beng1t
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm beng1t
-
Placering
Kadett
-
Hej igen! Egentligen skulle jag inte ge mig in i debatten igen då personliga åsikter präglar debatten mer än faktaunderlag. Kemikalieinspektionen har en från alla andra vetenskapliga institutioner avvikande uppfattning och så må de ha. Det vore väl inte bra för dem att nu ändra uppfattning så mycket miljöelände deras beslut inneburit. Men inom 5 år är kopparfärg tillåten igen - det sätter jag 100 kronor på. Läser Du igenom Kemikalieinspektionens alla utredningar (offentlig handling) så får Du nog känslan av att Kemikalieinspektionen för beslutsfattare och Dig bakom ljuset. Var det en budgetrapport på samma sätt som Livsmedelsverket med deras larmrapporter om bl.a. pommes frites, stekt fläsk mm? Följande är hämtat via SXK: Koppar i båtbottenfärger - det mest naturvänliga I Sverige väntar vi på EUs biociddirektiv. Det skulle enligt ursprunglig plan varit klart i maj i år. Nu väntas besked komma först 2010. Allt pekar på att EU kommer att godkänna koppar i båtbottenfärger även för fritidsbåtar utan att göra undantag för Östersjön. Sverige är det enda land som tidigt införde förbud mot användandet av kopparfärger i Östersjön. Holland har flera gånger under senare tid fått avslag på ansökan till EU att förbjuda kopparfärger. För Dig som vill ta del av mer vetenskaplig fakta så finns länkar och information från Svenska Kryssarklubben, www.sxk.se till både inhemska och utländska undersökningar. Efter det att Ni som debatterar har läst igenom några kvällar med vetenskaplig litteratur i ämnet vore det trevligt om debatten fortsatte. BN Senast ändrad av beng1t | 02 mars 2008 | 19:31
-
Hej Lasse 5-dagarskortet kan Du köpa hos varje hamnkapten i Smålandsfarvattnen. Men, han har det under disken. Det ordinarie kortet är ju lite dyrare. Om jag minns rätt så betalade jag 350 DKR för 5 gästnätter. Gällde då en Monsun 31. Någon hamn tog extra för el. Du väljer fritt hamn och river av en kupong som Du lämnar. Jag tror Du kan hitta mer på www.sejlerens.com BN
-
Hej Lasse Har själv letet efter bra fällbara cyklar i ett par år. Fastnade för de engelska Bromptoncyklarna. Prisläge runt 10.000 kr/st och uppåt. Hittills mkt goda erfarenheter av dem. Såg bland annat att Arne Mårtensson (jordenruntseglande f.d. Handelsbanksdirektören) hade sådana ombord. Gamla Stans Cykel i Stockholm säljer dem. BN
-
Om du nylägger ett koppartak ska avrinningsvattnet renas Det får inte släppas ut i naturen då det är klassat som ohälsosamt - säger Du.. Var hittar Du paragrafer om att avrinningsvattnet från nya tak skall renas? Jag vet att Göteborgs stads miljönämnd har diskuterat denna fråga - om jag minns rätt så gällde det Sahgrenska Sjukhusets tak. Att koppar inte är ett bra material idag på tak i sura miljöer kan vi vara överens om. Hållbarheten är inte så lång som den var förr i tiden. Men, även surt vatten i ledningsnätet ger gröna handfat (koppar) och kan även färga Ditt hår. Med koppartak och stuprännor så kan hållbarheten bli kort - någon annan bär bort dem. Men nu börjar vi avlägsna debatten från båtbottenfärg. Senast ändrad av beng1t | 28 februari 2008 | 19:36
-
Hej Västkustvarven lägger ingen nåttejp i botten. De menar att man skall inte skapa en kanal under nåten som kan fyllas med vatten. Har själv haft teakdäck sedan 1976 utan nåttejp och på inget ställe har den lossnat. Däremot är val av nåtmassa mycket viktigt. Skall däcket lackas kan Du ej använda siliconbaserad nåtmassa. Skall däcket ej lackas så finns bitumenbaserad nåtmassa av fabrikat Sikaflex som är bra. Kontakta för proffsråd: HT YACHT SERVICE HB Bua 4092 474 93 Ellös Sweden ---------------------------------------------------------- Fax: 0304-50689 Phone: 0705 66 30 60 alt. 0706 31 60 69BN info@htyachtservice.com BN
-
Giftig bottenfärg på småbåtar Det talas mkt om giftig bottenfärg på småbåtar. Giftet är koppar som är ett naturligt grundämne och som människokroppen ej kan leva utan. Koppar som Du har i Dina dricksvattenrör, tak, bryggeriers ölfat etc. Koppar förhindrar att havstulpaner bildar korallrev på båtbottnar och skeppsmask från att äta upp träbåtar. En slät botten ger lägre bränsleförbrukning och mindre miljöpåverkan - fråga gärna rederierna om detta. Går man in via AIS så finner Du minst 50 stora fartyg i Hanöbukten - jämt. Då farledsstråket är smalt och trafiken så tät kan man anse att båtarna ligger stilla på plats. Bottenmålade ytan ligger i snitt på 5000 kvm på varje. Det blir cirka 250.000 kvm yta. Översätter man detta till stora fritidsbåtar med 15 kvm bottenmålad yta så motsvarar detta cirka 16700 fritidsbåtar för att få samma bottenyta. Men, den kopparfärg man tidigare fick köpa till fritidsbåtar innehöll ungefär hälften så mycket koppar som yrkesfartygens bottenfärg. Alltså multiplicera med 2 och det blir 34000 fritidsbåtar. Så många fritidsbåtar måste befinna sig samtidigt - året runt - i Hanöbukten för att vi skall komma upp till handelsflottas utsläpp av koppar i havet. Diskussionen har gått snett. Visst skall man minska ev. skadliga verkningar i havet av bottenfärger, men att ensidigt angripa småbåtarnas utsläpp som avgörande för om Östersjön skall överleva eller ej är fel. Är det något vi båtägare vill så är det ju ett rent hav. Alternativet är att alla småbåtar i Blekinge skall ta sig till en bottentvätt - som förordas av politiker. Men närmaste tvätt, från Blekinge räknat, lär finnas i Nynäshamn. Vilket är mest miljövänligt - att bottemåla så att inte havstulpaner fäster eller gå 400 distansminuter per år för att få botten tvättad. Beslutet att förbjuda koppar i bottenfärg till småbåtar är taget av kemikalieinspektionen efter att ha målat träbitar och lagt dessa i destillerat vatten. Då fick man fram urlakningen från färgen. Men i havsvatten fick de ej fram några värden då kopparn binds till organiska föreningar och faller till botten tillsammans med den naturliga förekomsten av koppar. Om det nu är ett gift varför är då koppar tillåten i dricksvattenrör, takbeklädnader, fat för tillverkning av öl mm. Om det nu är ett gift varför är samtliga statens fartyg undantagna? Varför får då minsta småbåt målas med fartygsfärg även om den är stationerad i sötvatten. Diskutera gärna frågan vidare! BN Senast ändrad av beng1t | 28 februari 2008 | 19:04
-
Jo det är dyrt - för dyrt! Problemet är att gästhamnsplatserna är för få och ägaren till gästhamnen kan ta ut vilket pris som helst och ändå få hamnen full - till en början. Även ett ofog i många hamnar att hamnkaptenen tar avgiften direkt Du landar - även om Du bara skall in och handla några timmar. Samma sak i Västervik och Borgholm. Men titta där hur det gått - hamnarna fått dåligt rykte och få besökare numera. Vi båtägare borde via våra organisationen kunna påverka staten att ändra momsen på gästhamnsplatserna. Varför skall husvagnsägaren eller tältaren som ligger på kajen betala 12% i moms medan båtägaren betalar 25%. Men Västkustbor - förlägg gärna semestern i Danmark. Trevliga hamnar, alltid plats, mkt bättre service och vänliga hamnfogdar. I Smålandsfarvattnen (syd Själland) skall Du begära att få köpa 5 dagarskort. Du ligger då i 5 dagar till priset av 3 i valfri hamn.