-
Innehålls Antal
111 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Niclas_swe
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej på er, har en Sveakryssare med en YSB8, den går bra men tycker nog att hon är aningen svag. Framförallt på backen. Skulle önska lite mer styrka där. Men även gärna någon knops högre marschfart. Är det värt att byta upp till en YSB12? Känns som att de borde vara rätt så plug'n'play när det kommer till motorkuddar, reglage och propelleraxel. Även om propellern skiljer. Det borde ju vara så att det blir en hyffsad skillnad från 6,5hk på propellern till 9,5hk. Jag är seglare så jag är inte intresserad av att lägga 80000kr för att bygga en motorbåt. Tacksam för tankar.
-
äldre dieselmotorer knackar en del. Men som jag förstår dig så knackar din onormalt mycket? Som föregående talare skrev så tycker jag att du skall kika med liknande motorer i klubben. Och det finns garanterat. Lyft bort trappa eller motorlucka och lyssna. Låter det likvärdigt? Kanske lite svårt att få rättvisande, men en annan vägledning kanske skulle vara att lägga upp ett ljudklipp när motorn går.
-
Rutin på sjölivet har jag. Seglat i 20år. Seglat Gotland Runt flertalet gånger och även Round The Island Race. Seglat mycketpå hav utomlands och även på de svenska kusterna men aldrig Norge. Så mina kunskaper tvivlar jag inte det minsta på. Utan snarare ett klargörande att man inte chansar. Engelska sydkusten är ett område jag varmt kan rekommendera. Framför allt när det är Race Week i Cowes. Gillar man båtliv är det stället to be. Det absoluta tråkigaste stället var Kalifornien. Bara en kust.. Catalina Island utanför LA var ju visserligen fint. Utrustning har bra, även ankare med ca 30 meter kätting osv så den möjligheten kommer att utnyttjas.
-
Jo jag vet att Svean egentligen är det. Men jag känner även att det är en trygg båt. Men självklart skall man ALDRIG underskatta havet och vinden. Och naturligtvis aldrig chansa. VHF har jag mycket riktigt, precis uppdaterat till en nyare modell från den gamla (ja, har även SRC). I övrigt så är ju båten i väldigt bra skick. Allt funktionsmässigt är tipp topp. Bara några år gammal mast etc, men vad gör det när man går igenom en våg och fyller brunnen? Vi får se hur trippen blir, men det ser i nuläget ut att bli som skissen innan. Att det är dyrt i Norge anade jag, men vad ligger en gästplats på, mellan tummen och pekfingret? Snackar vi 500kr/natten? Å andra sidan så har jag inte gjort annat än att arbetat så nu får semestern kosta lite. Semester handlar inte om att vända och vrida på ören. Enligt mig i varje fall. Vet du om några måsten längs rutten? Tack för input!
-
Som det ser ut just nu så lutar det åt Norge och Danmark. Det är ingen som sitter och klämmer på lite gamla papperskort som de inte behöver? Efter att ha kikat och klickat lite snabbt så kanske det kan bli något som bifogat
-
Efter att inte ha tagit semester, mer än någon strödag, på snart 2 år så blir det i år 3-4 sammanhängande veckor. Jag tänkte då spendera hela semestern på kusten. Vilken kust är inte bestämt. Tankarna går allt i från segla runt syd sverige (kanalöppning till kanalöppning), alt. segla till Finland, Baltikum, Tyskland eller Danmark. Men gärna Skottland, Norska kusten och Shetland. Vad säger ni skulle ge mest? Jag har en Sveakryssare som ligger i vättern. Tiden genomkanalen räknas inte eftersom vi tar ut henne tidigare. Har Utsjöskepparen och kanalintyg osv. Hur långt hade ni gått på 3-4 veckor. Jag tar gärna dygnsseglingar i början för att ta mig till spännande platser.
-
Rengjorde högtryckspumpen så var hon igång igen.
-
Rengjorde högtryckspumpen så var hon igång igen.
-
Tjenare Kom ner till båten innan och skulle starta motorn. Vred på nyckeln, hon hoppade igång nästan direkt. Gick inte riktigt i takt. Stängde av. Startade igen och då gick hon fint. Lät henne gå ca 10 min på tomgång. Gick bort till bilen för att hämta lite prylar, när jag kommer tillbaka så har motorn dött. Försöker att starta men hon tänder inte. Lät henne stå någon timme innan jag försökte igen. Inget! Batterierna är laddade. Vad kan det vara? Det har inte blivit soppatorsk. Har en extern 25l platstank som plockas ur och spolas igenom så det inte är någon smuts i..
-
någon som vet funktionen på lådan bakom generatorn på VP md1b? Under är det ett gäng hål där det kommer kylarvatten när motorn går. Är det avgaskylning? De vanliga avtappningskranarna passar inte i hålen, kan man bara plugga igen hålen eller skadar det motorn?
-
Haha my boat is there as well! Havsfidra 363. She'll be up for sale quite soon. Will let you know when, if you want it on your site that is.
-
Jag är nu kär (igen), ni vet hur man kikar runt och till slut hittar man det där perfekta? Det säger bara klick? Beneteau First 30E. 82-87 är vad jag ska ha. -Klockren innuti -1.13 lys -Snygg som fan Gäller bara att hitta en. Finns inga till salu i Sverige vad jag kan hitta. Finns ett gäng i Holland dock. Nu är det bara putsa, sälja och åka till Holland.
-
Har alltid gillat Wasa 30. Men är de inte förbannat trånga? Nu är det även så att det kan bli aktuellt att öka prisklassen till ca 200kkr. Ibland har man flyt mohaha
-
Tanken är väl att båten ska ligga där ute hela sommaren. Så resan ut behöver inte vara njutning. Jag kommer inte att har tid med semester denna sommaren heller så därför funderar jag lite på hur långt man hinner över en helg i det området. Något kul borde man väl hinna segla till.