...sjunger utanför mitt sovrumsfönster och förebådar en ny, hett efterlängtad båtsäsong. Nu är det hög tid att ta tag i alla projekt och förbättringar man bestämde sig för att genomföra redan förra säsongen. Det är min ambition att var mer aktiv med tips och diskussioner än hittills här på forumet. Eftersom jag har en del större förändringar på min båt inplanerade så kommer jag skamlöst att tigga råd och tips av mer erfarna och kunniga Johnsonägare. Överst på min lista står att beställa nytt storsegel. Det gamla skörade runt lattfickorna förra säsongen och är helt slut. Har fått in några offerter och väntar nu med spänning på offert från Apollo sails. Du som har tips eller frågor om segel och segelbeställningar får gärna göra ett inlägg. Jag har fått en riggmåttstabell som kanske andra kan ha glädje av vid ev. segelbeställning, hör av; så skickar jag. Jag vill också montera ett peke (tips o råd mottages tacksamt), beställa rostfria fönsterramar till ruffventilerna (kan bli väldigt snyggt tror jag) samt lägga teak eller kork på sittbrunnsbänkarna. Jag har också för avsikt att installera solcellsdrivna fläktar med inbyggda batterier för dygnetruntfunktion för att komma till rätta med fukten i ruffen. Tips och råd från andra som gjort ngt liknande, mottages naturligtvis tacksamt. Denna vinter har jag gett mig på äventyret att ha båten i sjön. Med förra årets milda vinter i minnet tänkte jag att det skulle vara en enkel match. Men det blev ju smällkalllt och massor med snö. Har känt en viss oro och varit nere och tittat till titt som tätt. Det är en rätt exotisk känsla att halka omkring på ett snöklätt däck på en båt som ligger i sjön. Av allt att döma har det fungerat bra. Har haft en frostvakt påslagen som hjälpligt har hållit undan is och frost. När det var som kallast i januari, runt tretton grader ibland, så räckte den inte till utan det lilla slagvatten som samlats i kölsvinet frös till. Har kompletterat med en liten bordsfläkt som försöker vispa runt luften lite och det blev märkbart fräschare. Mitt orosmoment har varit vad som kan hända i genomföringarna. Med kulventiler kan man ju teoretistk få frostsprängning om man stänger dem vilket ju all sakkunskap råder en till. Men jag har ett par gamla o rätt rostiga kranventiler som faktiskt inte gick att rubba märkte jag och de har helt enkelt fått stå öppna hela vintern. Ska jag göra om detta nästa år tänker jag isolera rufftaket med ngt lämpligt så frostvakten orkar hålla undan kyla bätre. I min 26:a från 1980 finns något så exotiskt som en elektrisk inombordare från Ozdrive. (www.ozmarine.se). Detta var ett av huvudskälen till att jag köpte just den här båten. Ozmotorn är en väldigt hjälpsam kamrat på färden (fjärden) och alla som är intresserade av hur det funkar får gärna höra av sig. hälsningar från klubbledningen Johan S.