Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

dodeesos

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om dodeesos

  • Placering
    Fänrik
  1. Har hört att många får problem med urladdat batteri efter installation av automatisk länspump. Har du eller någon annan haft problem av den typen? Senast ändrad av dodeesos | 10 juli 2007 | 10:14
  2. Har inte provat själv på annat än sura handukar men man skall tydligen kunna få bort dålig lukt med ättika. Lägg dynorna i t ex en stor kartong tillsammans med en skål ättika ett par dygn. Vädra ur dom i frisk luft efteråt för att ta bort ättikalukten. Funkade på handukarna, men då la jag dom i blöt i 10 liter vatten och 2 dl 24 % ättika. Men som sagt, inte helt säker men kanske värt att prova. // dodeesos
  3. Tackar! Har kommit en bit jag oxå, har införskaffat handpump, bordsgenomföring och slangar. Kopplade ett halvmeter långt 16 mm VP-rör till suglangen och stack in i hålet och testade, fick ut minst 25 liter. Permanentmontering kvarstår. Vill inte sätta igen försänkningen helt då jag vinterförvarar utomhus en bra bit ifrån där jag bor. Skulle presseningen blåsa av bara lite är risken att det blir ett badkar Kommer nog att göra som du iövrigt för automatpumpen men börjar med handpumpen. // dodeesos
  4. dodeesos

    GPS USB

    En sån här t ex: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=2159367 Pin2 på serieporten kopplas till data ut på gpsen, pin3 kopplas till data in, och pin5 är jorden (-). http://www.makezine.com/blog/archive/2006/06/how_to_garmin_etrex_data_cable.html
  5. Någon som har koll på om det finns nån mack i norra Bohuslän som har alkylat på tapp. Finns på dunk här, men det blir för dyrt (100kr för 5 liter). Kan tänka mig att bli miljövänlig 1 till 2kr extra litern. // dodeesos
  6. Har haft liknade problem med en något större motor med elstart. Då var det kugghjulet på startmotorn som hade kärvat fast sig (mot det andra större kugghjulet, vet inte vad det kallas). Har dålig koll på om samma fenomen kan uppstå med repstart, men i mitt fall leade jag upp det med en skiftnyckel på muttern som höll startmotorns kugg. // dodeesos
  7. Bilden är förmodligen tagen i samband med att att motorn monterats eller avmonterats. Men som sagt, det ser ut som att alla vajrar är med, dock inte inkopplade vid fototillfället. Det skulle oxå kunna vara så att motorn inte är orginal och inte kan manövreras via fjärrreglaget (har ju styrpinne). Dvs ett hopkok där man styr med ratten och gasar på styrpinnen, inte helt optimalt... Fråga säljaren varför inte vajrarna är inkopplade eller åk och titta/provkör. // dodeesos Senast ändrad av dodeesos | 29 juni 2007 | 23:46
  8. Du får gärna lägga upp bilder, all inspiration emottas tacksamt! Har inte gjort något än, men... Själv är jag inne på att inne på att installera en automatisk länspump i försänkningen och köra in en sugslang eller ett rör i hålet som vetter akterut för att kunna pumpa ut det sista med en handpump. Optimalt hade varit om man hade vågat att ta upp ett hål i facket för bensindunken för att få ner en pump bak mot bottenpluggen, men vet inte om jag vågar det? // dodeesos
  9. Jag har två skärmar till datorn. På den ena (bättre) skärmen tycker jag att det ser ut som tre vajrar, styrningen, en som ligger oinkopplad närmast kameran och en som går upp över relingen å tbx till motorns styrbordsida.... // dodeesos
  10. Räcker det inte med en spolmuff och en trädgårdslang? Använder det när jag kör rent vid upptagning och provstart innan sjösättning. En spolmuff med gardenakoppling kostar under 100-lappen. // dodeesos
  11. Lateralmärken markerar farledens huvudriktining. Hinder är utsatta med punkt eller kardinalmärken. Se: http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____924.aspx#6 // dodeesos
  12. Separat USB-ansluten GPS-puck till datorn. Då har du helt plötsligt två GPSer som är oberoende av varandra, redundans.... Om du dessutom skaffar en COM-USBadapter kan du koppla båda till datorn vid behov. Har bara dåliga erfarenheter av bluetooth, tyckar att det strular mest hela tiden. Allt finns på t ex Claes Ohlsson, förmodligen hos dom andra oxå. // dodeesos
  13. Är ingen motorexpert, men... Dålig fart på skavllerstrålen? Om du menar kylvattnet skulle man ju kunna gissa att det är kylningen och att något gick fel i bytet av impeller. Min motor har en summer som skall pipa om motorn blir överhettad. Bytte du tändstift i samband med servicen? Men som sagt, jag är absolut ingen expert. // dodeesos
  14. På Watskis hemsida. Produkter->Reglage och Styrsystem->Motorreglage->Reglagekablar. Inköpta hos den lokala watski-återförsäljaren dock. Tog inte dom billigaste heller, dom hade grövre teflonbelagda som skall klara västkusten bättre för ~650kr/st... // dodeesos
×
×
  • Skapa nytt...