-
Innehålls Antal
26 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm joro75
-
Placering
Fänrik
-
Verkar som om problemet var att generatorn inte laddade, ne ser det ut att funka. /Johan
-
Hej Har en v8 OMC 240 som jag har lite problem med. Efter att man startat och kört ett tag med båten så att motorn blivit varm så blir tomgången för hög ca 1000 varv, vilket medför att backen är svår att få ur (trögt och motorn kan dö). Ligger men och kör ett tag på tomgång så kommer den ner till slut. Kan det vara så att tändningen är fel?Kan choken ligga i?Eller vad tror niTomgångsjusteringsskruven ligger inte emot reglaget så att den kan jag bara höja tomgången med. /Johan
-
Kolla på hansenmarine.
-
Hej Kan någon ge mig ett bra råd på hur jag ska göra för att montera en universal limpa med centerice på min Fordmotor, jag har köpt limpor och knän men det dlir lite konstigt ner mot bockhornen. Kan man plocka bort den översta gummibälgen-röret-gummibälgen och sedan sätta slang-70gr rör-slang ner till bockhornen? nästa problem är att bockhornet är 3,5 och knäet är 3, kan man bara sätta en kort slang (3) på 70gr röret och över detta en 3,5 ner till bockhornet.Tacksam för svar
-
Det är bara en skruv som man drar i botten på vipparmen. och stötstängerna går ner på kammen, men på väg ner i blocket ser det ut att sitta som en liten kolv och i själva blocket är det hål in till kolven. Kan detta vara självjusterande?
-
Hej Jag skulle kolla om det är någon som kan beskriva hur och om man kan eller ska justera ventilerna på en OMC V8 5,8 liter -89 (Ford 351W), jag har plockat bort toppen för att ta ur ett avdraget tändstift och då tänkte jag att passa på att byta packningar, tätningar mm. Som jag kan se ser det inte ut att det går att justera.
-
Om det är ca 3 mm gods mellan avgas och vattenkanalerna, ska man då byta knä? /Johan
-
Var får man tag i reservdelar till en OMC 5,8 liters V8 och ett cobra drev? Är det billigare att importera från USA? /Johan
-
Någon som har någon erfarenhet av hammarlack på motordelar och drev?
-
Hur varma kan blocket och limpor bli? Hammarlack tål kontinuerligt ca 120 grader. /Johan
-
Jag skulle behöva lite hjälp och bra råd ang. min OMC 5, liters V-8. Problem nr 1 När jag skulle plocha ur för att byta tändstift så gick ett av precis i sexkanten så att jag inte kan få bort det utan att behöva lossa toppen. Eller har någon annan varit ute för ett liknande problem och löst det utan att riva motorn. Problem 2 Efter att lossat knä och avgadlimpor så märkte jag att det var lite blött vid de sista 2 (längst akter ut) avgasutsläppen på limporna, ena sidans stift har jag kollat och det ser inte ut att ha varit vatten inne i cylinder. Och på andra sidan så sitter stiftgängan kvar men själva stiftet har lossnat in till elektroden och den ser också ok ut. Kan det vara läck i limpan eller knäet och hur kan man i så fall kolla detta? Problem 3 Funderar på att lyfta ur motorn och måla om den under vintern, men vad ska man använda för färg? Motorn ser ganska ok ut men färgen har släppt lite här och där så lite ny färg på den och en riktig rengöring i motorrummet skulle göra susen. Har funderat på att måla motor, limpor, knä, drev, sköld med Hammarlack vad tror ni om detta? När man ändå har motorn urlyft och drevet lossat vad bör man mer kolla eller byta? Problem 4 Någon som vet var man kan hitta motornummret på en sådanhär motor? Tacksam för svar /Johan
-
Menade att jag har sjövattenkylning.
-
Hej alla båtfixare Har precis tagit upp båten en Bayliner 2155 med en Ford V8 och färskvattenkylning. Vad är rekomenderat att göra efter upptagning? Jag har kört igenom den med sötvatten. Ska man köra igenom med glykol också (för att få lite smörjning i kanalerna), eller hur bör man göra? Finns det någon slags glykol (miljövänlig) för just detta syfte? Vad behöver man göra med motorn, konsreveringsolja? Typ?
-
Hej Nu är växlarna och gasvajrarna injusterade och funkar bra. Ännu lite kvar av sommaren kanske.