Hej igen !
Även jag har sett båtar med köksdelen infälld under skarndäck , vår hade det inte det var en fast diskbänk i trä, med skåp under där vi satte in ett kylskåp, jag har aldrig sett en likandan som vi hade däremot flera av de varianter som du beskriver.Vi hade även 2 fasta bränsletankar en på 70 l och en på 50 l, jag tror att den fasta vattentanken var omgjort till bränsletank Kanske hade vi ett väldigt speciellt exemplar :-)Som jag berättade tidigare så har jag inte så mycket båtvana, men numera älskar jag att vara på sjön och trots det så tycker jag att det var en kanon båt, men för min del så tog det ett tag att lära mig köra den ,(kan det bero på att jag är tjej att båten är vindkänslig har nog delvis med skrovet att göra men troligen även att det blir ett ganska stort vindmotstånd då kabinen är ganska bred och förhållandevis stor.Jag upplevde att båten var mest svår hanterlig vid sidvind.Mest känslig var båten i lägre hastigheter ex. när vi skulle lägga till, men även om vi slog av motorn och drev för att fiska, så märktes det att båten drev ordentligt.Om detta är mer än vanligt med båtar med detta skrov vet jag inte, men ta i beaktande att båten inte väger så mycket och därför flyter på vattnet.Vad det gäller planingen så planade vår båt i ca 16-18 knop vi hade en maxhastighet på ca 28-29 knop.Vi kollade lite hur bränsleförbrukningen var vid några tillfällen då vi var på långturer och när vi hade en medelhastighet på ca 16-17 knop så var förbrukningen ca 1,5 l/dist. men om vi gasade på lite och hade en snitthastighet på ca 20-22 knop så var förbrukningen ca 1,3 l /dist.Det bästa med båten är att det verkligen är kvalitet vår var av årsm. 1978 och vi lät besiktiga den , helt utan anmärkningar, kanske berodde det på att det bara var 2 ägare före oss som skött om den på ett bra sätt.Jag kan rekommendera båten på bästa sätt och är du en van båtförare så är vinden inga bekymmer.
Hoppas att du blir lite hjälpt av det jag vet om båten .När vi nyligen hade köpt vår Natica så letade jag efter info jag med och vid något tillfälle kontaktade jag ryds huvudkontor och fick prata med en man som jobbat där under en massa år, han svarade mig på flera frågor som jag hade då , tyvärr minns jag inte hans namn
Numera är jag en lycklig ägare till en Bella Falcon 26Fantino med ett ordentligt V skrov.