Hasse55
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Hasse55
-
Placering
Kadett
-
Sorry om jag var otydlig men tack för bra svar Killroy. Det är precis den pluggen som jag menar. Jag hoppas på att det bara är skit i gängorna som gjort gängpajet på pluggen. Ska skaffa en gängtapp och rensa. Det ser ut som gängoran är 1/2 tum UNC. MVH Hasse
-
Vattenintaget är i drevet och inte via en skrovgenomföring. Någon kran finns inte.
-
Hej Nej, det är inte dyvikan. Den har jag koll på. Det är en tappningsplugg i motorblocket. MVH Hasse
-
Hej Gjorde klart båten idag för sjösättning men fick gängpaj på den nedersta urtappningspluggen så jag fick inte dit den. Båten skall sjösättas de närmsta dagarna och jag tänkte skaffa en gängtapp fixar detta efter båten har sjösatts då jag tänkte att eftersom det inte kan komma in något vatten så länge man inte starar motor. Eller är det så att pluggen ligger under vattennivån och vatten ändå kan läcka in? Är det någon som vet hur det fungerar med kylvatten? Båten är en Sea Ray, Mercruiser 5,7 med Alpha One drev, kylning via sjövatten. Tacksam för svar Hasse
-
Tack för era svar. Ska kolla på detta i helgen. Det finns ingen risk att spjällen fastnar i stängt läge och gör att motorn inte går som den ska? MVH Hasse
-
Hej Jag har ett klickande/tickande ljud som verkar komma från bakre delen av motorn eller främre delen av drevet. Klicken kommer mellan 3 - 15 sekunders mellanrum och kommer oregelbundet. Ökar något med varvtalet men inte helt synkront. Motorn är Mercruiser 5,7 -90 och drevet Alpha One. Är det någon som har någon ide vad det kan vara. MVH Hasse
-
Pumpen stannar inte när man kör vatten och det läcker inte ut något vatten någonstans så pumpen har nog sett sina bästa dagar. Jag tar era råd och byter pump! Tack för era svar. /Hasse
-
Tack för svar! Om jag inte minns fel så vid pumpens utlopp så sitter det en t-koppling där ena ändan går till kallvatten i pentryt och andra ändan till t-kopplingen vid beredaren och vidare till kranen på toa. Utloppet från beredaren går till t-koppling som går till kranarna i pentry och WC. Det har alltid varit dåligt tryck på varmvattnet och frågan är då om det är så att pumpen som är lite gammal och lämnar för svagt tryck mot kraften i backventilen? Dags att byta punp kanske? En fråga till i sammanhanget. Sätter man på pumpen så går den hela tiden men ska den inte bryta när man har fullt tryck i systemet om allt fungerar som det ska? /Hasse
-
Jag plockade ut varmvattenberedaren i höstas och klantigt nog så noterade jag inte hur det hela satt ihop och behöver er hjälp med hur det skall kopplas ihop. Så här ser det ut: Det finns en slang med tillflöde från pumpen och en slang som går ut till kranar. Två kopplingar mellan slang och beredaren där en av dem är försedd med backventil. Beredaren har två ingångar där den ena ingången har ett rör inne i beredaren som går uppåt och den andra ingången har ett rör som går nedåt. Ingångarna sitter på samma nivå. Vad ska kopplas till vad? /Hasse Senast ändrad av Hasse55 | 10 maj 2007 | 10:46
-
Jag har pratat med CEproof om ansvaret för en importör och det gäller i 10 år efter en CE-märkning och inte båtens livslängd. /H