Geta
Medlemmar-
Innehålls Antal
20 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Geta
-
Placering
Kadett
-
Hej, Vet någon om det stämmer att Mercury Sea Pro 15 är en förklädd 20-hästare? I praktiken 15-hästarns rigg och växelförare men med 20-hästarns kubik. Geta
-
Hej alla. Det var lågtrycksbränslepumpen som var trasig. Ska bara provköra lite mera innan det är helt säkert. Ännu hinner vi njuta av sommaren.
-
Hur nu gett upp försöken och lämnat in motor och båt till märkesverkstad. Återkommer med en rapport längre framåt. Tack alla.
-
Jo, en kille mätte alla värden med en DDT och allt visade bra men det kanske är dags att få en second opinion.
-
Okej, okej men vad tror ni om högtryckpumpens inverkan på mina problem?
-
Ok, förvirringen tilltar, nu säjer min meckare att externfilterförbudet gäller Verado, inte Optimax. Kan någon verifiera vad som är riktigt?
-
Det är nog något lurt med högtrycksbränslepumpen, en 20 amp (som det ska vara) säkring brinner av efter ca 10 min körning medan en 30 amp håller men snurran går lika dåligt i båda fallen.
-
Externa filtret är nymonterat, trodde att vi gjorde en bra grej men det kanske är tvärtom. Kan bränslepumparna få något fel pga externfiltret eller är det bara att flödesmängden inte räcker till?
-
Ok, inget externfilter, det var ny information, BRA. Men sen testade jag ju med en extra tank och och problemet kvarstår. Det blev i och för sig lite hopplock så t.ex blev det 2 st pumpblåsor på vägen men båda känns välfyllda. Kanske ska prova att ta bort filtret ur filterhållaren på externa och sen testa?
-
Det är ett externt bränslefilter monterat men det är nytt. Pumpning på blåsan gör ingen skillnad, den känns hela tiden välfylld. Problem med bränslepumparna är säkert möjligt men de är diagnostiserade (kompis med mätutrustning) och visar normala värden. Om det är vatten i bränslet bore det väl komma larm?
-
Har bytt bränslefilter, bytt alla slangklämmor, kopplat in en separat 20 liters tank, till och med kapat av bränsleslangen och stuckit ner den direkt i tanken men problemet kvarstår. Knas i någon databox?
-
Varför dör min Optimax när jag försöker köra mer än 1500 rpm? Den går att starta omedelbart igen, hur snällt som helst. Vid bryggan kan jag varva 4000 rpm sen börjar den hosta men tar sej på nytt om jag går ner till tomgång. 135 hp 2003 årsmodell.
-
2500 SEK är ca 270 euro; då har du ju en förmånligare försäkring än vad jag kan få. En annan sak, tänker jag rätt när jag tror att en fördel med detta bracketsystem som vi pratar om är att man kan tilta upp motorn i princip så att propellern nätt och jämt ligger i vattnet och motorn fortfarande tar kylvatten förstås vid körning i grunda vatten, i motsatts till tiltbara drev som inte kan tiltas så många grader att det ger någon nämnvärd effekt på djupgåendet?
-
Okej, vad det gäller försäkringar är läget följande i Finland/Åland. Min 220 hp bensin innombordare i en 24 fots båt kostar 524 euro per år. Ändrar jag till en 250 hp utombordare vill försäkringsbolaget ha 540 euro per år. Nästan ingen skillnad alltså. Vad yrar ni om i Sverige? Är det så stor skillnad som nån här vill göra gällande rekomenderar jag er att försäkra i Alandiabolagen på Åland. De säljer försäkringar även i Sverige. Vad kostar en motsvarande helförsäkring i Sverige?