henkeson
Medlemmar-
Innehålls Antal
36 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm henkeson
-
Placering
Fänrik
-
Har du något tips på vad jag ska söka efter på ebay utöver rectifier och charge controller, är det bara att se till att den klarar uppemot 20 volt och 10 ampere? Kan de här passa ändamålet: Likriktare http://www.ebay.com/itm/1000V-50A-GBPC5010-Diode-Bridge-Rectifier-Metal-Case-/130936556661?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e7c6d4c75 Laddningsregulator: http://www.ebay.com/itm/CMP-Solar-Panel-Charge-Charging-Controller-Regulator-10A-12V-24V-/281098178884?pt=AU_Solar&hash=item4172c1d144 eller från Biltema: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Laddningsregulator-31635/ Men är laddningsregulatorn bara till för att koppla ifrån batteriladdningen om spänningen understiger ca 10,5 volt? Jag behöver väl snarare något som kopplar ifrån om spänningen överstiger 15-16 volt?
-
Nej, likriktare är tydligen ett tillval som jag inte har. Tror ni att jag kan fixa detta själv med en likriktarbrygga http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/likriktare/likriktarbrygga-100v-25a-p90054 och säkringshållare http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/sakringar/sakringshallare/sakringshallare-sladdmontage-p41128 - eller vad kan hända?
-
Min lilla Tohatsu 25 hk har tydligen en generator som man ska kunna koppla till ett batteri, enligt kopplingsschemat nedan. Ska jag koppla direkt från röd till plus och blå till minus, eller ska strömmen gå via någon slags laddningsregulator? Om inte, är det inte risk för att batteriet överladdas? Generatorn ger tydligen 80W, hur stort batteri är det då lämpligt och rimligt att ha? Ger den 80/12=6,6A?
-
Jag är på jakt efter ett 12V-batteri till en liten Minn Kota elmotor som jag ska ha på en mindre båt. Har ni tips på lämpligt batteri, vad tror ni om Jula 95 Ah för 995:- http://www.jula.se/marin-fritidsbatteri-95ah-608080 eller Biltema 100 Ah för 999:- http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/SMF-batteri-802201/ eller har ni andra tips?
-
Har ni något tips på var jag kan hitta en avdragare till flywheel, t ex till en Johnson 70hk från 1986? Det ska alltså vara tre armar som i ett Y med hål eller skåror i som man dra ner bultar igenom och fästa i flywheel, och sedan en bult i mitten som skruvas ner mot axeln och pressar upp flywheel. Tack! Senast ändrad av henkeson | 25 juni 2007 | 07:09
-
Hur mäter man om generatorn/alternatorn alstrar någon ström?
henkeson postade ett ämne i MotorbåtSnack
Var någonstans i det elektriska systemet är det lämpligast att mäta och avgöra om generatorn/alternatorn alstrar någon ström? Mäter man spänningen före och efter att motorn startat? Vad ska man uppnå för värden, ska dryga 13 volt produceras? -
Hur ska detta bränslefilter monteras, vilken del ska vara uppåt? Ska bränslefiltret bli helt fyllt med bensin, hur blir man i sådana fall av med luften inuti?
-
Vilket datorprogram brukar rekommenderas för att med en GPS-mottagare göra sig en plotter?
-
Naturligtvis, båten är en Ryds 530 DC (5,3 m - 550 kg).
-
Jag behöver en ny propeller, men har ingen aning om vad jag ska köpa till en Johnson 70hk VRO från 1986. Jag antar att jag prioriterar bränsleekonomi ganska så högt. Några tips på vad och var jag ska handla?
-
Hur stor och stark motor tror ni jag behöver till en Ryds 530 DC, som är 5.3 meter lång och väger ungefär 800 kg med 2 personer, för att vid motorhaveri ta mig hemåt med någon dryg knops fart? Kan man översätta elmotorernas kilopond till hästkrafter? Någon elmotortillverkare som rekommenderas?
-
Jag har mätt (alldeles själv!) över startmotorns batterikontakt och jord/motorblock och har då ett spänningsfall på 2V jämfört med den spännings som uppmäts över batteripolerna när startmotorn går (utan tändning). Du har för övrigt fattat helt rätt. 1. Jag misstänkte att 2V kröp igenom solenoiden, möjligen genom ärgiga bleck som kommer åt varandra trots att solenoiden är öppen. Jag tyckte själv att 2V lät lite mycket. Stort tack för de övriga förklaringarna.
-
Frågan är bara hur misstänkt trasigt något ska vara innan man får fixa det, jag förlorar 2 volt i spänning från batteriet till startmotorn, detta spänningsfall tycks vid mätning med multimeter ske innan solenoiden, dvs det blir ingen större skillnad om jag mäter före eller efter solenoiden, men i och med att den tycks läcka lite ström och batterikablarna ser så väldigt fina ut (och att det inte blir någon skillnad om jag kopplar ett par nya startkablar från batteriet till solenoiden) så tänkte jag nog byta solenoiden ändå - en ny är inte så värst dyr på ebay.
-
Startsolenoiden på min Johnson 70hk VRO från 1986 läcker 2 volt - om jag mäter med en handhållen multimeter och placerar positiva kontakten på solenoidkontakten utan kabeln till startmotorn ansluten, och den negativa kontakten på jord, visar multimetern 2 volt. Om jag däremot ansluter startmotorns kabel till solenoidkontakten visar multimeter 0 volt. Om jag försöker mäta upp moståndet mellan solenoidkontakterna visar multimeter ingenting, att det alltså inte kan gå någon ström däremellan. Men om jag placerar multimeterns positiva kontakt på solenoidkontakten som batteriet är kopplad till, och negativa kontakten på solenoiden på kontakten utan startmotorns kabel ansluten, visar den 12 volt, dvs att det läcker igenom ström i solenoiden. Solenoiden verkar för övrigt fungera väl, den klickar och släpper igenom strömmen när jag vrider om nyckeln. Ska jag byta ut solenoiden eller ha överseende med detta läckage?