Wilbur
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Wilbur
-
Placering
Kadett
-
Tackar för ännu ett bra svar Jonas! =) Riktigt intressant att få exempel på kostnader som rör exakt en sån båt som jag funderat på. Jag har dock ytterligare en fråga nu. Avgifter för sjösättningsramper, vad är det för något? Är det de asfalterade nerfarterna där man kan backa ner kärran i vattnet? Jag visste inte att det kostade pengar? /Wilbur
-
Tack för svaren Jonas! =) Nu har jag verkligen fått svar på det jag undrade över. Både val av motor för vattenskidor men även om båten storleksmässigt lämpar sig för fiske. Mycket intressant att höra att han som köpte båten innan dig tyckte att den var för liten för fiske. Jag måste ta och åka och provsitta en så jag får fatta en egen uppfattning. Men redan innan du berättade detta så hade jag faktiskt funderingar på om den var tillräckligt rymlig. Får se hur det går med båtvalet.. Nu känns det osäkert igen. =) Jag kanske får lov att köpa en Buster L fastän de är så fula.. hehe Återkommer med svar när jag varit och provsuttit lite Ryds/Buster/Uttern osv. =) /Wilbur
-
Tackar för tipset att välja en obromsad EU-kärra! Det där med bromsarna/underhåll hade jag inte tänkt på alls! =) (Kommer verkligen att köra upp och ner i vattnet många gånger per säsong...) Perfekt! Gimme some more! =) /Wilbur
-
Ahh, det där med skador under färgen hade jag inte ens tänkt på. Tack för tipset! =) Jo, vi har även tittat på både Buster och Linder tidigare, men tillslut fastnade vi för designen på Ryds 478 GT. /Wilbur
-
Tackar för svaren. Här lär man sig grejer! =) Här kommer en följdfråga till bottenmålning. Eftersom jag enbart kommer att hålla till i insjöar och kommer att ta upp båten på kärran efter varje tur så behöver jag alltså inte bottenmåla... Till min fråga då. När jag skall köpa båt (begagnad) ska jag då leta efter en som inte är bottenmålad? Eller spelar det någon roll om den råkar vara målad? Leder bottenmålning till att man måste fortsätta att bottenmåla pga att färgen släpper efter ett par säsonger osv? /Wilbur
-
Bosse: Vet du på ett ungefär vad impeller och kamrem brukar kosta? När du säger att man vid konservering också bör byta växelhusolja och nya stift menar du då att det är man själv som gör detta? Eller bör man låta verkstaden göra även det för att få det på papper att det är gjort kontinuerligt? Menar du att de äldre förgasarbestyckade 4-taktarna är bättre? Händer det ofta att databoxen går sönder på de nya? Jag har sett i många annonser att man även bottenmålar plastbåtar.. Varför gör man det? Gör man det efter att man fått en skada? Hua.. Jag har många frågor... =) /Wilbur
-
Tack Stefanius, det är såna svar jag är ute efter! =) Jag funderar också på en Ryds (478 GT) så de där siffrorna gör att jag nu vet på ett ungefär. Är det något utöver konservering man behöver kosta på motorn varje säsong? Nikitalord: Finns det kärror som inte behöver besiktas? /Wilbur
-
Hej! Jag skulle vilja ha lite information om allt som kostar pengar runt att äga en motorbåt. Jag funderar på att köpa en båt med ca 60 hp 4-t motor som skall stå på en 80 km/h kärra när den inte används. Årsmodell på motor båt ca 2004. Eftersom den skall stå på kärra så kan ni alltså stryka båtplats och även driftskostnader(bensin, olja osv..). Vore väldigt intressant att veta på ett ungefär hur stor ägandekostnaden blir med de normala omkostnaderna såsom försäkring, service/konservering av motorn, besiktning av kärra osv osv... Det tillkommer säkerligen en massa saker som man inte tänkt på... Tack på förhand! /Wilbur Senast ändrad av Wilbur | 02 maj 2007 | 17:19
-
Vad tror ni om motorval då? 50 Hk eller 60 Hk? Räcker 50 Hk för att åka vattenskidor? Eller är det bättre att vara på den säkra sidan och välja 60 Hk direkt? Fördelar/nackdelar med respektive motorval osv... Jag är tacksam för alla svar! =) Ju mer man vet desto lättare blir det att göra rätt val.. /Wilbur
-
Variable Trolling Speed verkar ju otroligt intressant! Jag måste ta och sätta mig in i hur det funkar och om det är möjligt att få tag på sådana motorer i Sverige. Tack för tipset bossee! =) Det som kan bli svårt är att hitta en återförsäljare som inte har Mercury som förval på sina färdiga paket. Hur kan det komma sig att nästan alla säljer Mercury? Jag skulle faktiskt hellre köpa en Japansk motor än en Mercury. Jag har enbart haft goda erfarenheter av Japanska produkter.. (Tidigare båtmotorer och bilar.) Ge gärna tips på återförsäljare som säljer Ryds ihop med Yamaha. (Om det finns någon..) Senast ändrad av Wilbur | 30 april 2007 | 11:11 Senast ändrad av Wilbur | 30 april 2007 | 11:12
-
Jag har kollat runt lite mer på forumet nu och sett att många som fiskar med båten sätter på en extra trollingmotor, en fyrtaktare på 5-6 Hk. Varför behöver man en extra motor egentligen? Skulle det fungera att använda en 60 Hk 4-t som körs på tomgång? (Det jag tänkte tidigare med elmotor var nog mest att den går tyst samt att man sparar bensin och miljö..) Hoppas att nån har svar, då jag är helt novis... /Wilbur
-
Hej, jag har lite frågor angående ett kommande båtköp. Jag är sugen på att köpa en båt som fungerar bra till både fiske (trolling) och vattensporter. Jag har kollat runt på en massa olika modeller men har slutligen fastnat för modellen Ryds 478 GT. (Jag har även tittat på Ryds 510 GTI, men tycker att den blir lite för dyr för min budget...) Jag vill helst köpa en 4-taktsmotor till båten då dessa drar mindre bensin. Skulle en 50 Hk motor kunna funka till både fiske och vattensport? Eller behövs en 60 Hk? Jag har många frågor som jag söker svar på. Det vore helt perfekt om någon som har en Ryds 478 GT med 50 eller 60 Hk 4-taktsmotor kunde ge lite feedback på hur båten går osv. Ge gärna allmänna svar på vad man bör tänka på när man vill ha båten till både fiske och vattensport. Behövs en el-motor som komplement? osv... Tack på förhand! =) /Wilbur