Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

Ahlmark

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ahlmark

  • Placering
    Landkrabba
  1. Nu har det gått två år sedan jag utbrast Visby nästa! i mitt förra inlägg. Och i somras tog jag min Monark 520 just dit, och hem igen för säkerhets skull. Det gick ganska bra, eftersom jag förstås hade goda och säkra väderutsikter att lita min överfart på. Från Nynäshamn tog det åtta timmar till Visby, sju timmar i motsatt riktning (beroende på sydlig vind vid båda överfarterna). Jag använda kort, kompass och död räkning, för at det skulle vara någon sport. Fungerade perfekt. Ned med dyra båtar, hurra för billiga!
  2. Hej, det är jag i föregående meddelandet igen - nu med än mer erfarenhet av min Monark (Crescent) 520. Eftersom det alltid tycks finnas några till salu på Blocket, tänkte jag komplettera vad jag skrev tidigare. Många vill ha en ganska stor motor på båten. Det kan vara bra för att få ned motorljudet, genom att man bara behöver använda kanske halva maximala effekten. Men jag tycker det är överdrivet. Med min 30-hästare går båten 19 knop med runt 100 kg förare och packning. Med familjen - kanske totalt 220 kg - går den 14,5 knop. Drar man av gasen till tusen varv per minut under max, går den 14,5 knop med bara mig själv, och 12 knop med oss alla. Det räcker långt och passar båten utmärkt. Se bara till att motorn verkligen lämnar alla den där effekten som siffran på kåpan antyder att den ska. Då räcker 30 kusar fint. Se bara till att ha rätt propeller, i många fall levereras motorn med en för stor propeller för båten. Traditionell visdom är att stålpropellrar kan vara litet bättre än aluminiumdito på stora motorer och snabba skrov. Kanske är det sant. Men jag tycker att man ska använda effektiviseringar där man ligger på gränsen till tillräcklig effekt, istället för att trimma redan övermotoriserade ekipage. Min Solas rostfria stålpropeller fick jag billigt på eBay. Garanterat ensam är jag om att ha en sådan på en liten motor, och på en gammal halvplanande båt. Eftersom jag ändrade stigning samtidigt som jag bytte till stål, kan jag inte avgöra vad som gjorde vad. Men det känns bra. Samma sak med hydraulstyrningen, varför bara använda sådana på stora dyra båtar? På en risig förarplats på en gammal båt, gör den ju underverk för förarmiljön! Jag fann min begagnad på eBay, den behövde servas med nya o-ringar, men sedan fungerade allt perfekt. En del blir faktiskt litet irriterade på att se en 30-hästare styras med en hydraulstyrning som är godkänd för upp till två gånger 300 hästar, men det ser jag som en bonus... Båten går fint, men kan vara svår att hålla på rak kurs vid sned akterlig sjö. Bortsett från den saken ser jag ingen anledning att hålla sig inomskärs om det är fint väder i prognosen. Visby nästa! Jag har en stationär VHF-radio också, det tror jag är en bättre säkerhetsdetalj än att ha en ny motor eller annat som är dyrt. John Senast ändrad av Ahlmark | 25 augusti 2008 | 09:07
  3. Det går inte att få in en fyrtaktare av användbar storlek i en Crescent 525. Inte ens Yamahas f25, som är den minstra på marknaden med sina två cylindrar istället för de tre som andra har. Jag vet, för jag har en gång stått med en nyköpt sådan båt och en f25 som jag fått till vinterpris och utan bytesrätt - trist. Dessutom måste man ha kort rigg på motorn, och en fyrtaktare med kort rigg på 25 hästar passar inte på någon båt över huvud taget. De båtar som finns som är gjorda för kort rigg klarar inte vikten på minst 70 kg. Den enda chans som finns är att köpa en tvåtaktare av små dimensioner. Det blir jättebra. Försök inte komma under 25 hästar.
  4. Pelle Pettersson har ritat båda båtarna. Jag har haft både en Crescent 525 och har nu en Monark 520. Den senare är helt enkelt snikversionen av den förra. Men idag torde snikversionen vara att föredra. All teakplywood på 525:an är numera sliten på de flesta exemplar, framför allt kantlisterna i plast, medan 520:ans plastdetaljer går att hålla snygga. Bristen på innetak i 520:an fixar man ju lätt själv. 525:an har en trängre sittbrunn för att motorn ska få plats. 520:ans sittbrunn är en bit längre och har därför också ett större fikabord. Bensintanken får plats i aktern, medan den på 525:an måste ta plats i ett värdefullt stuvfack i sidobänkarna. Det viktigaste och helt avgörande är att det i 525:an inte får plats en modern fyrtaktsmotor. Inte ens Yamahas tvåcylindriga f25 är möjlig att använda. På 520:s akter fungerar alla motorer med lång rigg. Jag tycker att 25 hästar fungerar, men att det går bättre med 30-40 hästar. Notera dock att gamla motorer ofta ger lägre effekt än vad siffran på motorkåpan antyder. Till sist kan det vara kul att veta att det är en skillnad mellan skroven, som gör att det inte är lämpligt att bygga om en 525 till 520 - 525:ans bottensidor är vinklad nedåt som stora trimplan från den förliga delen av motorschaktet och akterut. Tanken är att den ska hjälpa upp aktern vid fart genom vattnet, och kompensera för bristen på botten i mitten där motorn sitter. På 520 behövs inte detta och botten är rak ända till akterspegeln. Om man plastar igen botten på en 525 för att hänga motorn på akterspegeln, kommer båten att gå på näsan i alla farter över 8 knop. En sista fördel med 520 är att kapellbågarna fälls akterut, medan 525:ans bågar fälls förut, mot hardtoppen. Där irriterar den garanterat, minskar sikten ytterligare och fladdrar i vinden. Båda båtarna är bra, men 520 är alltså bättre! 525:an ska man nog slå ur hågen om man inte råkar ha en lämplig liten motor med kort rigg. Bifogar bild på den 525 som jag fixade till och byggde om - vilket jag alltså inte rekommenderar.
×
×
  • Skapa nytt...