Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

alvarsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om alvarsson

  • Placering
    Fänrik
  1. Boken Arholma-Landsort i all ära, men om du läser mitt inlägg något längre upp i denna tråd så ser du att den inte alltid räcker till. Tar man det bara lugnt i okända gäst-/naturhamnar och känner efter med kölen vid behov, så brukar det dock gå bra.
  2. Köp pappersjökort istället så har de betalt sig själva redan vid första propellern du slipper byta.
  3. Hej, Som segelbåtsägare kan jag på denna fråga endast svara 'nej', dvs jag kan inte på ett tillfredsställande sätt förklara detta beteende. Vid motorgång är en segelbåt att betrakta som en motorbåt och väjningsreglerna gäller därefter. För att få en balanserad diskussion så kanske man kan fråga sig varför 7 av 10 motorbåtar alltid envisas med att 'kryssa' fram och tillbaks mellan varenda segelbåt i farleden och samtidigt skapa en massa svallvågor. Personligen har jag inget emot snabba motorbåtar, men det vore mycket trevligare om alla motorbåtsägare kunde lära känna sin båt lite bättre så att de antingen kör så sakta så att uppkomsten av svall blir minimalt, alternativt kör så pass fort att båten planar och svallet även då blir näst intill obefintligt. Det är de där hastigheterna mitt emellan som skapar irritation hos oss seglare... framförallt när vindarna är svaga. Vill slutligen passa på att hälsa alla en mycket trevlig båtsommar! Ta det lugnt där ute och glöm inte regnkläderna!
  4. Stavar du svensk med stort 's' också? Landet Grekland skall naturligtvis skrivas med stor begynnelsebokstav, men detsamma gäller inte för grek.
  5. Tack för tipset. Vet faktiskt inte varför jag inte testat detta innan. Det är definitivt värt ett försök... om jag inte lyckas lösa detta mekaniskt, vill säga.
  6. Denna ljudförorening är ju oftast (som ni redan påpekat) väldigt lätt att åtgärda. Jag har dock en fråga: På min Maxi77 verkar det vara så att fallen slå INNUTI masten, så oavsett om jag drar bort dem från masten, binder och/eller spänner dem så blir jag inte av med oljudet. Några tips?
  7. Hmm... ännu en gång gick jag på och denna gång mitt inne i gästhamnen Löka på Möja. Tänkte ta ut svängen för att klämma mig in på gästplatsen närmast det lilla röda båtskjulet. På andra sidan i den lilla hamnen var det visst väldigt grunt för en segelbåt. Inget som vare sig utkiken i fören (det var visserligen väldigt mörkt och blåsigt), boken Arholma-Landsort eller sjökortet tipsade om. Gott om publik hade jag också. Men en kastlina till ett par hyggliga pojkar i land... runt en knap på en liten brygga och vips var vi flytande igen.
  8. Jag var ute runt Sandhamn i helgen och där var det mycket cyanobakterier (a.k.a. blå-gröna giftalger). Det gick dock bra att hitta vikar där det inte var så farligt och jag var själv i utan problem. Men har man barn med sig så kanske man skall ta sig en funderare på om det är så lämpligt och likaså om man är känslig. Jag jobbar ute vid Gåshaga på Lidingö och så här långt in i skärgården har bakterierna inte nått än, så vill man komma undan så skall man hålla sig borta från ytterskärgården och ta sig lite längre in.
  9. Hej Pär, Välkommen till seglingens underbara värld! Jag tycker att det viktigaste är att du inte skrämmer bort dig själv från denna fantastiska hobby. Att segla hem en första båt är naturligtvis möjligt, men då skall man samtidigt ha rätt förväntningar. Kanske blåser det på utav bara f-n och man tar sig med nöd och näppe in i någon hamn där man på skakiga ben och med en lättnads suck kliver iland igen... eller så blåser det inte alls och man har knappt styrfart (alternativt så får man plocka fram gärn-genuan om man har en sådan, fastän man mer än något annat vill ha vind i seglen). På en båt som man inte är van vid så är det ju dessutom så mycket annat som är nytt eller annorlunda mot vad man kanske haft eller upplevt tidigare. Detta är också faktorer som man bör räkna med. Var alltså berädd på att vad som helst kan hända... så går det nog jättebra!
  10. Du har helt rätt! Det är oerhört viktigt att man tydligt och i god tid visar sin avsikt. Det är något som de flesta borde ta till sig (inklusive mig själv). Det är en inte alltför ovanlig situation när man i minuter sitter och funderar över en väjningspliktig båts avsikter. Har han sett mig och vet han att det är han som har väjningsplikt? Detta kan naturligtvis leda till en viss nervostitet/irritation. Men samtidigt vet jag att man själv i många lägen (framförallt på kryss i farled) har en handlingsplan för hur man skall väja, men väljer att genomföra den lite senare för att man skall hamna i ett bättre läge (både för den egna och den andra båten) efter slaget/kursförändringen. Problemet är ju då att man inte i god tid visar sina avsikter, vilket tyvärr kan leda till samma nervositet/irritation hos andra. Alltså, skall man ALLTID välja en tidig kursförändring för att visa sina avsikter, eller är det fler som tycker att det finns tillfällen då det är berättigat att tänka ett steg längre på bekostnad av att tidigt visa sina avsikter?
  11. Certifikat kan man ju få oberoende av radio. Är radion inte godkänd i Sverige så är det inte tillåtet att använda den, oavsett om du har VHF-certifikat och tillstånd från PTS. Gör du det ändå så kan ditt tillstån dras in... men certifikatet får du behålla.
  12. Det är visserligen möjligt att en av dem faktiskt kunde något om väjningsreglerna, men i så fall har denne person inte någon ytterligare kunskap om sjövägsreglerna vilka säger att om det är tydligt att det andra fartyget inte vidtar behövliga åtgärder eller om det inte längre på egen hand kan undvika kollision, så är man själv alltid är skyldigt att göra vad man kan för att undvika kollision.
  13. En kul tråd som förtjänar ännu ett svar: 481GTS skriver Håll med om att det är lustigt att man tillåter försäljning av fisken till människor, men den är för giftig för att säljas som djurfoder. När ett djur som föds upp till människoföda föds upp med en annan animalisk produkt som redan innehåller förhöjda halter (notera att jag skrev förhöjda... inte för höga) av t ex dioxiner så ackumuleras dessa i djuret, vilket leder till för höga halter av samma ämne. Detta är anledningen till att fisken ej är tillåten att säljas som djurfoder, trots att den samtidigt får säljas som människoföda. Äter vi människor mycket fisk med förhöjda halter av dioxiner så kommer vi på samma sätt ackumulera dessa, vilket kan leda till att våra kroppar inte heller får säljas som människoföda. Men att det skulle vara direkt skadligt för hälsan att äta denna fisk är inte troligt. Som tidigare nämnts i denna tråd så kan all mat vara skadlig, men med en varierad diet och sunt förnuft så kommer man långt... men kom ihåg att det är mer eller mindre omöjligt att helt undvika döden!
  14. Själv skulle jag rekommendera Maxi 77. Har själv en sådan och jag anser att den lever upp till dina krav och lite till. Den enda av de andra jag har någon som helst kunskap om är Maxi 68 och den kan med sin rigg visserligen segla bättre än just 77an, men man känner att 77an är större och jag inbillar mig därför att den känns något säkrare. Kalmans rekommendation av Fingal 28 skulle jag också lita på. Han brukar veta mycket om mycket.
×
×
  • Skapa nytt...