Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025

Fjunet

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fjunet

  • Placering
    Kadett
  1. Håller med , vi är som cubaner, filar på gammalt mög . Visst behöver priserna ned så att fler kan ha råd av att njuta av båtlivet. Vår båtflotta behöver verkligen föryngras! Det är som vad tyskarna kallade oss för några år sedan när alla hämtade hem en massa bilvrak billigt Europas polacker
  2. Inga problem med att en motor rostar sönder på 8 år i florida, det kan gå fortare, jag vet! Min motor hade fått små hål rostporer i en cylinder ut i vattenkanalen, med följande fenomen. Komprossionen trycktes ut i vattenkanalen och pressade bort kylvattnet i toppen så motorn gick varm. Min båt är annars i mkt bra skick och den andra motorn har inte detta problem. Varför detta hände vet jag inte men det gjode så. Jag skrev att om man ska vara säker så måste man lyfta en topp. Naturligtvis kan du tillåta att en kund vill lyfta en topp (om du är säljare exempelvis). Du som ägare/säljare kan ju välja verkstad, kunden får betala. Skulle båten vara som ägaren/säljaren har sagt och inga problem visat sig, är det bara för kunden att köpa båten (detta får man komma överens om innan) Låt säga att din båt ligger i prisklassen 500.000 eller uppåt, vad är då ett topplyft och tillbakamontering om man vill vara säker. Det är ju klart att om det vimlar av köpare och inga båtar till salu så blir ju läget ett annat. Men tittar man på bla. blocket så vimlar det av båtar och då kan kunden ställa krav.
  3. 25 år innan ett block rostat sönder! Helt fel, Jag fick byta mitt i höstas. Motorn en cheva 4.3 V6 båten från -99 , tog alltså 8 år. Båten har två motorer och den andra är så gott som rostfri inne i blocket. Ska du vara helt säker så får du lyfta bort en topp och inspektera. Det enklaste sättet är annars att provköra båten hårt i 15-20min och hålla koll så att inte temperaturen stiger, kolla sedan så att det inte finns vatten i oljan (grå) . Man kan också koppla en genomskinlig vattenslang mellan vattenlimpan och termostathuset och se så det inte kommer luftbubblor (kompressionen går ut i vattenkanalerna inte bra) Om du är osäker själv så ta med någon som är kunnig.
  4. Billigaste alternativet är väl att bara byta motorn. Har du en cheva 4.3 som botten och det är den som frusit sönder så kan du ju köpa en beg bilmotor och och plocka över delarna, du hittar en bra beg för under 10 000
  5. Min transportmäklare ringde och sa att man inte ens kan ställa sig i kö för en transport från USA till Sverige. Vill man ha en båt hemskickad nu kommer båten juli-augusti. Det har aldrig importerats så många beg båtar som nu. Den billiga dollarn har fått folk att vallfärda över Atlanten för att hitta sin drömbåt. Tycker personligen att det är bra, vi behöver få ner priserna på alla gamla båtar i vårt land. Sanslösa priser en del vill ha om man sitter och slötittar på ex blocket. Undrar vad propagandamaskinen Sweboat har att säga om det. Såg inte deras ständiga annons i Båtliv om ce-märkning osv i sista numret De har kanske givit upp. Att skrämma båtköpare till att överbetala inhemska tvålkoppar har tydligen misslyckats (importen ökar) Begpriserna kommer att anpassas inom kort, det är bra så även de som inte vill ta steget att importera själva kan köpa sig en billig båt. Solen lyser och båtsäsongen närmar sig med snabba steg. Idag fortsätter polerandet
  6. Hej! Kostnaden för att frakta en ca6m båt från Jacksonville (florida)till Göteborg ligger på ca 15-20000skr. Det tillkommer en hel del andra kostnader såsom transport i Usa, Dokumentation, 1,7% i skatt på inköpssumman, 25% i moms på inköpssumman och transportkostnaden, terminalavgifter/omlastning mm. Man kan väl säga att en 6m båt som du har kvitto på 5-6000 usd kostar ca 35-40000skr, detta gäller om båten står på en trailer. Att köpa en båt från Usa utan att själv flyga över och se båten är inte att rekomendera. Mvh Dan
×
×
  • Skapa nytt...