Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025

Forsling

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Forsling

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej! När jag bytte en otät flottör på min Mercury 45hk -87 fick jag ett papper med den nya flottören där det stod .280 / .320 float setting för den typ av förgasare jag har. Jag antog att det avser flottörnivå mellan 0.28 och .32 tum (=7.1 till 8.1mm) mätt med förgasaren uppochned mellan flottören och förgasarens packningsyta. Motorn är likadan som Mercurys gamla 4-cyl 50hk-motorer och den har WMA-förgasare. Med den inställningen blev flottörnivån ngt annorlunda än tidigare och flottören låg inte helt parallellt med förgasarens packningsyta vilket brukar vara den rätta inställningen om jag har förstått rätt? Jag ställde ändå båda förgasarna enligt instruktionen till 7.1 mm alltså med ngt lägre nivå vid drift än tidigare. Motorn går nu bra på både höga och låga varv, men när jag kontrollerar tändstiften efter att ha kört med full gas tycker jag att de ser oroande vita ut och jag misstänker att motorn kanske går så magert att den kan skadas. Min fråga är om jag har missuppfattat den medföljande instruktionen? Vad menas med 0.280/0.320 float setting? I helgen har jag tänkt plocka bort förgasarna och ställa om nivån så flottören ligger parallellt med packningsytan om jag inte får några bättre ideer. Det är lite krångligt att komma åt förgasarna på den här maskinen så det skulle vara jättebra att veta säkert hur det ska vara inställt den här gången. Mvh, David Senast ändrad av Forsling | 21 juni 2007 | 11:51
  2. Jag blev tvungen att bygga primitiv avdragare när jag nyligen bytte impeller på min 45hk Mercury pga att drivaxeln inte ville lossna från vevaxeln. Det verkar vara ett ganska vanligt på gamla Mercury: alla muttrar lossade, men växelhuset vägrade ändå att lossna från riggen. Annars behövdes inga specialverktyg, bara några hylsnycklar i tumdimensioner. På min motor sitter en av muttrarna innanför trimfenan, lätt att missa den. Växelföraren var inget problem, den har splines ovanför växelhuset och delar sig när man monterar bort växelhuset. Jag läste någonstans att man ska ha framväxel i när man demonterar och det fungerade bra. Lycka till.
×
×
  • Skapa nytt...