Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Medvind

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Medvind

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har en Mercury 7.5a från 84 som blir väldigt varm på själva riggen när man belastar den. Den blir så varm att man inte kan hålla handen på den mer en kort stund. Jag har nyligen bytt impeller och skvallerstrålen rinner på bra. Vattnet som kommer ut känns varmt utan att man på nått sätt bränner sig på det (men det kanske är normalt?). Jag har även öppnat urspolningsskruven och då kommer det ut vatten ur den när jag kör motorn. Finns det någon som har något tips på vad jag mer kan kolla?
  2. Tack för alla tips, och speciellt tack Maximarcus ang att gnistan inte säkert finns under kompression! Det visade sig vara en tändspole som var kass. Den funkade fint när stiftet var utanför cylindern, men inte när det satt i.
  3. Jag får hålla tummarna för att det inte är CDI boxen som har gett upp. Finns det något sätt att testa den (förutom att byta ut den då)? Det som talar emot att den är sönder är att jag får gnista på båda stiften. (Men den kanske kommer vid fel tidpunkt?) Är det för övrigt någon som vet hur CDI boxen fungerar? Jag är lite förvånad över att det bara kommer en kabel från givaren. Hur vet den vilket stift som ska tändas? Om jag får in vatten i cylindern, märks det tydligt då? Jag tycker mig inte se att det är något vatten där. Däremot så ser den felaktiga cylindern lite renare ut än den som fungerar. Jag har mätt kompressionen med en mätare och fick samma resultat på båda cylindrarna. Jag har även testat att byta stiften (med varandra) men det är fortfarande samma cylinder som inte fungerar. Men det var intressant att få reda på att gnistan kan vara för svag. Jag ska nog prova att byta spolarna med varandra med. Senast ändrad av Medvind | 24 mars 2007 | 22:21
  4. Jag har en Mercury 7.5a från -84 som bara går på en cylinder. Jag är själv inte så hemma på motorer, men det verkar vara så eftersom den startar och går som vanligt när jag drar ur tändsladden till det ena stiftet men när jag gör det samma med det andra går den inte att få igång alls. Det är den övre cylindern som inte fungerar. Jag har kollat att det är gnista på båda stiften. Kompressionen verkar vara den samma på båda cylindrarna. Jag har även gått igenom föragasaren och bytt alla packningar (även om bränslet verkar komma fram ok till den fungerande cylindern). Annars så går motorn bra. Den startar alltid och går jämt, men känns slö. Det har hänt vid två tillfällen att den för ett kort tag plötsligt blivit starkare. Vad bör jag kolla näst? Kan det vara så att det är fel på gnistan trots att den kommer. Tex att den kommer vid fel tidpunkt, eller att den är för svag? Hur kan jag isåfall testa det? (Motorn har CDI-box) Jag har läst någonstans att reedventilerna kan gå sönder, men att det är ovanligt. De verkar svåra att byta. Kan man på något sätt ta reda på om de är sönder utan att ta loss dem?
×
×
  • Skapa nytt...