Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

elektro1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    52
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om elektro1

  • Placering
    Löjtnant
  1. Ursäkta, missade det. Den var lite piggare i början, fick upp den i ca 5300varv, men aldrig upp i de angivna 6200 som den ska klara av, inte ens med mig ensam i. Så helt fräsch och pigg har den i princip aldrig varit, men lite piggare om vi säger så.. Hoppas du förstår vad jag menar..:) Senast ändrad av elektro1 | 17 augusti 2008 | 02:44
  2. Tack för detta uttömmande svar. jag skall kontakta crescent motors på måndag. Sedan när det gäller proppen så var det ju lite dystert. Finns det ingen propp som ger bätte acc än den jag har som sitter på? Tänkte den som har 8 i pitch iställer för 11, i länken jag skickade för ca 600Kr, ger en sådan propp någon effekt i accet eller är det bara att kasta bort pengar?
  3. Hur kollar man det???Förutom att lyfta upp båten och låta det rinna ur hålet alltså??? Hur åtgärdar man det isåfall, man måste väl lämna in hela båten då eller? Det är väl garanti hoppas jag isåfall eller?
  4. Hej. Har nu kollat min propeller och den har följande fakta: Black max 9,50 x 11P Idag var jag ute på sjön med följande last: Jag, 100kg vid ratten, och 2 st barn på ca 70 kg fram tillsammans. Och båten kom upp i ca 9 knop och med varv på runt 4200, inte ett dugg mer och ingen planing givetvis. Känns alltså väldigt orkeslös. Gör det stor skillnad genom att sänka stigningen med x antal? tex 4 steg ner? Då den enl spec skall klara av att varva 6200 så är den ju väldigt slö. Kan ni hjälpa mig med vad för propp jag skall ha, alltså stigning, troligen kan jag väl ta samma originalpropp från Black max? Kostnad? vet ni det? Vart kan man köpa en propp billigt? 3 eller 4 blad? Vad rekommenderar ni? Vad heter en lämplig stigning på propellern? Dvs istället för den angivna 9,5x11 om jag vill sänka stigningen med tex 4? Är det 9,5 eller 11 man ändrar på? Hittade denna länk: http://www.ronhalemarine.co.uk/superbasket/product/530/Mercury/Mariner_25/30hp_(4-Stroke)_Outboard_Prop Är det rätt??? Priset är ju bara drygt 600Kr. Senast ändrad av elektro1 | 15 augusti 2008 | 21:51
  5. Jag kollade upp detta med uppgradering till 40Hk enligt ovan, men efter kontakt med företaget så går inte min motor att uppgradera tyvärr.Den har inte smart craft och innehåller tydligen yamaha delar. Konstigt men sant. Men på det företaget så sa de väldigt konkret att då min motor inte varvar upp mer än runt 5300 så skall jag gå ner i stigning på proppen med 2-4 grader, tom ned till 4 sa de jag skulle ta. Då kommer den att varva ut riktigt bra och allt blir bättre. Detta låter ju väldigt bra. Men det rekommenderades inte Propulse då det passar inte till små motorer då vingarna är för tunna, utan jag skulle ha samma typ som sitter i original, men med 2-4 graders lägre stigning. Pris enligt dem runt 1500:- för en sådan propp.
  6. hej Hopp. tack för detta tips, det gör jag redan, den biten har jag pulat med många ggr för att få in det. men tyvärr räcker inte det när man har last. Så det är nog bara 2 saker som återstår, antingen byta prop eller trimma motorn, och just nu är väl propen första valet, då jag inte vet om det går att trimma denna 30hk, om det kanske är en strypt 40hk..Vissa är ju strypta av motorer..
  7. Jag tackar alla för de underbara inläggen som jag skall ta tag i så snart jag får tid. Får man fråga om jag bara skall ändra standardpropp, dvs alupropp eller skall jag ta en annan typ, tex propulse, jag är inte ute efter värsting utan billigt och bra??
  8. Hej igen. Det är en 4-taktare jag har. Väldigt fin och tyst motor får jag säga.
  9. Hej. Jag har en likadan, men årsmodell 2006: Mercury 30HK ELPT EFI VIKT: 78kg Hoppas det hjälper dig. Senast ändrad av elektro1 | 03 augusti 2008 | 17:43
  10. Jag har en Crescent 450 Winner med en 30HK Mercury ELPT EFI 4-takt. ( (Jag är medveten om att 4-takt är slöare än en 2-takt i acc m.m) Köpte båten och motorn ny 2007 och har nu kört 23 timmar. Är i det mesta nöjd med båten, men har ett stort problem som jag hoppas ni alla kunniga här kan hjälpa till med. När man är själv i båten eller med min grabb på 7 år som sitter fram så går den upp i planing , vid ca 12 knop och om det inte blåser. Men själva accet är väldigt slött, även om jag är själv i båten, tar sitt lilla tag innan båten funderat klart och går sakta upp i planing. Givetvis kör jag powertrim hela tiden, där tjänar man lite i toppfart m.m, men absolut inget som påverkar själva starten och accet. Där gäller bara bottenläge på trim så att säga. När man sedan är typ 3 eller fler i båten så hankar den sig fram i typ 5-8 knop bara och aldrig planing givetvis och oerhört slö acc. Hur skall jag göra för att kunna accelerera och komma upp i planing snabbare?? Det är ju ändå en relativt liten och lätt båt och motorn är ju max som båten får ha på sig. Har hört olika inlägg om propellrar, trimplan m.m och att vissa ger mer i acc mot att det blir lite sämre toppfart, propulse, 4-bladiga m.m m.m, något sådant vill jag ha, toppfarten gör absolut inget för min del, men båten måste bli mycket piggare i starten och kunna plana ut lättare även med fler folk i båten. Går det kanske att trimma upp motorn med ca 10hk kanske? Fakta om båtens egenskaper: Toppfart ca 21knop, ca 14 knop med mig och grabben i, oerhört långsam i starten, tar ca 2 min innan den ev går upp i planing, händer liksom inget när man har gasen i botten. Varvar som max runt 5300 vad jag sett. Kan någon eller några här hjälpa mig så är jag oerhört tacksam?? Sammanfattning: Mycket piggare i acc och upp i planing från start, inte viktigt med toppfarten således. Är det ny propeller som gäller, original sitter på idag, såg att PP 6902 är en som passar? Senast ändrad av elektro1 | 03 augusti 2008 | 09:14 Senast ändrad av elektro1 | 03 augusti 2008 | 09:16 Senast ändrad av elektro1 | 03 augusti 2008 | 09:18 Senast ändrad av elektro1 | 03 augusti 2008 | 09:19 Senast ändrad av elektro1 | 03 augusti 2008 | 09:34
  11. Jag har dessa hålllare: Normark Deluxe och de är helt suveräna. Fantastiska i hållbarhet och styrka samt hanterbarhet. Hellre lägga lite mer pengar på ordentliga hållare så blir du nöjd i många många år.
  12. Grattis till valet av Mercury. Du blir INTE besviken....
  13. Kan bara säga att jag skulle välja Mercury tack vare EFI. Har själv en Mercury och kan bara säga att den är otroligt tyst. Och när det gäller trolling så kan jag bara instämma med andra här, den fungerar ypperligt i mycket låga farter, jag trollar själv mycket med min Mercury. Så mitt råd är Mercury om du skall välja. Fungerar i alla väder och otroligt tyst och jämnt motorljud.
  14. Hejsan igen. Nu har jag införskaffat ett bllligt filter, 14:- på biltema. Har i helgen installerat både flödesmätaren och bränslefiltret samt dragit alla kablar. Inget märkvärdigt alls får jag säga att montera dit grejerna. Nu ska det bli intressant att se hur allt funkar när jag lägger båten isjön och kopplar ihop det med ekolodet via NMEA kontakten. Tack för all hjälp.
  15. När det gäller bränslefilter så undrar jag bara om det räcker med ett billigt, tex Jula för 19:-, eller skall man satsa på något bättre, som kanske är mer hållbart?? Hur ofta skall man byta filter eller räcker det att göra rent i gång per säsong? Några förslag på bränslefilter??? Kan inte mycket om sådant här så därför frågar jag er som är experter på detta. Några länkar där man kan hitta olika bränslefilter tas tacksamt emot. Kan även säga jag idag fick mitt EP-60( tid EP-10), med T-koppling och kabel för 850:- totalt. Känns bara att ha detta klart inför säsongen, nu är det bara bränslefiltret kvar. Senast ändrad av elektro1 | 22 januari 2008 | 22:07
×
×
  • Skapa nytt...