Gå till innehåll
söndag 29 december 2024

oneillsurf

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    34
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om oneillsurf

  • Placering
    Fänrik
  1. Klockrent, det var där felet låg. I köpet ingick ett 50 ah batteri vilket kanske är i minsta laget för den motorn. Jag trodde nog att batteriet skulle kunna stå oanvänt en vecka utan att behöva underhållsladdas så min spontana tanke var att där kan felet bara inte vara men man lär sig
  2. Hej alla glada själar. Jag köpte en ryds 23 dc som jag kört för någon vecka sedan från smögen och hem till Göteborg. Allt har gått kanon men nu en vecka senare startar inte motorn. Den ger ifrån sig ett missljud , knarrar lite när jag vrider på nyckeln. Någon som har någon idé om vad det skulle kunna vara ? video på youtube med ljudupptagning
  3. Hejsan, Vi fick oss en fin tur i helgen när vi skule ut men dessvärre kunde vi inte starta motorn när vi skulle hem så det blev till att ro hem. Väl i hamn kikade jag på tändstiften som verkade vara helt ok , även bränsleslangen verkade vara i bra skick. Jag är ingen expert på motorer men tror mig hittat förgasaren (se bild) . Innanför denna finns det en rundformad skumgummibit som är indränkt i olja när man pressar på den, känns inte riktigt helt ok. Alldeles under den här svampliknande delen har det runnit ut olja enligt bilden. Verkstaden har fullbokat till mitten av Augusti och här sitter jag med en båt som inte går att använda. Jag vore väldigt tacksam om någon har några tips att ge.
  4. Hej Igen, Jag hade tänkt att ha båten i min trädgård där man enkelt kan köra in båten med trailern. På vilket sätt konserverar sig E-tecen själv ?. Är det inte och konservera som vanligt ?. Den är helt ny för mig så jag har aldrig genomfört denna procedur innan . Ursäkta för sent svar ! /Andreas
  5. Jag har en Evinrude E-tec HP 75 från 2005.Jag kommer och göra den vanliga servicen med genomspolning och sådant själv, men funderar om man måste ta bort motorn från båten och vinterförvara den precis på samma sätt som man gör med 4-taktare ? Tacksam för svar /Andreas
  6. hej, Jag behöver ett tips på företag som åker ut till båten för att reparera motorn. Jag har varit i kontakt med Lindahls och Emilssons och båda dessa företag vill att jag kommer in med båten. Måste väll vara mycket enklare att åka dit där problemet finns. Det är ett himla meck annars. Har för övrigt problem med min Evinrude E-Tec 75 HP, En 2005 som startar ibland, och dör på låg tomgång.
  7. alla värden stämmer. men trots detta dör motorn på lägsta nivån i tomgången. Jag funderade på om det kunde vara ngn luftbubbla i brännslesystemet men då borde väl inte en högre tongång fungera bättre heller. hmm. skumt !
  8. Jag har en Evinrude E-Tec 75 HP, 05. När jag startar motorn på tomgång låter motorn lite konstigt och det uppkommer ryckningar i ratten, efter 15 sekunder dör motorn. Drar jag däremot upp tomgångsreglaget så beter sig motorn precis som den skall. Är detta ngn justering som kanske enkelt går att fixa ? Gasreglaget är i neutralläge ! Tack på förhand.. Andreas Senast ändrad av oneillsurf | 02 september 2007 | 15:42 Senast ändrad av oneillsurf | 02 september 2007 | 15:42 Senast ändrad av oneillsurf | 02 september 2007 | 15:45
  9. Problemet Fixat ! Det var två sladdar som inte används som hade råkat komma för nära varandra. Har nu isolerat dessa kablar. Tack för alla svar !. Desvärre har jag problem med motorn när den är på tongång . Skapar en ny tråd ang. detta. Tack /Andreas
  10. Det har tidigare gått bra att starta motorn. Problemet uppkom efter installationen av stereon men nu när stereon är bortkopplad kan jag inte förstå varför problemet fortfrande består.
  11. Nu har jag någonstans att börja i alla fall. Det märkliga är att radion är helt bortkopplad men säkringen går fortfarande när jag vrider till tändningen. Alltså jag kommer aldrig sålångt att motorn försöker starta utan säkringen pajar direkt när jag försöker slå på tändningen. Lanternorna är inte på.
  12. Hur kollar jag om om jag fått kortslutning och hur åtgärdar jag felet i så fall ?
  13. Jag var nu nere vid båten igen och bytte huvudsäkringen och till min stora förvåning går säkringen sönder även om jag kopplat från stereon helt. Så kort sagt tilta ner motorn går bra men så fort jag vrider på nyckeln för att starta går säkringen .. vad är fel ?
  14. Jag har precis installerat en stereo i min båt som är kopplad direkt till batteriet. Enda problemet är att huvudsäkringen i motorn går sönder varje gång jag använder stereon sammtidigt som jag tiltar eller försöker starta motorn. Förstår inte varför eftersom stereon inte är kopplad till några externa kablar utan direkt till batteripolerna. Kan det vara en idé och höja amereen på huvudsäkringen till 15 istället för 10. Känns lite klent med 10 för att både motorn och stereon skall kunna drivas. Vad skulle annars kunna vara problemet ?? Tack på förhand Andreas
  15. Jag har under dagarna kontaktat olika marintekniker som påstås sig vara expetert på området Evinrude E-tec. Mitt problem är att jag inte kan starta motorn och alla möjliga kontroller som man som privatperson har möjligheten att kolla är gjorda. Nu återstår bara att en tekniker kommer ut och kollar min motor och det verkar inte som om ngn har den servicen att komma ut och titta på min båt. Alla vill att jag först drar upp båten på min båtkärra och sen kör iväg båten till dom. Detta är ju inte riktigt klokt finns det ingen motorreperatör inom göteborgsområdet som har servicen att åka ut till sina kunder. Oavsett om man har problem med sitt hus eller bil så har det aldrig varit några problem att få en tekniker att komma till plats men så fort det gäller båtar så skall allting alltid vara fem ggr så dyrt och fem ggr så jobbigt. Så summan av kontentan är som ngn kan hjälpa mig med en referens till ngn som kan En utombordare av märket Evinride E-Tec. Tack på förhand... Andreas
×
×
  • Skapa nytt...