Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Westman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Westman

  • Placering
    Kadett
  1. Ok, tack för alla svar! Masseman: Jag kollar med Erlandsons brygga! Jag har mailat till Berqvist Agenturer men inte fått något svar, de kanske inte vill sälja...? Mvh Westman
  2. Jag har en Mondeo kombi -03a med V6a. Om jag förstått det hela rätt får jag dra 1520 kg med B-kort... En bra bil i övrigt också. Mvh Westman
  3. Jag har nu mailat till Bergvist Agenturer och frågat om de har pumpen och vad den i så fall kostar... Hittade en annons från dem där de påstår att de skall ha pumpen, så rimligtvis är det så... Återkommer när jag fått svar, Mvh Westman
  4. Hej! I Båtliv nr 3, sid 18, rapporteras det om en fiffig pump för allehanda vätskor inkl bensin. Den skall tydligen lätt och säkert kunna flytta bensin mellan dunk och tank, och jag tycker det vore skönt att slippa det obligatoriska spillet. Problemet är att jag inte kan hitta pumpen hos den importör som det hänvisas till i artikeln, Bergqvist Agenturer. (Jag kanske är blind?) Är det någon som vet någon annan svensk importör eller nätsajt där man kan köpa pumpen i fråga? Jag har hittat tillverkarens sida, www.superpump.com , men det känns onödigt att beställa från USA om pumpen finns i Sverige redan... (Och nej, detta är inte reklam, har inget med firmorna ovan att göra ) Med vänlig hälsning, Peter
  5. Skönt att det löste sig för dig! ...även om det såklart är trist att sumpa en propeller! Tur att det inte hände ute till sjöss! :-) Kul att de gamla moppekunskaperna visar sig värdefulla! Ha det bra, Westman
  6. Även jag har handlat på Lasses båtkapell som hade mall till min båt och är väldigt nöjd. Det levererades ett par veckor snabbare än vad de själva tordes lova och passar perfekt. Det var förvisso tight så in i he*****e i början, inte ens med mycket muskler och vrål gick det att stänga helt utan att det fått sitta i spänn nåra timmar. Jag ringde därför och kollade om det skulle vara så, och de sa att det måste vara så då det töjer och anpassar sig. Alldeles riktigt, nu sitter det som en smäck men går att stänga... Inte svar på din fråga egentligen, men i alla fall... :-) Lycka till med kapellköpet, Westman
  7. Även jag har monterat trimfenor från Classe. De första åkturerna var jag lite skeptisk, men det har visat sig att fördelarna överväger nackdelarna för mig. Jag har en Uttern 495HT och om jag förstått allt rätt är det skrovet halvplanande. Med 40hk (största tillåtna) gjorde den innan fenorna 21 knop med mig och frugan i båten, planade vid 15. Var vi fler i båten blev den baktung, planade inte och gjorde väl runt 5-6 knop - grävde ner sig helt sjukt... Nu med fenor maxar den förvisso endast 17 knop, men planar vid 10. Detta påverkas knappt om vi har sällskap i båten... Det är klart att jag gärna skulle vilja köra fortare ibland, men oftast är det mysigast att bara puttra runt lite och då vi ofta har folk med oss blir summan av kardemumman att fenorna får sitta kvar. Vad gäller håltagning i kavitationsplattan så var det rätt lätt, bara att borra på samma plats på bägge sidor. Missar man nån milimeter hit eller dit så går det att korrigera då plattornas hål är ovala. Lite klurigt var det att kontrollera att plattorna satt helt rakt, men sånt går att justera i efterhand efter en provtur. (Det är självmarkerande om de sitter snett för då drar båten som 17 åt höger eller vänster). Ha det bra, Westman
  8. Hej! Jag är absolut ingen motorexpert, så du får ta det jag säger med en (gräv)skopa salt... Hur som helst hade jag en gång i tiden en moppe som uppförde sig på ungefär samma sätt, vilket om jag minns rätt berodde på att motorn inte fick tillräckligt med olja. Det var separat oljetank på moppen och det var nåt som inte funkade som det skulle. Till slut skar den ihop fullständigt, hoppas det inte händer dig! Jag har ingen förklaring till problemet med backen, men om en motor blir för varm kan väl det mesta gå snett... Hoppas du får ordning på motorn, återkom gärna med en rapport när problemet fått sin lösning! Vänliga hälsningar, Westman
  9. Tack för tipset Roddarn! Jag ska ta och åka till en marina och kika hur det är löst med skiljevägg på nyare båtar. Som vi har det nu står batteriet (i plastlåda)dikt an mot bensintanken (plast). Det är rätt trångt under aktertoften så jag ska nog överväga att flytta batteriet istället. Jag var inne på det redan inför den här säsongen men hann inte. Då får jag nog även en bättre viktfördelning så det finns flera fördelar. Nästa vecka kommer solen! (För då börjar semestern) Vänliga hälsningar, Westman
  10. Tack för alla bra tips ovan, det här är det bästa med Maringuiden! En del liv kan ju faktiskt tänkas räddas tack vare ett sånt här erfarenhetsutbyte... Jag ser mig som hyfsat säkerhetsmedveten men det var en del av ovanstående jag inte tänkt på, exempelvis att låta reservdunkarna få bada av sig statiska elektriciteten. Jag har en lös tank i båten, men när man är ute till sjöss blir det ju att man häller från dunkarna ner i tanken. Framöver ska jag ta upp tanken på fördäcket alternativt vänta en stund innan jag startar motorn... Jag har som sagt lös tank, och den ligger i ett utrymme bak i båten precis bredvid batteriet. Batteriet är jordat, och som jag förstått det är det tänkt att tanken ska vara placerad bredvid, men är det så smart egentligen? Bör jag flytta på batteri alt tank? Vänliga hälsningar, Westman
  11. Ok, rättar dig eftersom du gjort fel Skämt åsido, Oil 1:100 innebär att du ska ha 1% olja till bensinen, dvs 1 dl till 10 liter eller i ditt fall 2 dl till 20 liter. Nu är jag ingen motorexpert, men det gör nog större skada på motorn att köra med för mycket olja - värre är nog att köra med för lite olja så att motorn inte får smörjning. Om jag förstått det hela rätt så medför för mycket olja att bensinen tänder sämre och att motorn går sämre/knackigt. Vänliga hälsningar, Westman
  12. Ja, luckan är väldigt praktisk! Vad gäller skarndäck så funkar det att kliva på den list som omger båten, den är väl 5-7 cm bred så om man håller i sig i handtagen på taket funkar det att gå runt båten på utsidan. Vill man ha mer än de rekommenderade 40 hk bör man nog kolla först med sitt försäkringsbolag att det är ok för dem. Vi har LF och de har max 40 hk, medan Atlantica godkänner 55 hk om jag minns rätt. Utan att i o f s ha så mycket erfarenhet från andra båtar så kan jag rekommendera en 495HT. Det känns som en lugn och stabil båt (som förvisso inte gillar krabb sjö) och är nog ett bra val även för nybörjaren. Vi har haft väldigt mycket glädje av vår båt och den funkar även bra att sova i ett par nätter. Med rätt små medel - nytt tyg på dynorna, ny golvmatta (Bauhaus ca 400:-) och nya gardiner - gick det snabbt att få henne fin och ombonad. Lycka till med köpet! Vänliga hälsningar, Westman
  13. Hej! Vi har en 495 HT med en gammal 40hk (motsvarar säkert en ny 35 hk) på. Om det bara är jag och tjejen planar båten utan problem med marshfart 17 knop och max 23 knop, men har vi sällskap gräver den ner sig fullständigt och kommer upp i max 5-7 knop. Inför denna säsong satte jag på trimfenor från Clas Ohlson (Trimfena Ultra Fin FX, art nr 31-1766) och nu planar båten betydligt snabbare om vi är två, och båten planar även med fyra pers i båten, maxfart ca 15 knop. Nackdelen med fenorna är att topfarten sänkts avsevärt, har nog inte kommit upp 20 ens om jag varit själv samt att den känns bakhjulsdriven - det blir som att köra med sladd när man svänger... Som svar på din fråga: Ja, din båt kommer plana, kanske till och med sällskap. Återkom gärna med rapport, för jag är sugen på att byta motor till vår i övrigt väldigt trevliga båt! Vänliga hälsningar, Westman
  14. Visst är det bra att jämföra priser, men man får tänka på att inte jämföra äpplen med päron (dvs man bör inte jämföra sjömacken med landmacken)... Sjömackarna har en rätt kort säsong där de ska dra in hela årets intäkter, och med tanke på det tycker jag det är helt ok, och värt det, med någon spänns påslag per liter. Alternativet är förmodligen att ingen vill driva sjömack, och då får man själv fylla båten med soppadunkar vilket inte är så skoj... Ha en riktigt härlig båtsommar, Vänliga hälsningar Westman
  15. Risken är att båten vid kraftig blåst skaver mot y-bommen. Det hände oss när vi precis köpt båten. Vi var lite tidiga så båtklubben hade inte hunnit få i alla y-bommar så vi säkrade åt andra hållet med ett ankare. Det räckte tyvärr inte då det blåste upp rejält på kvällen. Tack vare rådiga båtgrannar klarade vi oss undan med skrapmärken och sönderslagen sidolist, hade kunnat bli mycket värre skador... Mvh Westman
×
×
  • Skapa nytt...