Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

pelleparyds

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    59
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pelleparyds

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Problemet min käre Brutus är inte mitt vad du kallar säljsnack, utan din okunskap eller skitsnackande. För att ge några svar på dina påståenden: DNV certifikerar våra båtar och i det ingår bl.a körtester.och uppföljningskontroller i fyra dagar / månad. Detta är en kostnad på ca. 1,5 milj / år som vi tar enbart för att ha en exstern kontroll förutom vår egen. Undra vilken Polsk transportör du har pratat med. Vi tillverkar enbart tre modeller roddbåtar i Polen, de tillverkas just på Crescents fabrik. Dessa transporteras på järnväg till Danmark och Sverige. Kanske var det stinsen i Knohult som du pratade med. Alla andra modeller tillverkas i Ryd Småland Sverige och levereras med våran egen bil eller via andra svenska transportörer. Mej veterligen så har varken vi eller våra partners några Polska chafförer. Är du säker på att det inte var smålänska han pratade. Innan du skriver något som inte har paserat hjärnan igen, så är du välkommen att ringa mej på 070-6046464 så får du fakta i stället. Tror att det skulle hjälpa upp ditt ansende betydligt. Hälsningar Pelle Svensson Rydsbåtindustrier
  2. Först villjag tacka för berömmet av 618 GTI. Sedan undrar jag om du albatar var nykter eller är det bara kunskap som saknas när du skrev ditt inlägg. Det är just sådan inlägg som gör att man saknar vilja att deltaga i debatten här. Eller som Stenmark sa dä ä ingen idee å prat mä de som inte begrip eller vill begrip
  3. Daniel/ Eftersom du verkar vara ute efter att provcera och är totalt okunnig om skillnaden mellan CE regler och de cerifikeringar av DNV som Ryds,Linder och Crescent är ensamma om, så känner jag tyvärr inte för att överhuvudtage besvara ditt inlägg. Två råd kan jag dock ge dej, läs på och sluta med larvandet, så ska jag svara dej.
  4. Mac / Alla nya modeller med förändringar eller ombyggnader måste om certifikeras. Det enda som inte behöver göras om är körprovet eftersom det är samma skrov,som på 620/20 modellerna Givetvis går det att göra en båt med bibehållen styrka och det har vi gjort. Det jag pratar om är höjden av akterpartiet,som ska hålla ett visst mått på båtar av den här storleken och med större motorer. Detta gäller vid DNV godkännande och inte vid vanlig CE märkning. Att uppnå de volymer som vi har med 568:an kommer att vara omöjligt med en motsvarande 620.e båt. 568GTI/GTS har i dag en volym på ca.400st/år medans 618 GTI/GTS har en volym av ca.100st/år.
  5. Tack alla 568 GTI kunder och även våra kära konkurrenter för era åsikter och som skriver på den här siten. 618GTI som stod på mässan var en prototyp, vilket också framgick av dekaler på båten. Båten saknade de förstärkninghar som kommer att finnas i produktionsbåtarna. Stegen som var monterad invändigt kommer att tas bort och ersättas med ett viksteg. Angående den höga aktern och avsaknaden av badplatform,så är det så att DNV som certifikerar våra båtar, kräver den höjden på en båt av denna storlek och med större motorstyrka. Detta på grund av att inte bakvatten ska komma in i båten. 618 GTI är tänkt som en billig modell som tål lite tuffare vatten än 568GTI. Nämnas kan också att vi på Stockholmsmässan och i Oslo sålde 14st 618GTI till konsument, så att det finns ett behov av modellen kan vi glatt konstatera. Snart dags för sjösättning. Ha en bra båtsommar. Senast ändrad av pelleparyds | 18 mars 2010 | 12:27 Senast ändrad av pelleparyds | 18 mars 2010 | 12:30 Senast ändrad av pelleparyds | 18 mars 2010 | 12:32
  6. Även om 568GTi inte blir den av Ryds mest tillverkade modellen, så är det nog i vart fall den mest omskrivna tack vare forumet.
  7. Nu ska ni inte bli osams pojkar! Solen skiner ute och det är dags för sjösättning. SeaRay jobbar väl antagligen hos någon kollega i branschen och har väl inte så mycket annat att göra än att skriva skit om konkurrenter, men det brukar vara så att det slår tillbaka efter en tid. Givetvis kan det som jag skrev tidigare uppstå fel på våra båtar då vi tillverkat ca. 2600st/år de senaste åren. Vi dock har aldrig under 50års tillverkning fällts i reklamationsnämnden för att vi inte fullföljt våra garantiåtagande. Är det någon som är intresserad av ett fabriksbesök för att studera vårt unika sätt att tillverka båtarna, så kan jag för forumets skribenter (även SeaRay) arrangera ett datum ganska omgående. Slå ett mail till mej på ibsab@telia.com så får vi se hur stort intresse är.
  8. Ja du Sea-Ray det verkar som om du är lika kunnig vad det gäller motorer som Ryds tunna laminat. Alla motorer ska köras in! Detta är en grundläggande regel vad det gäller all motorteknik. Mercurys motorer liksom alla andra märken har en inkörningstid där motorerna får lite extra olja och bensin. I Mercury Optimax fall så är den tiden ca.2 timmar.
  9. Mr Sea Ray Här kommer lite svar på dina inlägg om tunna laminat, men det är väl inget nytt för dig, men kanske att andra som inte är lika insatta i detta vill ha fakta i stället för ”skitsnack”. Året var 1993 som ny tillträdd OMC chef i Danmark fick jag en rivstart med backen i. Ryds hade expanderat till oanade volymer varför man valde att lego producera båtar utanför den egna anläggningen i Ryd. Den modell som hade den största volymen var 435FC. Vi tillverkade denna modell på tre lego fabriker, Bella, OMC,s fabrik i Frankrike och hos en fabrikant och pristagare, som Årets företagare i Sverige, och det var de båtarna som gjordes där som blev det stora problemet. Som ni säkert vet så har det gått åt skogen för de flesta som fått den utmärkelsen, typ Refad, Christer Eriksson etc. och den här killen var inget undantag utan snarare bekräftade regel. Problemet bestod i olika saker men grund orsaken var som Mr SeaRay skriver att laminatet i dessa båtar var för tunt. Ett annat var att Danskarna monterade Honda 50hk med en vikt på det dubbla mot vad en 30hk OMC motor vägde, som vi rekommenderade som max. på båten. Det tredje problemet var att Brenderup på den tiden fått för sig att ta fram en ”snik” trailer som saknade köl rullar. Båten stod alltså bara på två sidorullar som var placerade där båten hade det även normalt svagaste laminatet. Vi gjorde en beräkning som sa att laminatet skulle var 23 mm för att de skulle ha en chans att hålla som en parantes så är i dag Storebros tjockaste laminat 24 mm. Emellertid så var det största problemet de totalt 132 st 435FC som tillverkades levererades från Mäster i Arvika. Man kan tycka att vi borde ha haft bättre kontroll på produktionen, men fabriken hade tidigare varit stor lego producent åt större företag än lilla Ryds, så vi litade på honom. Det tog mig och mina medarbetare ett år att hitta och kontrollera alla båtarna. Det slutade med att 127 st fick nya båtar och till en total kostnad av 7,8 milj. blev alla utan OMC, som fick stå för kostnaderna, nöjda. Mäster i Arvika hade då gått samma vägen som Refad och kompani. Hoppas att detta förklarar vad som är bakgrunden till Mr Sea Rays kunniga uttalanden i forumet. Jag vill också tillägga att vi givetvis liksom andra tillverkare inte är felfria, men jag kan med säkerhet säga att vi i dag är det båt tillverkande företag som har den lägsta reklamationsprocenten av alla i Skandinavien.
  10. Tanklocken kan vara besvärliga att öppna första gången.Lägg en skiftnyckel över röda flärpen och liksom sega (dra sakta men bestämt) så ska det gå. Anledningen är att det är en svagt konisk rörgänga och den kan nypa till rätt hårt. När du fått loss den så ska du inte behöva dra den mer än för handkraft för att den ska vara tät. Skulle det gå åt skogen så att den går sönder skicka ett mailmed namn och adress till mej på ibsab@telia.com så bjuder vi på en ny. Lycka till med nya båten
  11. Hej Gubbar eller ska ni kallas Grabbar? Detta med proppars stigningar diameter och hissningar är en hel vetenskap,som igentligen inte har någon fast formel. på alla båtar. Inom racing är det det man jobbar mest med för att få fart i bitarna. Under tiden som OMC körde med sina V8 or på 300hk så hyrde OMC ut motorerna till teamen. Snacket gick då att Molinari som var överlägsen vinnare skulle ha en motor som gav mycket mera effekt än de andra. Som ett resultat av detta så ställde OMC,s racing avdelning upp samtliga motorer på kajen och ordnade lottdragning av motorerna. Bob Spalding som var nummer två i resultatlistan fick Molinaris motor, men ville inte ha den utan vad han ville ha var Molinaris proppeller. Proppellerna var dock ägda av förarna själva. Till Ryds 568GTI kan man om man vill ha ut maximal fart ha vissa grundregler. Laser II är den bästa proppen vi testat. Den är stävlyftande vilket gör att man får lite mindre anläggningsyta mot vattnet som i sin tur ger fart. Den har också stor diameter och fet bladaria,vilket ger ingrepp i vattnet vid hissning. Hissningen gör att man får ur mera växelhus ur vattnet som ger fart. Vilken stigning man ska ha varierar på olika vatten (bergssjöar-saltvatten Västkust). Det enda man kan göra är att testa där man mesta delen använder båten. Motorns rekomenderade maxvarv är vad som ska uppnås.
  12. Du är välkommen att morssa och prata. Jag är där Torsdag 12.00-17.00 Fredag 9.00-12.00 Slå en signal på 0706046464 så bjuder jag på biljetter. Ha det
  13. Tally: Inga andra ändringar än hydralstyrning är planerat,men även under pågående produktionsår så justeras saker i bland. Priserna för 2009 är inte fastlagda ännu utan kommer runt 1/10. Troligtvis så får man räkna med att den går upp 5% och ytterligare cirka 8000:- för hydralstyrningen. Enligt snabbkalkyl i mitt huvud så tror jag att det är affär att handla en 2008 och kompletera med styrningen. Nafen: Kan vara en bra idee med ett hydralstyrningspaket till äldre modeller.Jag ska ta upp det med eftermarknaden och återkommer. Som du ser ovan så kommer den att kosta ca.8000:- extra när vi fabriksmonterar den.Det är en hel del jobb att eftermontera den,så priset borde ligga runt 10.000:- Ha det Pelle
  14. Magnus Har tyvärr inte i skallen vad varvet ska vara på din motor,men om du tittar på serietillverkningsdekalen på riggen så står maxvarvet. Skillnaden är att om du kör med Std.proppen på 5.500 rpm så tappar du ca. 400 rpm om du sätter på en Laser II med samma stigning.Det är därför jag skriver att man bör gå ner 1 tum med den proppen för att behålla varvet. Om du ringer vår eftermarknadsavdelning på 045939703 så har de en hydralstyrning som är uttestad.På 2009 årsmodell av 568GTi kommer den att vara standard. Ha det Pelle
  15. Tillfällig sinnesförvirring (hoppas jag) efter dotterns bröllop. Givetvis är det tvärs om ,mot vad jag skrev. Sorry Pelle
×
×
  • Skapa nytt...