Fisketorp
Medlemmar-
Innehålls Antal
45 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Fisketorp
-
Placering
Fänrik
-
Ahh.. tackar för svaren! Toppen att någon haft samma symtom och löst problemet=) Ska åka till marinfirma på måndag och se vad dem säger om delar.. borde ju gå att få tag på tycker man om inte får man väl trixa ihop något, tittade ju mycket på Mcgyver som liten=P Tackar för svaren somsagt! //Martin
-
Godagens! Var med farfar och gjorde en garagerensning hemma hos honom, skulle tydligen slängas en hel del blandannat en 3hk Johnsson utombordare från 1968a. Vet själv att motorn inte har gått specielt mycket från tidigare ägare samt farfar har haft den liggande i garaget 15år? Var tydligen ett fel på den när hna köpte den. funkade bra i ca 20-30min dog, väntade en stund sedan funkade den bra igen. var en som skulle fixa detta och plockade loss en del från bensinpumpen? delen försvan och motorn aldrig lagad, tänkte kika ifall det gick att rädda den då den övrigt är i bra skick tror jag iallafall=P Tänkte höra ifall någon kan identifiera delen som saknas på bilden, samt om den kunnat orsaka felet som beskrivits(dåligt beskrivet men var ju 15år sedan) Samt ifall delen går att ersätta eller ny måste skaffas(med ersätta menar jag om den har någon viktig funktion eller bara är ett typ lock lite luddigt beskrivet men hoppas någon kan ge svar... kul om den gick att starta iallafall=P //Martin
-
Godagens! En liten undran bara... Skulle laga en mindre skada ovanför vattenlinjen på våran båt, läste runt lite och det fick bli topcoat av annledning att (som jag förstod det är) topcoat, Gelcoat fast med en vaxlösning i. Går att blanda gelcoat med denna lösning) som gör att man ej behöver täcka över Gelcoaten med plast. Låter väl lite löjligt med plast, men det vad var jag läste till mig för utan plast så skulle härdningen bli fel(minns ej riktigt varför plast) Stämer detta? Sedan när det gäller lagning av hål under vattenlinjen med enbart polyster glasfiber och övermålning.. Funkar säkert bra, men jag lagade min skada i botten med polyester glasfiber sedan spacklade jag med Marin Epoxy. av annledning att det ska tydligen vara vattentätt vilket polyester inte är. sedan båttenmålade jag kalaset igen. (Information kommer rån MF) var detta en överdriven eller rentutav felaktig lagning? Hade det varit korektare att ta Gelcoat istället för Epoxy? //Martin
-
Är lite kass på motorer.. Men porslin kan väl sprika av många anledningar, såsom värme?, vibrationer tappat det någon gång=P Syns det inga övriga skador mer än spricka så skulle då jag inte oroa mig mer än byte av tändstift och sedan en nogrannare kik när man kör motorn i början. //Martin
-
Varför inte byta allt? (under förutsättning att det inte bara är felinstälda brytare) då vet du att det är ok, samt det borde väl fungera ett tag.. lite trist att byta det felande och kort senare få felsöka igen för att nästa grej gått från slitet till kasst... Dessa delar kostar väl inte så enormt.. eller är det annorlunda till en b20 Marinmotor? isåfall är det ju mer ekonomiskt att byta felande del..
-
Du bör nog spraya på 5-56 eller annat som motverkar korision på flertalet utav delarna. specielt tändning. Sedan så var det nog inte så bra att provdra motorn med vatten i förgasaren, sug in mer vatten i cylinder då.. fast du kanske inte drog något större så det spelar någon roll. Kull att den går runt lätt iallafall. ska nog se att den puttrar igång fint=P
-
Gör som tidigare ägare nämnt. töm förgasaren, inte helt fel att spruta in WD40/motsvarande i cylindern samt kika över kontakerna. vettigt att byta diverse oljor också ifall du får start på den.. ha en flaska startgas i beredskap så ska den nog gå att få igång, sedan hur mycket stryk den tagit märker du den dan den rasar=P Grannen fick en fin Stiga Park(åkgräsklippare) som det hade regnat in i förgasare/motor på, efter tömning och byte av oljor hostade den igång med startgas. maskinen funkar prima! Ps. bjud hem polarna på öl så kan dem stå och dra medan du sprutar startgas=P
-
Den jäkla CE-märkningen ställer bara till det... Detta gäller visserligen inte båtar, men vi ville sätta in en relativt billig kamin, välldigt billig om man tittar på kvalitet och effekt. Denna var importerad och inte CE-märkt, sotaren sa att det skulle vara CE-märkt för att han skulle godkänna=( (gick att få det godkänt men skulle vara mycket struligt sa han) //Martin
-
Nu har inte jag en så stor båt som övriga verkar ha här =P Utan en eka/styrpulpet med en 30hk Mariner motor på. vet folk som lägger motorn i båten och hänger på den när dem är framme, tycker det är lite onödit bökigt därav jag frågan ifall akterspegeln tar stryk. Nu är ju kärran inte godkänd för mer än 30km/h men ojsan med fiskelust så kan man nog komma upp i 70km/h på vissa sträckor trist nog finns det en del gupp som även skakar till det i de lägre hastiheterna. Tror själv inte det är någon större fara, men aldrig fel att fråga de mer erfarna =) //Martin
-
Ojsan! trode jag inte.. tur det finns folk som har koll=P När man ändå är igång.. När man transporterar båten till iläggningsplats.. ca 3mil. för våran del också är det lite sådär skumpig väg. Är det dumt att låta motorn hänga på relingen då? Tänkte ifall det är risk att den ger skador på något sätt, typ knäcker ifall det hoppar till rejält? //Mratin
-
Tackar för svaren! Men vad jag kan se på fogelsta hemsida så verkar då inte deras bromsade/obromsade trailers ha någon form utav fjädring, sitter väl knappast inbygt i axel?=P Lite förmycket pill att inregistrera en kärra, blir nog till att snällt köra i lagom hastighet och 30km/h där det är risk för poliskontroll=) tackar för svaren iallafall //Martin
-
Godagens! Köpte igår en båtuptagningsvagn modell CO-Släpet 850OBT Läst på fogelsta hemsida att deras Obromsade båttrailers får frambringas i 80km/h ifall: Hastighetsreglerna tillåter 80 km/h med obromsad släpvagn med en totalvikt upp till bilens halva tjänstevikt, dock högst 750 kg. Gäller detta även båtuptagningsvagnar, eller vad är egentligen skillnaden? Råkar ha en totalvikt på 850kg men ifall ekipaget bara väger ca 500kg inkl båt, är det då ok att frambringa 80km/h? //Martin
-
Inte något fel på någon kabel någonstans som bryter/dödar? Lekte lite med åkgräsklipparen idag, fick inte minsta lilla gnista, ryckte ur en kabel och vips gnistor utav h*lv*t* Hoppas det löser sig //Martin
-
Ursäckta att jag gör ett sioinlägg i trådet=( Undrar över temp-mätare ifall det finns någon form av sådant till utombordare? visst kan man kika på skvallerstrålen, men det finns väl risk att man slänger ögonen på något annat, eller som i mitt fall ingen aning om hur skvallerstrålen ska se ut motorn skär väl ihop rätt snabbt ifall impellern lägger av=( //Martin
-
Ska man inte få med en service lista där det står vad som ska åtgärdas efter si å så många timmar? ungefär som på bil fast efter anntal körda mil då=P