Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

Stator

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Stator

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kan även vara rostflagor eller skit i limpan eller värmeväxlaren som hindrar kylvatten att passera. Kolla om limpam blir varm när du kör. Du ska utan vidare kunna lägga handen på limpan under körning. Om den känns het är det förmodligen något fel i sjövattensystemet, t ex i limpan eller i värmeväxlaren. Särskilt den äldre, mindre typen av värmeväxlare är känslig och då kan du behöva demontera och rengöra både in- och utvändigt med t ex citronsyra etc.
  2. Låter som om du bytt impellern, d v s den som pumpar kylvatten till motorn. Jag hade nog tänkt att du kanske skulle åtgärda bränslepumpen som sitter på motorn.
  3. Kan du nog byta själv. Du måste ta bort huvlåset för att komma åt pumpen. På axeln som driver pumpen finns en tätning som anses vara boven i dramat. Du kan testa att ta bort den. Lär ha fixat felet för en del. Risken är väl att det kan läcka lite olja. Men då pumpen kostar ca 1 000,- är det kanske värt ett försök.
  4. Kolla den mekaniska bränslepumpen. Ett typfel på dessa motorer. Den kärvar och orkar inte förse insprutningen med bränsle. Det finns ett servicemeddelande om det hos auktoriserade Mercuryhandlare \s
  5. Hej RalfL Vilket resultat blev det av uppgraderingen av Mercuryn? Blev det någon skillnad?
  6. Här: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx
  7. Förösk hitta en grov skruv som dun kan pressa in i hylsan. Så gjorde de på Pentaservice en gång. Själv brukar jag knacka bussningen med en vass mejsel och på så sätt klyva den.
  8. Förösk hitta en grov skruv som dun kan pressa in i hylsan. Så gjorde de på Pentaservice en gång. Själv brukar jag knacka bussningen med en vass mejsel och på så sätt klyva den.
  9. Har haft en AQ 140. Det är i grunden en Volvo B21-motor med färskvattenkylning, dubbla Solex 44 PHN förgasare och D-kam. Bränslesnålheten beror mycket på båten och körsätt. du lär inte få den snabbaste båten i alla fall. Gör ett kompressionsprov, det säger mycket om motorns kondition. Vanligt problem är att 4:ans avgasport har korroderat vid anslutning till avgasröret. Det kan oftast en mekfirma fixa, men det kan vara lika bra att köpa en B21/23 topp från en bilskrot och renovera. Förgasarnas spjällaxel kan ibland behöva fixas till med nya fjädrar. För övrigt så är den som de flesta Volvomotorer, slitstark och långlivad. En fördel är att alla marindelarna passar direkt på ett B23 block. Så om 140 blir för klen kan du enkelt köpa ett renoverat B23-block och flytta över alla delarna och får därmed en starkare motor med bättre vridmoment.
  10. Har lyssnat med stetoskop men lyckas inte hitta källan till ljudet. Får väl skruva lite och se vad jag hittar.
  11. Stator

    Knackande VP

    Min AQ 145 ( B23) har börjat knacka. Ljudet blir mer påtagligt ju varmare motorn blir. Kall motor knackar inte alls eller bara lite. Varm motor låter som en gammal dieselmerca. Har för mig att lagerknack minskar på varm motor då materialet expanderar. Någon som har en idé om vad det kan vara?
  12. Tack för snabbt och tydligt svar. Ska testa inställningen. Har inte bytt något eftersom allt i förgasaren såg väldigt fräscht ut. Men det är ju ingen garanti för att det ska ungera perfekt. Återkommer efter testkörning,
  13. Min Suzuki DT 40 från 1991 går inte bra. Den tappar kraft och dricker kopiösa mängder bränsle. Har haft isär förgasaren och rengjort. Någon som har tips? Hur ska blandskruven (main pilot air)som sitter rakt framifrån vara inställd? Har sökt på nätet men hittar ingen sida som handlar om förgasarinställning på Suzuki DT40
  14. Hej Fördelen är en bra motor som är lätt att meka med och det finns reservdelar äverallt, t o m på bilskroten eftersom grundmotorn är en bilmotor. Enklast är nog att försöka få tag i förgasare och kam från AQ 140, 145 el 151/250. Vad gäller kammen så går det bra med V el D. Skillnaden mellan din 131:a och en AQ 145B är egentligen bara att 145:an har två Solex 44 och en K-kam jämfört med din singelSolex och A-kam. 145:an har 138 HK och du har 120. AQ 145 har också en 405-topp (vet ej vad 131 har) men det spelar mindre roll. Staffan
×
×
  • Skapa nytt...