Det händer ibland att när man lägger ut sådan här information om vissa produkter. Så ska alltid någon svara med att det är hokus pokus, eller att det är meningslösa produkter som inte fungerar osv.
Sådana påhopp kommer oftast från okunniga personer som inte vet vad dom talar om.
En vacker dag sitter dom själva med ett problem med sin motor och lämnar in den till en verkstad med dyra reparationskostnader till följd, för att de inte har varit medvetna eller totalt okunniga om att man kan förebygga vissa saker med sin motor för att undvika problem i framtiden och dyra reparationskostnader.
Ta tex fenomenet med dieselbakterier. Det är ett sedan tidigare välkänt problem inom sjöfarten. Dagens Dieselbränsle med tillsats av förnybar RME är biologiskt nedbrytbart och därmed också lättare tillgängligt för mikroorganismer=dieselbakterier.
Dieselbakterier är ett snabbväxande problem och uppstår eftersom oljeprodukter, likt andra organiska material, vill brytas ned av mikroorganismer som är naturligt förekommande i mark. De kommer in i bränslet via luften under förvaring och hantering. De använder kolet i bränslet som föda för tillväxt och börjar växa om de kommer i kontakt med kondensvattnet i botten av tanken, eller de små vattendropparna som svävar fritt i bränslet. Mikroorganismer i detta sammanhang omfattar bakterier, svampar och alger, som i förbindelse med diesel och övriga brännoljor populärt kallas dieselbakterier.
När det optimala förhållandet för bakterier uppstår i form av vatten och lämplig temperatur, så förökar de enskilda mikroorganismerna sig mycket snabbt och kommer så småningom att fylla mer och mer i botten av tanken med ett brun/svart, klibbigt slemmigt lager. (Kolla din tank)
Detta kommer så småningom att resultera i ett totalt bränslestopp.
Ett antal haverier, där slemmet på grund av grov sjö, rörts om i bränsletanken/tankarna och sedan satt igen bränsletillförseln, med påföljande motorstopp, har inträffat.
Ett vanligt tecken på att dieseln är infekterad är färgförändringar på bränslet i glaskoppen på filtren. Även ytorna i tankar och resten av bränslesystemet angrips och utsätts för en etsning, vilket kan förorsaka betydande skador på spridare och pumpar.
Det är därför det är viktigt att undvika kondensvatten i bränsletanken.
(källa:Anders Karlsson, Svensk Åkeritidning)
Genom att tillsätta Wynns Fuel Biocide vid varje tankning, får man en förebyggande behandling som dödar eventuella mikroorganismer och förhindrar en ny tillväxt.
Sedan är det viktigt som jag skrev tidigare att använda Dry Fuel och Fuel Stabilizern för att skydda och underhålla sin motor/bränsletank.
Sen kan så kallade specialister sitta där med skägget i brevlådan när de får problem med sin bränsletank/motor för att de inte hade vett att förebygga så mycket som möjligt innan de fick problem.
Till sist vill jag bara tillägga att det här är kanske inte Frippe_100 problem han har i sin Suzuki motor. Jag ville bara kommentera tidigare inlägg.
Senast ändrad av Camaro2009 | 10 maj 2007 | 17:17
Senast ändrad av Camaro2009 | 16 maj 2007 | 08:51