Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

MrTN

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MrTN

  • Placering
    Kadett
  1. Har din motor oljesmörjning från en separat tank? Kolla att oljenivån är toppad, för vissa motorer går snabbt in i nödmode och går illa som tusan, för att man inte ska sticka iväg med för lite olja i behållaren.
  2. Hej. Jag har trimmat en 4hk Tohatsu 2005 till 5hk genom att öppna den stängda reedventilen innanför förgasaren. Låssade förgasaren och innanför vid insuget på motorsidan sitter två membran, ett övre och ett undre. Det undre öppnar med ett litet käppljud och man försiktigt trycker med en tändsticka. Det övre är låst, troligen med ett litet städ på insida. Jag tog och tejpade en bitmejsel (rund yta) utan bits förstås, och knackade sedan försiktigt på det övre membranet, och se, då blev det också öppet, och gav ifrån sig det där knäppljudet. Båda membranen öppnar bara någon millimeter, men mortorn varvar nu upp ordentligt. Såg sedan att det är ett annat lågfartsmunstycke till 5 hk och annan nålventil. Köpte nytt munstycke men ingen nålventil från USA men kan inte säga att det gjorde någon störren skillnad på tomgången, lite lugnare kanske vid smygfart. På toppvarv går den nu som den ska, full rulle. Hej då
  3. Hej Har en aq130 som fått ny limpa, krök, planad topp, ny cirkulationspump till färskvattenkylningen. Började gå varm, som den inte gjorde tidigare. Kollade, som Du, impellerrester, tjyvluft, termostat mm. Men, när jag bytte ut cirk.pumpen, satte jag dit den 1,5 mm tjocka packning som låg i kartongen. Gamla pumpen satt direkt på blocket med endast packningssilikon. Nu har jag just bytt till silikon och märker redan en klart bättre kylning, trots att jag bara kört motorn vid bryggan vid olika varvtal. Kan Du ha samma problem? Hälsningar Thomas
  4. Hej. Om motorn har separat oljesmörjning VRO med oljetank, se till att toppa upp oljenivån till full tank. Har just lagat en 70 hk Johnson som gick hur illa som helst. Efter påfyllning, går den som ett skållat troll. Oljenivåsensorn går in väl tidigt och ställer motorn i nödläge. Lycka till. Thomas
  5. Hej. Kolla multisäkringen vid startmotorn. Lödningarna spricker vid anslutningen inne i säkringen och då går motorn uselt och ryckigt efter att Du kört ett tag. Byt ut eländet mot en automatsäkkring på 15A.
  6. Tog upp båten igår och det fanns inte en enda havstulpan på den cayennepepparmålade bottenytan, men på drev och trimplan.......gosse! men där fanns heller ingen pepparmålning alls. På min båt fungerar receptet , 1 kryddburk peppar till 0,75l billig bottenfärg. Så får det bli i fortsättningen. Båten har legat i Saltsjön från mitten av maj tills mitten av september.
×
×
  • Skapa nytt...