kapten_nemo
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm kapten_nemo
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag tackar för alla kloka svar!
-
Jag håller på att mpntera en kylkompressor och tillhörande förångare för att få lite kyla i kylboxen i min Comfort 30. Min utmaning ligger i att jag har svårt att hitta en bra placering för kompressorn. Jag har ca 2 meter rör så det finns en viss begränsning i hur långt ifrån kylboxen jag kan gå. Det bästa alternativet jag hittat är att gå under sittbrunnsbänken och att sätta det ganska långt ned där (skall helst sitt under vattenlinjen enligt instruktionsboken). Då kommer den dock väldigt nära bränsletanken (diesel). Är det ett problem? Bör man undvika att ha kompressorn nära tanken? Finns det risk för gnistor ifrån kompressorn?
-
Vad har ni för grill i båten? Det finns en massa olika märken och modeller som är tänkta att passa bra på mindre yta. Vilka för och nackdelar har de olika modellerna? Själv körde jag länge med engångsgrillar men tröttnade till slut på det mediokra resultatet och köpte då vad jag anser vara den bästa grillen på marknaden, en Big Green Egg mini, som jag köpte på grillglädje. Den är kanske inte så liten och smidig men attans vad gott det blir. Tyvärr passar den heller inte bra om man är allt för många i båten, eftersom gallaret är ganska litet. Den är i och med sin vikt och avsaknad av handtag också ganska svår att ta iland. Vilka alternativ tycker ni fungerar bra?
-
Kul att så många har tankar kring en sådan här fråga. Det kanske inte finns några lys-mördare men det borde finnas båtar som är bättre eller sämre i förhållande till sitt lys. Det handlar helt enkelt om att skaffa sig så bra utgångspunkt som möjligt. Inte att skaffa sig ett ofelbart sätt att vinna ;-). Många båtar anmälda är ju en intressant taktik, tyvärr fungerar den inte för min del pga begränsad budget.
-
Ifall man vill vinna en LYS/SRS kappsegling så borde det vara läge att fundera ut vilken båt som seglar bäst i förhållande till sitt lys-tal. Eftersom mätetalen förändras beroende på hur bra båten tidigare placerat sig borde många snabba och populära kappseglingsbåtar såsom Smaragd, Express och dylikt vara helt ur frågan eftersom de får ett förhållandevis högt LYS medan exempelvis Ohlson 22 eller Maxi 68 som sällan seglas av duktiga seglare borde ha ett förhållandevis läge LYS jämfört med den faktiska kapaciteten. Höjer man sina chanser att placera sig bra ifall man utnyttjar en Ohlson 22:a till max med bästa sortens segel, trimmar matchvikten, slätspacklar botten etc? Tänker jag rätt eller är detta bara marginellt? Vilka båtar anser ni ha lägre LYS än vad de har för faktisk kapacitet?
-
Jag har nu bytt tändstift, tändkablar, bränslefilter, brytare, kondensator och gjort rent förgasaren men den vill fortfarande inte gå som den skall. Den gick finfint förra säsongen men nu går den bara igång ibland och då helt utan kraft. Om den väl tuffar igång så går den några minuter men dör så fort man justerar gasen eller försöker lägga i en växel. Motorn riskerar snart att bli ett bojsänke (kommer givetvis inte att sänka den i havet utan lämna in den på korrekt ställe för avlämpning av skrotmotorer) eller finns det hopp? Vad skall jag prova nu? Tacksam för alla tankar och idéer som ni kan komma på. Hoppas fortfarande på segling i sommar i värsta fall med en utombordare på akterspegeln ;-) Hls Mathias
-
Jag ber om ursäkt om jag är otydlig men jag blir osäker på om du läst min fråga. Jag vill ha hjälp med hur man skall göra för att ställa in tändningen. Gradtalen som skall uppnås har jag hittat. Hur går man praktiskt tillväga för att uppnå dessa inställningar? Vilka skruvar skall man skruva på? Vad skall man mäta? /Mathias
-
Tyvärr innehåller inte instruktionsboken instruktioner om hur man ställer in tändningen.... har redan lusläst den från pärm till pärm... /Mathias
-
Jag har problem med att få min MB10a att gå som den ska efter vinteruppehållet. Jag har bytt tändstift, tändkablar, bränslefilter och gjort rent förgasaren. Är det någon kan beskriva hur man skall ställa in tändningen? Den baktänder en del när man försöker starta den och därmed misstänker jag att tändningen bör ställas in. Även MArna (tillverkaren) hävdar att det oftast är tändingen som är problemet när dessa motorer strejkar. Jag har hittat en skruv nere under fördelaren som ser ut som den skruv som lossar på fördelaren så att man kan vrida på fördelar huset för att sedan ställa in tändningen. Men när jag lossar på skruven så går det fortfarande inte att rubba fördelarhuset. Kan någon hjälpa mig? Skulle även behöva en steg för steg beskrivning på hur man går tillväga för att ställa in tändningen. Tack på förhand! /Mathias
-
Jag har precis lagt i min nyinköpta båt. Vilket kändes underbart förutom att jag har lite problem med motorn. Motorn är en Evinrude VRO 60hk från 1987 med separat oljesmörjning. Varningssummern tjuter hela tiden. Det finns dock olja i oljetanken och av lukten att döma så kommer olja även fram hela vägen. Vad gäller kylvattnet så håller skvallerstrålen en normal temperatur. Vad mer kan förorsaka summern att tjuta? Jag körde en stund med motorn (ca 20-30 min) utan några som helst problem.