Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Dino24_VP570A

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Dino24_VP570A

  • Placering
    Kadett
  1. Tändlåset! Där satt den - tack Johan & co! När jag byglade som på skissen lyckades jag aldrig få bra kontakt med spärrskaft, men när jag kopplat solenoidens ( ) till (S) via en tryckströmbrytare så visade sig dels att startmotorn beter sig som den ska, och när jag sedan kopplar förbi tändlåset så visade det sig att det var där felet var! Helt osannolikt skönt att detta är löst! Senast ändrad av Dino24_VP570A | 11 september 2009 | 21:38
  2. Jag tackar för era svar men startreläet är redan bytt till Volvo Penta original. Jag lyckas däremot inte tjuvstarta som några beskriver det - att koppla solenoidens plus-ingång på s-plinten gör att startmotorn spinner men utan att kuggen tar i... vet inte riktigt vad jag gör fel här...
  3. Startreläet hade en hel del rost vid kontakterna men trots ett nytt relä, samma klickande ljud. Vid det här laget har jag köpt ännu en ny startmotor, denna gång 1.7kW jämfört med 1.4kW original, samma klickande ljud. Då återstår bara tändlåset: Bytte kabelsko på en anslutning som såg lite trött ut och nu hoppar motorn igång som aldrig förr! Jag kunde aldrig ana att dålig kontakt vid tändlåset kunde påverka startmotorns driv, men bevisligen är det så. Ni får gärna hejda er i eventuella gliringar på kostnaden av startmotor/relä/batteri kontra den kabelsko som antagligen var felet från börjar - jag är i alla fall helnöjd! Varmt tack alla!
  4. Jag lägger in en ny tråd med ett gammalt problem då förutsättningarna ändrats de senaste dagarna: När jag vrider tändningen till tändläget hörs ett tydligt klick när solenoiden skjuter fram kuggghulet - men därefter ingenting. Detta kan uppreopas både 2 och 4 gånger - klick, vrid igen, klick, vrid igen och helt plötsligt drar motorn igång och går med perfekta värden och inga konstigheter. Vid nytt startförsök - klick osv... Detta är gjort: Nyinköpt och laddat startbatteri (typ start, inte fritid/förbrukning). Nytt startrelä Ny startmotor, denna gång starkare än original. Nya kablar till batteri/motor/tändning. Jag har även kopplat förbi både minus och plussidans med startkablar för att eleminera risken för fel i tex huvudströmbrytare. Jag har kontrollerat att det blir ett spänningsfall på voltmetern vid tändförsöket. Jag har lagt in schims/distanser enligt Volvos manual så kugghjulet ligger inte för tajt. Tips mottages med största tacksamhet! Tack alla ni som hjälpt mig komma så här långt i problemlösningen, det är verkligen ovärdeligt! Mvh, Björn
  5. När jag vrider tändningen till tändläget hörs ett tydligt klick när solenoiden skjuter fram kuggghulet - men därefter ingenting. Detta kan uppreopas både 2 och 4 gånger - klick, vrid igen, klick, vrid igen och helt plötsligt drar motorn igång, men startmotorn drar långsamt och segt som att det saknas kraft eller är ett motstånd i motorn. Detta är förutsättningarna: Nyinköpt och laddat startbatteri (typ start, inte fritid/förbrukning). Nya kablar till batteri/motor/tändning. Jag har även kopplat förbi både minus och plussidans kablar med startkablar för att eleminera risken för fel i tex huvudströmbrytare. Startmotorn är nyinköpt och kontrollerad som fullt funktionsduglig av proffesionell firma som både kört den i bromsbänk och kollat elförbrukning. (inte samma firma som sålde startmotorn.) Jag har kontrollerat att det blir ett spänningsfall på voltmetern vid tändförsöket. Jag har provat att lägga in distanser i tron att kugghjulet gick för tight mot svänghjulet - men utan resultat. Min fråga är alltså hur jag ska gå vidare för att lista ut varför den inte drar varje gång och varför den drar segt när den väl drar. Mvh, Björn
  6. Det låter för bra för att vara sant! Jag har börjat vänja mig vid att varje liten grej som ska åtgärdas tar minst tre helgers arbete och kostar 5000 kronor i material, men det här låter ju klart överkomligt Tack!
  7. När jag startar min motor, en 5.7 liters VP570A från 1990, infinner sig ett gnisslande ljud i några sekunder direkt efter tändning för att sedan avta och försvinna. När motorn startas när den är varm gnisslar det ingenting. Jag misstänkte slitna lager i sjövattenpumpen och även om den var sliten och byttes ut kvarstår missljudet. Då bytte jag generator-remmen då den gamla kanske var torr, men ljudet kvarstår. Även startmotor och bränslepump är nya. Det är hydrauliska lyftare på motorn - kan det orsaka gnällande ljud vid uppstart? Givetvis mycket tacksam för tänkbara lösningar eller gissningar Vänligen, Björn
  8. Hej! Jag har en 17 år gammal inombordare, en 5,7 liters V8 (VP570A) som sitter i en 24 fots DC. Gummit i de två motorkuddarna/motorfästena har torkat och jag vill byta ut dem. Tror ni att oljetråget kan ta vikten om man pallar upp stöd underifrån, eller måste jag använda en hänganordning och använda motorns lyftöglor medan jag byter fästena? Vänligen, Björn
  9. När du ändå gjort slipningen bör du spruta med båtlack, den bygger bättre och blir hårdare. Klarlacken som läggs uppe på bilfärgen klarar inte av nötningen på däcket (tex i fören där man stiger ombord) och kommer att börja repas/flagna efter några säsonger. Om du ändå hittar någon med kompressor och spruta kan ni lika väl ladda med rätt material. Tycker jag i alla fall Senast ändrad av Dino24_VP570A | 13 juni 2007 | 23:48
  10. Hej alla! Hur påverkas min båts egenskaper om jag byter från 5,7 liters V8 till 6,2 l? Jag är angelägen att få en hyfsad låg ljudnivå, med ett brett fartregister, dvs jämn och fin gång på både 800 rpm och 3200 rpm. Bränsleförbrukningen är idag 1,4 l/M med 5,7 liters motorn: kan jag förvänta mig upp eller nedgång med 6,2 liters motorn? Jag har idag VP Duoprop B4-propellrar - bör jag byta dessa vid eventuellt byte? (Båten är en Dino 24 från 1990, mycket snarlik Smuggler 24/Chris Craft) Varmt tacksam för all input eller åsikter på ämnet! Vänligen, Björn
  11. Jag ringde Marinshopen igen. Dom rekomenderade istället att alltid följa tillverkarens (Volvos) rekomendationer. Tyvärr är detta svårt för en privatperson då Volvo alltid använder sina egna artikelnummer. Marinshopen kunde dock se att Volvo (i mitt fall) rekomenderar Champion (inte NGK) RV15YC4 med elektrodavtsånd 0,9 mm, så kommer jag köra på det. /Björn
  12. Jag försöker reda ut vilka stift som ska sitta i en Volvo Penta AQ570A från 1990, en 270 hk V8 på 5,7 liter. Denna info finns på respektive platser: Volvos manual: elektrodavståndet ska vara 0,9 mm. NGKs svenska hemsida: stift UR4 med elektrodavstånd 1,1 mm. NGKs amerikanska hemsida: BR6FS med 0,9 mm. Marinshopen i Stockholm föreslog NGK BPR6FS (med utskjutande isolatorfot, som enligt NGKs hemsida ska ha ett elektrodavstånd på 1,1 mm avstånd men som i sin förpackning är 0,7 mm.) Hur kan de rekomenderade avstånden variera från 0,7 till 1,1 för samma maskin? Vilken bör jag välja? Vänligen, Björn
  13. Tack! Det slog mig att jag skulle kunna montera ett nytt filter nära tanken tillsammans med givaren, och sedan koppla förbi motorns filter, då skulle jag kunna få fördel av att bara använda ett filter men samtidigt slippa värme och vibrationer. Kanske? /Björn
  14. Jag ska montera en flödesgivare av bensintyp. Jag pendlar mellan två monteringsalternativ och blir inte klok på vilken version som är bäst. Varmt tacksam för all tänkbar assistans i denna fråga A: Montera givaren nära tanken, utanför motorrummet, för att undvika värme och vibrationer som kan påverka givaren. Montera ett extra bränslefilter före givaren. B: Sätt givaren EFTER motorns egna bränslefilter, för att få ett jämnare flöde genom givaren och slippa montera ett extra filter. Motor: VP570A 5.7L V8 med mekanisk bränslepump Givare: Lowrance EP-10 /Björn
×
×
  • Skapa nytt...