Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Piloten

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Piloten

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Precis denna mätning är ju enkel att göra utanpå båten. Vilken båttyp har du?
  2. Jag tror att det ett skydd mot hjärtstocken. BerntRobert: Kolla om det sitter en likadan kabel fäst mot hjärt/roderstocken.
  3. Jag tror inte att anoden är kopplad till landströmsjorden. Det är kanska vanligt i elinstallationer att man använder den gul/gröna märkningen för all typ av jordning. Faskontrollen har jag också i min båt. Den har inte med saken att göra. Den tillser bara att fasen hamnar på rätt pol om man inte använder sig av en CEE kontakt som tvingar fasen att hamna rätt. En ren säkerhetsgrej.
  4. Jag tror inte att anoden är kopplad till drevet. Eftersom det är en D1-30 så har den ett S130 drev och det är försett med en stor egen anod och drevet är isolerat från motorn. Skulle gissa på att den är kopplad till roderaxeln eller möjligen batteriminus. Den behöver bytas och det är ett tecken på att den bör sitta där. Plocka inte bort den utan att veta funktionen.
  5. Jag skulle lagt den som en strömbrytare på panelen, kanske tillsammans med annan navutrustning. Om det är stor risk att man av misstag kommer åt strömbrytarna under segling så kanske detta är ett problem som inte enbart är orienterat till autopiloten utan även andra förbrukare. Det är ett problem som man kanske kan/bör gör något åt i så fall?
  6. Det går väl inte helt att generalisera detta. Har man små märken eller repor i gelcoaten som man inte vill ha kvar är det rubbing som Jag använder gäller i min värld. Är denna grov måste man givetvis vandra ner i grovleksgrad. Det här med att slipa bort gelcoaten anser jag vara ett teoretiskt problem. Jag använder 3Ms produkter och tycker jag får en hög finnish med detta som dessutom består hela säsongen.
  7. En liten utbuktning brukar man göra på framsidan av tunneln för att få ett mindre vattenmotstånd - på segelbåtar. Men nu är det väl en planande motorbåt du har och bogpropellern är väl inte i vattnet vid marchfart. Om du slipar ner gelcoaten runt om hålet och laminerar därifrån så du kommer upp i samma höjd igen så borde det bli hållbart. Sedan kan du ju spackla och slipa så ytan blir plan. Sedan måla några gånger med epoxyfärg. Gelcoaten behövs ju som sagt inte där nere... Här är en annan bra beskrivning. http://www.pmi.nu/zefyros/bogprop.html
  8. Det måste definitivt åtgärdas. I teorin kan det ju sänka båten... Slipa ner ordentligt laminera, spackla och måla. I detta läget hade jag nog övervägt epoxy även för lamineringen i stället för polyester.
  9. Ser onekligen lite konstigt ut. Är den varvsmoneterad eller monterad i efterhand? Hur ser det ut på insidan? Där är ju oftast här som den kraftigaste infästningen till röret måste göras. Jag skulle defintivt undersökt det noga och vid behov förstärkt utvändigt och eventuellt invändigt. Gelcoat kan du hoppa över för det är under vattenlinjen. Du kommer ju ändå att täcka med epoxy väl?
  10. Jag har en C80 och jag tror att det fungerar likadant på C70. Problemet är att dessa plottrar enbart har en NMEA ut/ingång. Du måsste sätta hastigheten på denna och mot AIS vill du ha 38400 baud medan du vill ha 4800 baud till VHF:en. Det finns flera lösningar på detta: - Skaffa en multiplexor som gör att du kan köra flera enheter på olika hastigheter. - Skaffa en seatalk/nmea omvandlare så kan du sätta ais eller vhf direkt på seatalk i stället. Men jag valde en billigare och i mitt tycke bättre variant. Jag köpte en GPS puck på Kjell CO med NMEA utgång och även en 5 volts spänningsomvandlare. Sedan kopplade jag detta direkt till VHF och fick därigenom ett helt fristående system till VHF DSC som inte är beroende av övriga navigationsutrustningen. Ett billigt och säkert sätt att lösa problemet. Sedan kan du enkelt konfigurera om plottern till 38400 och kör AIS mot den.
  11. Ett fulladdat batteri skall vara cirka 12,7 volt i viloläge så din batterimätare visar säkert rätt. Senast ändrad av Piloten | 14 maj 2012 | 21:27
  12. Min bedömning är att den står sig riktigt bra i förhållande till konkurrenterna i klassen. Jag har standardsegel och rullstor. Det är svårt att ge ett objektivt svar på frågan.
  13. Hej, Jag har själv en Delphia 37. Jag är mycket nöjd med seglingsegenskaperna och kvaliteten på det mesta är helt överlägset Bavaria som vi övervägde innan vi bestämde oss. Hållfasthet och dimensionering är också bättre en Bavaria.
×
×
  • Skapa nytt...