Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

tompalompa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tompalompa

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har mätt förbrukningen genom att tanka fullt, köra och ha trippmätare på gpsen, tanka fullt igen. Har inte provat större diameter. är int säker på att det får plats. Propp n Speed säger att det ska vara 19 men då övervarvar den massa, vilket är konstigt. Du har säkert rätt om testerna, men det är även fler här på forumet som vittnar om lägre förbrukning. båten är ju lätt 540 kg och motorn är något större än rek 90 istf 70. så den borde vara lättdriven. De kanska drar så här mycket men jag hade tidigare en johnson 140-87 på en havsrocka (100kg tyngre) och den drog lika mycket. Jag hade räknat med ca 1l/nm om man kör lungt.
  2. Hej, Jag Har nyligen köpt en uttern 5200 dc med en mercury 90 hk 2t -99 och den drar mellan 1,2-1,3 l/nm oavsätt om jag kör lungt i typ 20-22/4000 rmp eller 24-26/4500 rmp. Det känns inte rimligt att den ska dra så mycket. Jag har kollat på oberoende tester och även andra foruminlägg här och de säger att den borde dra 0,8-1l/nm Jag har haft båten inne och ställt in hissningen på motorn ca 1 cm över lägsta punkten på akterspegeln med kavationsplattan. Jag har bytt menbran i soppapumpen som någon sa var ett vanligt fel. Jag har mixtrat med proppelrar så att den varvar i princip exakt vad den ska på max dvs. 5500 Dock blev propellern en 13,25x22 laser 2. Är inte detta väldigt hög stigning för denna båt motor? Jag har kalibrerat varvräknaren och den visar rätt 5500 rmp och 34 knop på max. Vad jag kan få fram så innebär detta att proppen har en slip på ca 25% och det är väl rätt mycket? Är det någon god människa som har en ide om vad som kan vara fel och hur jag ska få ner förbrukningen?
  3. Den låg under 5-10 timmar? Vet inte riktigt... var ute och körde dan innan och upptäckte att den hade sjunkit dan efter.
  4. Bensinen är utbytt men jag har inte rensat förgasarna med k-sprit. Fick just reda på att skadan täcks av försäkringen och jag har otroligt nog lyckats få tid hos en verkstad i slutet av veckan... Hoppas de får ordning på det till midsommar. Tack för all hjälp. Jag återkommer med vad felet var, så att det kanske kan hjälpa någon annan olycklig.
  5. Nu har jag varit ute och meckat, plockade isär soppapumpen och den är tät. Har kollat ledningarna och de är täta. Jag har ju tömt förgasarna tidigare så där borde inte problemet sitta... men motorjäveln vill inte fungera ordentligt ändå. Den startar lätt, går en stund sedan börjar den bluddra och dör. Sitter man och pumpar på soppaslangen så går den, men dåligt.
  6. Tackar för tipsen. Ska ut idag och undersöka vidare. Tror inte att det är ett tändproblem då cdi och topparna aldrig kom under vatten. Jag kopplade ut vron i samband med återställandet efter badet funderar på om den kanske drar tjuvluft någonstans efter det. MVH Tomas
  7. I söndags sjönk båten som jag ägt i en månad. Efter en invändig renovering som jag säkert har lagt 100 h på. En skruv i durken hade nött hål på skrovet inifrån. Har fått upp den och lyckats fixa det mesta men jag får inte motorn att gå ok.(Johnson v4 140-88). Har drenerat förgasare och luftat ur cylindrar samt lossat slangen som för upp smörjning från undre till övre lagret för at få ut ev fukt. Motorn startar lätt verkar gå på alla cylindrar. Var idag ute och körde ett par timmar och motorn hackar. Den går som vanligt en stund sedan är det som om jag drar av på gasen och varvtalet sänks. försöker jag då gasa så är den slö. Helt plötsligt så kan den hoppa igång igen och då känns det som om jag hade dragit på gasen. Sedan hoppar den mellan dessa lägen sporadiskt. Det verkar som om den går normalt efter att ha varit avstängd en stund för att sedan börja strula igen efter några minuter. Tacksam om någon har någon ide om vad det kan vara för fel. Senast ändrad av tompalompa | 09 juni 2007 | 01:52
  8. Tack för hjälpen! Jag har mest tänkt båten för helgturer med tjejen. Eftersom jag planerar att vara ute ganska ofta så är det vikigt att den är relativt ekonomisk. Helst inte mer än 1l/distans vid marschfart. Jag är därför lite oroad för en gamal volvomotor =). mvh Tomas
  9. Hej, jag går i tankar om att köpa en delta 17. Finns det några kända fel som man ska se upp med och hur mycket soppa drar den med b20 innombordaren?
×
×
  • Skapa nytt...