Gå till innehåll
fredag 20 december 2024

Flipper12

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Flipper12

  • Placering
    Kadett
  1. Mitt VP-drev orkar inte lyfta hela vägen utan extern hjälp, trots att drevhissen verkar jobba på som den ska. Hur kan det åtgärdas? Örjan
  2. Lätt konservativ klubb. Och vad ska de sjövana tro om mig...
  3. Jag har akterboj med fasta förtöjningar och krok, vid kortare turer får de sitta kvar på knaparna. Jag lossar i fören, rusar bak och drar mig ut så att jag kommer mellan bojarna, därefter till förarplatsen och backar en bit. Inga problem. Tilläggning däremot, speciellt när jag är ensam... Smyga upp mot bojen, i med kroken, eventuellt rusa förbi förarplatsen för att köra framåt en tiondels sekund om jag har fegat och tappat fart - sedan blixtsnabbt upp på fördäck, greppa en kort tamp som jag har liggande där och hoppa över till bryggan innan båten studsar ut igen när aktertamparna sträcks. Och sedan får man hela båtens tyngd att hålla emot innan jag gör fast lilla tampen i en ögla jag dragit fast i skonngen på bryggan. En nervpärs. Faktum är att det kan vara svårt även när min fru sköter kroken och sonen förtampen. Har allvarligt funderat på en ledlina mellan bojen och bryggan, kruxet är bara att ingen annan på klubben har en sådan...
  4. Visst, så kan det absolut vara, har därför plockat hem & tömt förgasren de senaste vintrarna. Men nu, mitt i sommaren, medan båten ändå används - och så dyker fenomenet upp i alla fall. Någon ting måste göra att detta guck fälls ut i bensinen, frågan är bara vad? Nu senast hade jag dessutom förbrukat bortåt 110 liter soppa på en tur i skärgården när den gick fint, problemet dök inte upp förrän jag närmade mig hemmahamnen. Det var alltså denna gång ingen bensin som stått i förgasaren vi talar om.
  5. Har idag, igen, tvingats ta isär och blåsa ren min Edelbrock marinförgasare efter att tappat tomgången. I flottörhusen (och de finare kanalerna, därav störningen) ligger något som ser ut som små flarn. När man tar dem på fingret löses de upp, påminner om smält honung. Någon som har liknande erfarenhet, någon teori eller, allra helst, ett förslag på lösning? Den rostfria tanken ser fräsch ut när jag lyser ner i den. Jag har riktiga bensinslangar och två (2) vattenavskiljande filter, ett med glaskopp och ett sådant där som ser ut som ett oljefilter. Dessutom har jag in-line finfilter i metall nära förgasaren. I övrigt går motorn (Ford 351W) perfekt. Båten ligger en hel del, men det gör ju många båtar - vad i hela friden kan det bero på? Jag tankar på olika sjömackar här i Stockholms-trakten men oftast i Skurusundet.
  6. Kan någon tips om ett missljud i mitt VP 280 vore jag tacksam. Det jobbar ihop med en Ford 351 via en adapterhistoria. Fakta: - ljudet hörs på tomgång & friläge. Kanske hörs det annars ockås men blir då överröstat. - karaktär: dovt slammer - spelar ingen roll om man lägger om drevet eller hissar upp, samma ljud ändå - är rätt säker på att det låter från adapterbiten/första delen av drevet (dvs. inombords) men efter motorns sprängkåpa - även bekräftat (inbillar jag mig) av stetoskop i form av stor mejsel Nu är frågan – vad sitter där innanför, ett stödlager av något slag eller? Till saken hör att det finns en skvätt olja längst bak i motorrummet, olja som jag inte tror kommer från t ex vevaxeltätningen. Kan oljan från drevet vandra framåt och läcka inne i motorrummet? Fick dessutom en känning häromdagen när jag skulle lägga till, ungefär som att något kommit in i propellern – eller att något börjar gå riktigt tungt… Tacksam för tips och förslag på åtgärd! Örjan Ps Tack var motoråbäket ligger drevet så djupt att det är vanskligt att kolla oljan när båten är i sjön
  7. Min Ford 351 jobbar mot ett VP 280 via en adapterhistoria. Tycker mig höra ett slamrande missljud från drevet när jag ligger på tomgång & friläge och det finns olja längst bak i motorrummet trots att vevaxeltätningen verkar OK. Några frågor: 1) Vad är vanligaste åkomman i drevet. det sitter väl t ex ett stödlager av något slag? 2) Kan oljan gå från drevet och frammåt och nå motorrummet? 3) På tomgång & friläge, vad i drevet ligger ligger och snurrar då? Enbart ett lager eller även någon knut? Tacksam för tips! Örjan-med Flippern
  8. Det samlas slagvatten i motorrummet på min Flipper 700, vatten som jag inte kan räkna ut var det kommer från. Allt verkar normalt när man kollar, sjövattenintaget (VP 280), förbindelserna, impellern (Ford 351 med separat sjövattenpump) och avgasförbindelserna mellan övre knän och anslutning till drevet - allt verkar OK. Lik förbaskat har jag efter en tid 4-5 liter vatten, som dessutom är oljeblandat (tror att den trycker lite olja via vevaxeltätningen, men det kan jag leva med). Eftersom botten är avdelad med en tvärställd förstärkningsbalk som gränsar av främre och bakre delen, vet jag att vattnet måste komma in i bakänden. Nu börjar jag lura på om det kan läcka i tätningen mellan skölden och skrovet och att det är där vattnet kommer in. Brukar sådant förekomma? Någon som har några andra tips eller erfarenheter? Örjan-med-Flippern
  9. Min Flipper 700 är invändigt klädd med sådan där vitaktig vinylplast (är det väl) med oregelbunden struktur i form av gropar. Är inte så vit längre som jag gissar att den en gång var och jag lurar på att byta den. Samtidigt har jag stor respekt för den typen av jobb, vet hur svårt det är med tillskärning, passning, svängda ytor etc. Då slog mig tanken - är det helt bort i tok att måla om i stället? Har någon provat? Blev det bra eller sitter man med en snöstorm av färgflagor i håret om några år? Att maskera & täcka är oändligt mycket enklare än att skära till vinyl... Örjan
  10. Min Flipper 700 är invändigt klädd med sådan där vitaktig vinylplast (är det väl) med oregelbunden struktur i form av gropar. Är inte så vit längre som jag gissar att den en gång var och jag lurar på att byta den. Samtidigt har jag stor respekt för den typen av jobb, vet hur svårt det är med tillskärning, passning, svängda ytor etc. Då slog mig tanken - är det helt bort i tok att måla om i stället? Har någon provat? Blev det bra eller sitter man med en snöstorm av färgflagor i håret om några år? Att maskera & täcka är oändligt mycket enklare än att skära till vinyl... Örjan
  11. Hej, har någon en VP 280-skylt (den som sitter på kåpan över växelföraren) att sälja till mig från något skrotdrev eller liknande? Den behöver inte se fantastisk ut - det gör inte mitt drev heller - utan ett hyggligt skick räcker. Örjan-med-Flippern 070-289 83 78
×
×
  • Skapa nytt...