anica
Medlemmar-
Innehålls Antal
55 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm anica
-
Placering
Löjtnant
-
Jag har haft en Compis 28 och jag föreslår att du tittar närmare på en sådan. Den är en bättre seglare än de flesta modeller du nämner, och rymligare för familjen. Priserna på dessa båtar är ofta betydligt lägre än andra i samma storlek. Ett rejält bygge som tål tuffa tag.
-
Använder auktoriserade verkstäder annat än helsyntetiska oljor idag?
-
Vill man undvika att motor och motordelar ska angripas av rost, så är det torrt motorrum som gäller. När motorn värmer utrymmet så förångas vattnet och miljön i motorrummet kan jämföras med en ångbastu. Motor, generator, startmotor, kabelanslutningar, och andra viktiga delar börjar rosta på nolltid. Det ska vara snustorrt i motorrummet, punkt slut.
-
Absolut störst, rymligast, snabbast, samt mest för pengarna när det gäller segelbåt, är Compis 28. 5 rymliga sovplatser, ståhöjd i ruffen, separat toa-utrymme, 8,56m*2,84m, byggd som en stridsvagn, ordentlig köksavdelning, stabil i sjön, LYS 1,06. Prisintervall 100-130000:- Varför ens fundera på något annat?
-
Som vanligt när det snöat några dagar så hävdar klimatkritikerna att det minsann inte alls blir varmare. Titta det snöar ju... Men detta är alls inget ovanligt fenomen, personer som redan har en vag teori om något, har tendensen att rakt av acceptera påståenden de hör som stödjer teorin, medan de rakt av förkastar påståenden som motsäger dem. Ungefär som några av mina arbetskamrater, de ska minsann inte vaccinera sig mot svininfluensan. De är säkra på att media har lurat oss hela bunten. Ja ja, ingen orkar ens argumentera med dessa gossar. Alla gör vi våra val. Stora händelser som svininfluensa, klimathot, palmemord, estoniakatastrofen, har ju alltid varit föremål för spekulationer och konspirationsteorier. Vissa tror till och med att Bush i princip själv styrde planen in i World trade center. Men håll med om att det är kul läsning om alla teorier hit o dit.
-
Du är ganska ensam kvar som skribent i den här tråden, och det kan jag förstå. Och har du följt mitt tips att studera klimatforskning på SMHI:s hemsida? Uppenbarligen inte, för några 6 meters höjning av havsnivån skrivs det inget om, men väl 30-40 centimeter. Medelhavsklimat i Umeå.. hmmm. Ja det vore kanske inte så dumt, men vi blir nog besvikna eftersom man endast talar om 3-4 graders höjning. Att jorden exploderar förekommer säkert i många filmer från Hollywood, och det kanske också är där du hämtat information om mördarcornflakes?
-
Människan är av naturen ganska lat, och gör helst inga uppoffringar om det inte omgående ger något tillbaka. Därför är det så klart lättare att betvivla och förneka att den globala uppvärmningen existerar. Vi vill ju med gott samvete leva som vi alltid gjort, med konsumtion och törstiga motorbåtar. På internet finns artiklar som bevisar precis vad du vill. Bara du orkar leta. Många har ett intresse av konspirationsteorier och påstådda lögner i media. Det gäller allt från Palmemordet till 11 september och global uppvärmning. Som sagt, det går att bevisa precis vad som helst, bara man har tillräckligt mycket fritid.
-
Rekommendationen att ha likadan olja i drevet som i motorn är minst sagt luddig. Det innebär att du i princip kan använda vilken motorolja som helst i drevet, beroende på vilken motor du kör med. En instruktionsbok från början av 70-talet är knappast uppdaterad med dagens oljor. Jag hade rekommenderat en transmissionsolja i ditt drev. Transmissionsolja tål mycket höga tryck, ffa mellan kuggar, sk. kuggflanktryck. Den har för detta ändamal särskilda tillsatser som motorolja saknar. Sk. EP tillsatser (Extreme Pressure). Transmissionsolja är dock inte så värmetålig och den har en stor inre friktion varför den inte passar som motorsmörjolja. Dock börjar dagens bästa syntetoljor för motorbruk bli så bra, att de snart kan ersätta transmissionsoljor, om inte helt, så iaf i lättare applikationer.
-
Precis. 2st relativt långa M6-bult behöver du.
-
För det första kan man aldrig se på en olja om den behöver bytas eller ej. Att den är svart och inte lika ljusbrun och fin som när man hällde i den innebär inte att den behöver bytas. För 90% av oss skulle det vara fullt tillräckligt att byta olja vartannat år. Speciellt syntetoljor har en livslängd som vida överstiger det vi kör på en säsong. Men som redan sagts så finns det andra orsaker till att man vill tömma ut oljan varje säsong, tex för att upptäcka vatteninträngning.
-
Jag tycker du ska göra som du gjort tidigare. Då har du samtidigt koll på att kylvattnet cirkulerar ordentligt.
-
Nej, man måste inte köpa olja från Volvo penta. Olja från Mekonomen eller Biltema fungerar lika bra. Mineraloljan gör sitt jobb, men syntetoljan är så lite dyrare och så mycket bättre att jag hade satsat på det istället. Den har längre livslängd och tål högre temperaturer, bland annat. Men valet är fritt!
-
Vart man hittar ädelträ i en Princess ?? Hur menar du? Ädelträ hittar du i stort sett i hela båten.