Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

gost

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    167
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om gost

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Nu e det ju snart vår & jag måste ta upp denna tråd igen, har tvångstankar om min skedda och kan inte sova på nätterna :-) nej så illa e det ju inte, men om man nån gång ska sälja e det ju omöjligt med en sned skedda. Så hur svårt är det att ta bort underhuset & lämna in det?, jag antar att det bara e typ 6 bult (Alpha One drev) och dra neråt? (Kanske man ska passa på att byta impellerna samtidigt för det e väl här de sitter?). Nån som vågar uppskatta kostnaden att lämna in underhuset och åtgärda? /Göran
  2. Ja, hyr nog inte ut den - tack för alla kommentarar alla e nog inte så försikta som man själv e om sakerna...
  3. Kan starke rekommendera Baylinr 175BR, men se till att du får den modellen som har en riktig förarstol, dvv ej utvikbar för att få mer plats i båten, men då får du bara 5 platser bak i båten....räcker mer än väl.... Jag har en sån och skulle nästan bara vilja ha 4 platser.
  4. Hej alla, tror ni det är värt att försöka hyra ut båten lite i sommar. nån vecka här, nån helg där?, det är ju en liten båt man har så vem som helst med lite sjövett borde klara det? Tänkte i all fall prova och se om det finns nåt intresse, hyr ut den med wakeboard. Nån som vet nån bra site? tänkte på www.rtc.se eller nån som har nån annan ide? Prisbild? Båten är en Bayliner 175Br 5.35m x 2.13 med 135hp inombordare. Eller finns det nån här som kanske kan avråda mig? eller rekommendera att hyra ur den? Hoppas på kommentarer... /Göran
  5. Jag gjorde det enkelt för mig, (har en liten Mercruiser på 3.0l) varmkörde med muff, bytte - medans motorn va igång till en hink med 10l 60-70% glykol, lät motorn sug i sig allt och stängde av just när hinken blev tom - funkade i alla fall i förra året. Men en bättre ide vore väl för miljöns skulle samt att man då är söker på att det är glykol i motorn att ta bort termostaten innan så behöver man ju inte ens varmköra - bara en tanke. Det bäste för miljön borde väl vara om alla körde i samma tunna? tex att man i respektive klubb i samband med upptagning hade en tunna eller motsvarande på en truck med glykol (50/50) i som man bara körde motorerna i? Sen e det ju bara att mäta glykolhalten i tunnan med jämna mellanrum eftersom alla motorer innehåller vatten så blir det ju blaskigare & blaskigare - sen kan man ju lämna detta till nästa år? - Visst det blir en STOR kostnad första året av glykolinköp - men nu spånar jag bara.... Senast ändrad av gost | 07 oktober 2008 | 09:50
  6. Hej, hoppas nån kemist kan klargöra detta för mig? För nån vecka sen tog jag upp min båt, en Baliner 175 BR (wakeboardbåt) som ligger i Mälaren varvid jag ej har bottenmålat. Botten på båten såg ut som jag förväntade mig, en grön slemmig massa (eftersom den brukats för lite under sensommaren) viket det mesta lossnade fint med högtryckstvätt. Jag hade köpt ett medel på Rusta (så jag väntade mig inte för mkt) - Gelcoat Cleaner, man skulle spraya på en blöt båt sen vänta 10 minuter och använda svamp ellet motsvarande. Efter 5 minuter kunde jag inte hålla mig utan provade och jag blev mäkta förvånad, allt grön slem lossnade lätt samt även dessa jobbiga svarta ränder som man brukar få vaxa bort. Måste bara rekommendera detta medel. Men då detta bara va 1 liter tog den fort slut och jag gick in i garaget för att se vad man kunde använda istället, Aceton, T-röd, lacknafta, Fasadtvätt - hm blev ett lätt val och när jag provade fasadtvätten (bara under vattenlinjen eftersom jag inte visste resultaten) och detta medel gav samma braiga resultat som Gelcoat Cleaner. Verkar som om båda innehåller Jontensider men Fasadtvätten kostar typ en tiondel av alla andra produker - nån som kan förklara om detta för mig?? Skall tillägga att botten vaxades i våras. länk till innehåll http://www.rusta.se/pdf/product/kemtekniska_produkter.pdf Senast ändrad av gost | 30 september 2008 | 16:07
  7. Såja, ringde Marin & Fritid, där jag köpte båten, de skickade en rem direkt på måndagen när de öppnade och jag hade den på tisdagen, kan man kalla bra service, givetvis gick detta på garanti. Tog 5 minuter att byta. Passade även på att beställa en extrarem så man har en extra......
  8. Då va det min tur då, idag va det min rem som gick sönder - som tur var spjälkades din isär ich jag hörde hur det slog mot motorkåpan, stoppade motorn och kunde köra på tomgång till närmsta ramp. Väl hemma va det ju bara att lossa en backelit distans och ta bort remmen, ska försöka fixa en imorgon. Dessa remmar borde ju finnas överallt då detta är en standardmotor (Mercruiser 3.0L) - nån som vet var det kan finnas i Sthlm? SeaSea?
  9. Hej, jag körde sönder min prop förra åter, köpte en ny på propellertrim samt lagade den gamla, tror det kostade typ 1600 för en ny samt 1100 för att laga, så nu har jag en i reserv.... Ang diameter samt stigning tror jag det är 21x14,5 men jag kan ha helt fel, kolla på den gamla propellern så ser du va det ska vara.
  10. Jag har en Bayliner 175 med samma maskin, de blå slangarna är för att du ska kunna tappa ur vattnet ur motorn/kylsystemer om du kört i skitigt/salt vatten, då denna maskin kyls med sjövattnet. Min motor tar nog en 5 minuter på sig innan termostaten öppnar vid ca 1000-1200 varv, men sen håller den konstant temp, och ja den glödtänder även ibland, men inte så ofta att det är störande. Ang impellerna har jag ingen aning, har bara haft båten i en halv säsong, köpte den ny, så lite längre får de hålla innan jag byter, men jag vet inte var de sitter, man jag tror att det är som på gamla Alpha One drev liksom i drevet, på den lodräta axeln.
  11. Du kan ju alltid kolla på de amerikanska badbåtarna bowriders. Jag stod i valet mellan Bella 512 samt Bayliner 175BR, blev den senare pga inombordare, samt mkt mer motor inkl upptagningsvagn för pengarna. Kolla denna - http://www.blocket.se/vi/15564355.htm?ca=9_s men den är från USA av klistermärkena att döma - så kolla on den är CE märkt, gärna av en riktig handlare innan du slår till. Men ska du fiska en del bör du kanske välja nån med löstagbar matta tror Maxum 1800 har det. Vilken har samma skrov som Bayliner med mkt bra sjöegenskaper. /Göran Senast ändrad av gost | 18 april 2008 | 22:07
  12. pga motorstöldsrisken samt försäkringspremien köpte jag båt med inombordare, det som då kan hända är att hela båten försvinner, eller drevet, men har båten i bevakad klubb samt hemma på vintern i ett villaområde, så jag tror ingen ställer sig här & mekar av ett drev - men som sagt - kolla villkoren.
  13. skrovdelarna på min hölls ihop både av skruvarna som höll fast listen samt lite nit som höll ihop delarna, så jag både och.
  14. Är detta verkligen genomförbart?, vissa båtar har ju redan ett fack liksom i durken framför motorn, tänker på amerikanska badbåtar. Sen är det väl så att om det inte är ett fack där beror det väl på ev hållfasthet samt flytförmåga?, Eller menar du att utvecka för nyproduktion?
×
×
  • Skapa nytt...