frewi
Företag-
Innehålls Antal
90 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
4 NeutralOm frewi
-
Placering
Kapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Trist så in i.. Min uppfattning är att du har två vägar att gå, den juridiska som jag inte tänkte beröra och den praktiska att få båten i sjövärdigt skick om det nu är möjligt utan stora kostnader. Maskinproblemet verkar nu endast bero på skitig bränsletank om jag fattat saken rätt? Skrovet är det värre med men det behöver inte vara helt kört. Jag har jobbat ideellt med slipdragning av framförallt stålfartyg i 20-100tons klassen ett antal år och sett det mesta. Har även ultraljudsmätt många stålfartyg kommersiellt. Ett vanligt rostproblem är rost från insidan vid spant och andra ställen där fukt samlas. Hål i skroven har oftast berott på galvaniska problem, symtomen är bruna ”bölder” av rost, petar man bort ”bulan” så är ytan under ”silvrig”, tydliga kratrar i metallen syns och det är ofta hål eller bra nära. Fördelen med galvaniska frätskador är att plåten runt hålet oftast är rätt ok, det kan vara 60-99% ok plåt bara några mm från hålen/kratrarna. Hålen är ofta bara ett par mm breda och det går tätt ”enkelt” att svetsa igen hålen med mig eller pinne. Det är säkert mycket jobb men trots allt fullt genomförbart utan extrema kostnader. Har du någon närbild på rostskadorna och en mer detaljerad beskrivning?
- 22 svar
-
- 3
-
Vi kontaktade kemikalieinspektionen för ett antal år sen för att försöka importera produkten till Sverige. Svaret vi fick var att den måste genomgå Kemi´s utvärdering/godkännande för antifoalingprodukter. Kostnaden kunde uppgå till 100-tusentals kr utan att produkten för den skull skulle godkännas. Vi menade då att Coppercoat inte borde jämställas med en traditionell antifoaling då den är homogen och inte utsöndrar mer koppar än tex. kopparplåtar på en skuta eller vattenledningar av koppar etc. Vår invändning godtogs inte och import gick inte att startas trots intresserad leverantör. Lite synd då Coppercoat bevisligen fungerar utan problem i andra länder i miljöer som är ännu känsligare än våra kustvatten.
-
Prova att blöta kapellet någon gång per dag så det mjuknar. Dum fråga men det har hänt att någon båge/bågar varit felvända. Lossa bågarnas fästen från båten, knäpp fast kapellet i båten och tryck upp bågarna. Funkar inte det så sätt bågarna i spänn med kraftigt gummiband några dagar. Vissa amerikanska kapell är tillverkade av någon gummiliknande väv, det är vanligt att dom krymper när dom inte används men går att töjas ut
-
Bra pris 199kr/m. Ska måtta lite mer exakt sen blir det en beställning. Mvh Ja priset e ju bra på frewi, beställde 2 meter för 398 plus 50 kr frakt 448 kr totalt lät ju bra nu kolla jag mejlen och såg att tre dagar efter jag beställt o betalt tyget så vill dom ha 100 kr till för frakten? Då blir ju det 558 kr och på sea sea 519 kr oförskämt att kräva mer fraktpengar i efterskott tycker jag. Nä pengarna tillbaka ska bli kul o se hur lång tid det tar. Kan förtydliga att den frakt du valt var brev, det går inte av förklariga skäl skicka 2m tyg som brev, vi skriver det även vid val av olika fraktalternativ. "Brev max 1 kg (Ej Kapellväv/Ruta)50,00 SEK"
-
Nu jobbar jag inte i första hand med Internationals färgsystem men en möjligt orsak till blåsbildningarna kan vara att lösningsmedlet inte dunstat ordentligt mellan strykningarna. Om man lägger påföljande skikt för tidigt så kan lösningsmedlet från tidigare skikt "kapslas" in då det yttersta skiktets lösningsmedel alltid alltid dunstar snabbast om du är med på vad jag menar. Det är inte ett vanligt problem men jag har sett det ett par gånger tidigare. Det kan även bero på fukt, antal lager etc. som flera har skrivit om tidigare. Detta med 4-7 lager epoxi har varit ett problem för yrkestrafiken tidigare då det helt enkelt inte fanns tid för att lägga 7 lager med ett dygns härdtid emellan. Numera finns det, trot eller ej, epoxifärg där det räcker med att lägga två lager, härdar mellan -5 till +40C, tål viss fuktighet och går att bryta enligt NCS i olika kulörer.
-
Vanligt problem är att övertråden inte är tillräckligt spänd och och inte orkar dra ihop stygnet utan att det bildas en ögla som fastnar någonstans runt undertrådshållaren. Sätt övertrådsspänningen på max och om inte det hjälper så försök hitta något som kan öka friktionen, tex dra tråden via någon metalldel eller helt enkelt bromsa tråden med fingret bara för att testa om det fungerar bättre. Ofta så finns ytterligare möjlighet att öka spänningen om man öppnar maskinen och ser hur trådspännaren är konstruerad. Ett bra knep är att spraya lite siliconspray på ovansidan av tyget, då löper tråd/nål/pressarfot lättare och då minskas risken för trassel. Tunnare tråd är en lösning men se till att det tål UV, har för mig att Guterman Tera 40 fungerar på många hemma-maskiner.
-
För att kapellet skall se bra ut så måste bågarna ha rätt höjd och bredd. Prova gärna med pv-rör (sådana som man drar elledningar i), det finns färdiga böjar och mycket lätt att kapa och testa så att bågarna blir bra. (notera att pv-böjarna har för snäv radie men dom duger för att få ett hum om hur det ska bli) Tänk på att bågarna ska kunna fällas så dom hamnar bra mot fören/aktern. Det är inte så svårt att tillverka kapellbågar av aluminium, dom är tjockväggiga och plattas inte till när man böjer dom, du behöver ingen stödfjäder eller fylla dom med sand. Försök hitta ett runt föremål som har lämplig radie eller använd en spånskiva där du skruvar fast träklossar som bildar en lämplig radie, det går bra att böja med handkraft. Mvh Mats
-
Hej. Jag måste passa på att ge min syn på denna kapellbeställning. Kapellet beställdes av oss den 30/3 och leveranstiden som skrevs in i köpeavtalet var 11veckors leveranstid. Kapellet levererades efter 12 veckor (leveransen fördröjdes en vecka pga mailande mellan mig (Frewi) och kund angående behov av nya bågar då vår leverantör alltid jämför mallen med kundens gamla kapell och såg att det nya kapellet inte kommer att passa med dom gamla bågarna). Vi försöker alltid att låna kundens gamla kapell för att direkt jämföra den med mallen för att minimera risken för felaktigheter, det är inte bara passformen som kontrolleras utan även kapellfästen kontrolleras. I många fall som i detta så är båten över 30 år gammal och har fått nytt kapell ett antal gånger, det är även möjligt att bågarna bytts ut genom åren. Vår leveranstid skiftar ganska mycket under året, på hösten har vi 4veckor och jan/feb 6veckor upp till som mest 12veckor under högsäsong, vi skriver alltid in leveranstiderna i köpeavtalet men visst, det händer att det blir förseningar. Priset för kapellet är 8.900:- och 1.900:- för takluckan och komplett bågpaket för 1.000:- (nu behövdes inte nya bågar då dom gamla gick att modifiera). Sammanfattningsvis så var det ingen leveransförsening, leveransen tog 11v en veckas mailande. Priset för kapellet är inte 10.800:- utan 8.900:- taklucka 1.900:-. Det är inte meningen att göra reklam för oss, jag vill bara ge min syn på saken och rätt skall vara rätt, har vi gjort fel så står vi för det och i detta fallet stämmer leveranstiden och priset på kapellet är lägre än vad som uppgetts. Mvh Mats /Frewi Senast ändrad av frewi | 06 augusti 2012 | 12:01
-
Vi slutade med drevlackering för ett år sedan, det blev för stor spridning i vårt produktutbud och ganska jobbigt med att hantera många drev vid sidan av vår övriga verksamhet. Precis som Perra skrev så måste drevet blästras och primas omgående för att resultatet ska bli bra. Så här gjorde vi: Drevet skyddas mot blåstersand med påsar sydda av kapellväv som monterades med slangklämmor på axlar, drivknutar, avgasutsläpp etc. Vi använde även en speciell tejp som tål bläster. Drevet blästras med fin sand eller glas och primas med Jotun Penguard Primer 2-k epoxi 1 lager med spruta. Därefter spacklas porer med epoxispackel. Sedan sprutades 2 lager med Jotun Jotamastic 87 2-k epoxi. Som topskikt lades 2 lager med Jotun Hardtop AS blank 2-k polyuretan i lämplig kulör. Självklart är det tork/härdningstid mellan dom olika skikten. Vi körde ett intro erbjudande på 1.500:- vilket var ett mycket bra pris, jag tror ett rimligt pris är ca. 2.500-3.500:-. Vi tog in minst 5 drev i taget i lackboxen för att få lite ekonomi i det hela. Kanske någon därute som vill starta upp denna verksamhet igen? Det finns i princip hur mycket jobb som helst för en driftig person. Vi bistår gärna med tipps & erfarenhet m.m. Hälsningar /Matte
-
Kvalitén på kapellväven är mycket viktig då det är arbetet med att sy som är det stora kostnaden eller tidsåtgången om man syr själv. Det framgår inte vad det är för typ av kapellväv eller vilket fabrikat från Jonic. Pelartal 300 är mycket lågt, förmodligen är denna väv av enklare sort utan akrylharts på baksidan. Det man ska tänka på förutom att kapellvävens ursprung skall vara känt är teknisk information. Exempel på bra teknisk specifikation på kapellväv: Bredd: 150cm (en del är bara 132-140cm bred) Material: 100% spinnfärgad acryl, (spinnfärgad = varje tråd är färgad för sig, tex. markisväv har ofta tryckt färg vilket är mycket sämre, acryl krymper ej.) Vattentålighet: Minst 900mm vattenpelare, detta pga skikt med acrylharts på baksidan ger ytterligare possitiva effekter som tex. att väven inte trådar sig. väven kan ändå andas. Ljus/uvtålighet: Viktigt, du vill inte att väven skall bli skör eller bli blekt efter ett år, skall vara minst 7 (8) Vikt: Minst 300g/m2, tunnare blir sladdrigt och skört. Lycka till /Matte
-
Jag vet inte hur thinner påverkar sikaflex, thinner löser upp tex. vissa typer av plast. Det kanske är förtunning du menar? Förtunningen till Schooner är lacknaftebaserad och inte så stark som thinner.
-
Det verkar vara nåtmassan som är boven, jag körde med 291 utan problem. När du testar, prova en bit där du tvättat med t-röd och en bit tvättat med thinner. Ett tipps när du nåtar, tejpa med bra maskeringstejp på båda sidorna om nåten, lägg en sträng sika och jämna till med spatel, dra bort tejpen innan massan torkat .Det blir mindre efterarbete så.
-
Investera i en skyddsmask för 150:-, denna fungerar http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Oga--Oron--och-munskydd/Skyddsmask/ själv så kör jag med en helmask från 3m, http://se.grene.com/shop/action/item_12000_-12_-32494_6812_11100001G313300001_1200001?ddkey=http:SelectModuleCmd Mycket bra, immar inte och ger mycket bra skydd mot det mest med rätt filter.
-
Det går bra med nästan vad som helst. Jag lackade nästan varje dag i ett halvår och tröttnade på att rengöra min fina spruta (Iwata) varje dag. Provade denna från biltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Fargspruta-Proffs/ funkade helt ok, plockade isär den och la den i lacknafta mellan varje lackering, köpte en ny när den beckade igen.
-
Vi nåtade med Sikaflex och avfettade bordet/nåt med T-sprit och lackade med förtunnad Schooner. Det fungerade utmärkt, nåten var max en vecka gammal, (en del menar att nåten skall torka upp till ett halvår innan lack). Bordet/nåten var klibbfritt efter ett dygn. Frågan är vad det är för nåtmassa som används till ditt bord? Uppfattade jag rätt att det är Schoonern som ligger ovanpå nåtmassan som klibbar? Det kan även vara så att thinnern löste upp nåten. Det kan vara värt att lägga ett lager outspädd schooner till på bordet. Jag gjorde det på ett bord där jag använt en annan fernissa som inte torkade på nåten. Jag torkade av den klibbiga nåten med T-sprit först