Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025

jimmen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jimmen

  • Placering
    Kadett
  1. Jag försökte göra ett inlägg från min telefon igår, detta gick tydligen inte så bra. Efter år med meckande på denna båt motor hände det som jag aldrig trodde skulle hända: Igår monterade jag tillbaka svänghjulet som för övrigt krävde en hel del övertalning. Bestämde mig för att göra ett försök till att starta motorn.(övertygad att det inte skulle gå) Och helt otroligt, den startade efter några få sekunder på starten och spann som en katt. Chockad men glad står jag och gasar med reglaget. Bästa jämförelsen skulle jag tro är med killen i filmen S.O.S som i slutet sparkar på si n snurra så den hoppar igång. Tyvärr kommer det dröja ytterligare två veckor innan jag kan sjösätta den. Tack för all hjälp! Utan detta forum skulle det aldrig fungerat!
  2. Jag ska kolla magneten imorgon, ska den vara väldigt stark eller mer som en kylskåpsmagnet? Justerade brytarna så dem hade ett avstånd på 0.4mm i öppet tillstånd. Stämmer detta? Jo, sådana tändspolar är det. Hittade i någon text att man kan använda sig av en ring när dem justeras. Men hittar ingen diameter. Ska jag flytta ut tändspolarna max och justera in tills att man inte känner att dem tar i? lättast att ta en sida i taget? /Jim
  3. Beskriver väldigt nerbantat min situation. Köpte en båt för många år sedan med en tillhörande motor. Det är en 1967 års Johnson på 40HK. Båten hade varit ommålad i regnbågens alla färger så jag slipar ner och lackar om den, ett jobb som jag nog aldrig ger mig på igen. Ommålad och fin tänker jag att det värsta är gjort och det roliga kvar Att få motorn till att gå är säkert roligare. Efter fumlat efter kopplingsschema fick jag hjälp av en vänlig person på detta forumet och lyckades koppla in allt och kollade att gnistan var bra. Nu var jag spänd på att få provstarta. Den hostade den till varje gång jag försöker att starta men ville bara gå på startgas. Hoppfullt tänkte jag att det verkar lovande. Märkte att den läckte ur förgasaren när jag pumpade fram bränsle. Rengjorde förgasaren och köpte ny flotör, munstycken, elchok mm. Samma sak, den hostade men ville inte riktigt. Åter igen river jag ner förgasera och gjorde jobbet mer nogant och hittade lite smuts jsg missat. Bra tänkte jag, den fick kanske bara för lite bränsle? Denna gången höll den sig igång på egen hand i hela 4sekunder, sen tvärdog den. Och startmotorn la av. Fixade startmotorn och gör ett nytt försök. Samma sak, motorn gick 4sekunder och sen stannade den. Men efter denna 4sekunderslyckan så fick jag inte motorn till att visa något tecken på liv. Kollade gnistan men det fanns ingen. smått arg åker jag hem för kvällen. Nästa är jag redo att lasta skiten och köra rubbet till skroten men hinner sansa mig och bestämmer för ett nytt försök, börjar med att kolla gnistan. Och den är helt perfekt nu.. Provar att starta, den hostar til men sen inget mer. Kollar gnistan igen. Borta! Beställer nya kondingar, brytare och tändspolar. Monterar eländet men får ändå inget riktigt stark gnista. Och inte ens tendens till att starta. Tips och ideer är väldigt välkomna.
  4. Tack för hjälpen, Marinhallen hade sakerna jag sökte och jag får det inom en vecka. =) Äntligen ska jag få testa min SELCO för första gången. Den har bara stått i garaget i 7år. /Jim
  5. Hej, Precis som det står i rubriken gäller det en Evinrude 40hp från 1967. Finns det någon chans att få fatt i reservdelar? Det jag behöver är en nål, flottör och solenoid. * Hade det inte varit en gummispets på nålen hade jag svarvat och fräst till en ny. Tacksam för hjälp /Jim
  6. Hej. Jag har skickat mail till dig om jag gjorde rätt. Mvh:Jim
  7. jimmen

    Johnson 40HK

    Hej. Jag håller på att renovera upp en Johnson 40HK utombordare från 1969. Elektroniken ser ut som ett råttbo och ska åtgärda det i helgen. Problemet är att vissa kablar hänger löst. Vet någon var jag kan hitta ett elschema? Tacksam för snabba svar Mvh:Jim
×
×
  • Skapa nytt...