåt och monterade tillbaka. Jag har testat lite olika kombinationer men jag verkar inte få framväxeln att sparka i som den ska. Någon som har någon idè? Är inte så sugen på att riva halva motorn för att rätta till nån kugge. Tycker det borde vara mer lättmeckat då impellerbytet på denna Mariner var enkelt. Jag kan ha dragit i växelspaken under tiden för impellerbytet för att jag trott att drivaxeln skulle glida i smidigare. Det var lite knepigt att hitta exakta vinkeln. /förbryllade Henke Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 18:18 Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 18:18
  8. Jo, har läst lite om solcell och annat men man ska ha plats till det och det är likte meckigt att montera av på grund av stöldrisken. Jag kör med mp3-spelare och en liten batteristereo nu. Den har uttag för 6v plugg så det går att köra från ett batteri eller från en bärbar dator (hur länge den nu skulle klara lev ström). Håller på att kolla efter en GPS. Har sett en liten enkel sak för 4 laddningsbara batterier. Det är ett NAKI ekolod. Billigaste på marknaden men jag tror det som jag behöver inngår i den lilla maskinen. Behöver bara se bottendjupet i stort sett. Den drar väldigt lite ström. Ska ev. köpa en elmotor snart, får väl tjuva lite ström från den när det behövs
  9. Hej, det är en Selco 4,2 meters. Finns ingen dyvika tyvärr men försöka hitta nån brant backe ändå och försöka få ut så mycket det går, även om det till stor del uppenbarligen måste rinna uppåt för att komma ut i dessa ventilationshål. Är fortfarande lite förbryllad...
  10. Hej! Inte helt ovanligt enligt forumet. Jag öppnar skruven, ut kommer väldigt fin genomskinlig olja (skulle man nästan kunnat tro). Dock ingen direkt vit olja. Skämt åsido. 1,5 dl vatten rinner ut, följt av rätt klumpig olja. Verkar som att vattnet separerat sig från oljan. Båten gick för övrigt finfint även om växlingen var rätt bufflig när jag skulle lägga in växel och dra iväg. Nu efter oljebytet tycker jag att växeln liksom rycker i och sen släpar iväg. Men visst, motorn är gammal så det är väl kanske som det ska vara. Jag drog ur all olja/vatten. Körde med högrtycksluft i ovanhålet och drev bort i stort sett allt vatten och gammal olja. Jag hällde på nytt uppifrån (vevade runt med lite långa vajrar för att få bort ev. luft, sen fyllde på igen). Att fylla på nerifrån med biltemas små flaskor är ju ett miljöhot eftersom man måste byta tub efter den första och hälften rinner ut. Jag kommer även fylla på om några dagar igen för att se så jag kommit upp till maxnivå utan luftbubblor. Med mycket tur kan det ha kommit in vatten då förra ägaren ev. inte bytt packningarna till urtappningsplugg/påfyllning. Med mindre tur är det troligtvis packningarna i propelleraxeln som måste packas om... ? Jag har varit ute och kört och tänkte att jag skulle vänta en dag för att låta ev. nytt vatten lägga sig på botten i växelhuset för att sedan rinna ut först (olja flyter ju i vatten). Om jag inte ser något mer vatten borde det vara ok (får öppna upp då och då och sen fylla på det som rinner ut). Hur illa är det egentligen om det kommer in lite vatten sålänge man håller koll på det och byter olja ofta? En del skulle nog säga att det är illa men många på forumet har ju kört över en hel säsong för att vid oljebytet upptäcka att det kommer ut vatten när de ska byta olja. Motorn har ju inte pajat verkar det som. Jag kommer ev. packa om allt själv i växelhuset om det kommer in mer vatten men jag lär använda båten tills jag bekräftat om det kommer in nytt vatten och om det bara var packningarna på propellern som varit boven och inget annat. Vill bara vara säker på att allt inte kärvar ihop på grund av lite vatten. Kommentera gärna. Observera att motorn är från -77, Mariner, 28hk. Lite risker tar jag gärna med denna båt/motor. Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 02:16 Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 02:17 Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 02:18
  11. Hej! Jag har lackat om hela båten invändigt. Blev finfint. Jag insåg dock rätt snabbt att det måste varit 4 dräneringshål längst bak i båten, 2 dm upp från botten av skrovet. Lacken fäste nämligen inte där och det sipprar ut några centiliter per dag från dessa hål. Lite konstigt då vattnet alltså måste rinna uppåt eftersom vatten troligtvis kommer från skrovet...? Båten har inga skador på undersidan men jag vet att det legat mycket vatten i båten under lång tid innan jag köpte den. Två hål längre fram mot förarsitsen visar tydligt att skrovet är ihåligt. Ska man bara låta det vara och torka bort vattnet när det tittar fram några droppar här och där? Det är skitigt och luktar rätt illa. Båten kommer jämt stå på land på trailer och det borde ju torka ut med tiden och förhoppningsvis innan vinterförvaringen. Vill inte gärna att vattnet däri fryser (hur mycket det nu kan vara....?) Någon med tips? Hårtork i lufthålen 24/7 kanske ?
  12. Hej! Jag har köpt en Selco med 28 hk mariner med manuell start. Jag vill ha stereo i båten men knepigt att veta hur mycket ett marinbatteri pallar. Jag ska bara ha en enkel stereo med enkla marinhögtalare eller vanliga. Vad kan man räkna att få ut av ett standardbatteri (marinbatteri)? Tänkte även koppla in ett ekolod. Jag har alltså planerat att inte ha något att ladda upp batteriet med när är jag är ute på sjön 5-6 timmar. Har ingen generator. Vänligen Henke Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 01:47
  13. Hej igen! Jag hade lite olika fel på min maskin (som nu är såld). Det var packningen i bensinpumpen som löste det. Jag gjorde även en förgasarrengöring. För att göra en lång historia kort. Tidigare ägare hade tätat plasttanken med solikon. Silikonet lossnade bitvis och åkte ner i tanken. Motorn hade inget bensinfilter = allt hamnade i filtret i bensinpumpen. Filtret var gammalt och även packningen/membraner. Allt tillsammans gjorde att motorn lade av på grund av skit i förgasare och i beninspumpen. Efter jag fixat detta pajade tändkablarna. De hade brott i sig av någon anledning. Visst, gamla, men ovanligt enligt en tekniker jag pratade med. Ett tips till de flesta med liknande problem: byt filter/packning/membran i benisnpumpen, rengör förgasaren, montera ett bensinfilter på slangen i valfritt läge, använd endast ny bensin, inte äldre än 3 månader (rekommendation från en servicefirma som jämt fick in båtar med det problemet). Lycka till! Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 01:42 Senast ändrad av henlin431 | 22 juli 2007 | 01:43
  14. Hej! Ja, det ska jag testa. Jag ska även byta stift för att se så det inte skulle vara något skit med det. Jag har fått en del indikationer på att det kan vara bränslesystemet men det är skapligt svårt att få tid på verkstad. /Henke Senast ändrad av henlin431 | 02 maj 2007 | 19:04
  15. Hej! Sista gångerna på sjön förra året stannade motorn. Hade full speed, låg i 21 knop och helt plötsligt dör den bara rakt av. Jag startar den direkt och åker vidare. Några minuter senare, samma sak. Detta håller på tills jag ledsnar. Bensinen verkar komma fram och blåsan känns full. Jag ställde in båten för säsongen och tänkte ge mig i kast med den nu. Jag bytte de bensinslangar som fanns under motorkåpan då jag hittade en del sprickor. Jag plockade isär bensinpumpen och rengjorde filtret. Jag drog sen iväg på sjön och samma sak händer. Jag inser att jag troligtvis skulle behöva ta ner och rengöra båda förgasarna. Är lite osäker på om mina försgasarkunskaper är tillräckliga fö att mickla med detta. Någon som har tips på fler saker som bör testas? Tänkte byta stift också. Det känns inte som att motorn blir onödigt varm eller skulle ha problem med kylningen på något sätt. Skillnaden i år när jag var ute och testade var att motorn inte startade lika raskt direkt som förra året och att den några gånger, dog så fort jag gav lite gas. Jag testade dock att köra sakta och det verkar inte vara några problem. Inte heller tomgång där den verkar gå som den skall. Motorn är i obehagligt fint skick och känns nästan som ny trots åldern. Om det finns någon i Uppsalatrakten som är händig med detta så hojta så gör vi en bra affär. /Henke henlind@gmail.com
×
×
  • Skapa nytt...