-
Innehålls Antal
22 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm BoNilsson
-
Placering
Kadett
-
Tack för alla synpunkter. Är det någon av Er som använt volvo penta ql marine:s elektriska trimplan och vad tycker Ni i så fall om dessa. www.volvo.com/NR/rdonlyres/257... www.qlmarine.com/ql.asp Mvh Bo Senast ändrad av BoNilsson | 22 oktober 2010 | 18:07 Senast ändrad av BoNilsson | 22 oktober 2010 | 18:08 Senast ändrad av BoNilsson | 22 oktober 2010 | 18:13 Senast ändrad av BoNilsson | 22 oktober 2010 | 18:13
-
Tack för Era synpunkter, Det är just det som är ett av problemen att vid lite högre farter o vind så känns det som båten sker ner på ena sidan känns väldigt olustigt, men detta kommer man kanske till rätta med trimplanen??? vad ligger kostnaden på ungefär för hydrauliska trimplan?
-
FUNDERAR PÅ ATT MONTERA TRIMPLAN PÅ ENÖRNVIK PILOTHOUSE 640. NÅGON SOM KAN FÖRKLARA FÖRDELARNA MED TRIMPLAN, STABILARE GÅNG ELLER SNABBARE PLANNING. VILKEN TYP AV TRIMPLAN SKULLE NI FÖRESLÅ OCH VARFÖR? MVH BO
-
HAR EN MERCURY 4 TAKTARE 100 HKR MED DIREKTINSPRUTNING. NÄR JAG HAR MOTORN HELT INTILLTAD TILL AKTERN OCH KÖR I 5000 VARV CA 20 KNOP SÅ FUNGERAR ALLT SOM DET SKALL. TILLTAR JAG UT MOTORN LITE SÅ ÖKAR MOTORVARVET MED CA 600-800 VARV I 2-3 SEK OCH FALLER SEN TILLBAKA TILL 5000 VARV IGEN I CA 30 SEK SEN ÖKAR DEN IGEN I 2-3 SEK O S V. TILTAR JAG IN MOTORN IGEN SÅ SLUTAR DEN ATT VARVA UPP??? NÅGON SOM HAFT LIKNANDE PROBLEM OCH VAD VAR DÅ FELET.??????? MOTORN ÄR MONTERAD SÅ ATT NÄR DEN ÄR NEDTILLTAD SÅ ATT MOTORN TTAN STÅR RAKT NER SÅ ÄR UNDERDELN PÅ KAVIATIONSPLATTAN I NIVÅ MED AKTERBOTTEN, OCH VAD JAG FÖRSTÅTT SÅ SKALL DENNA MONTERING VARA KORREKT. DET FINNS INGEN BEVÄXNING PÅ BOTTEN ELLER NÅGRA LIKNANDE FENOMEN SOM SKULLE KUNNA FÖRSAKA OVANNÄMNDA PROBLEM. TACKSAM FÖR SYNPUNKTER MVH BO
-
Svar till fänrik. Kunde inte sagt det bättre själv. Mvh Bo
-
Vvar i östersjön hade du tänkt fiska?
-
Hmmm Detta var tydligen ett känsligt ämne. Vad och vem säger att båtkörkort bara handlar om onykterhet på sjön och fartdårar mm. Jag tycker det är en jävla skillnad att jämföra bilkörning och båtkörning. Kör jag på en sten med bilen och med lite tur så öppnar jag dörren och går därifrån..... (och oftast har man en chans att se hindret) kör jag på en sten som inte syns på sjön så skall jag ha en jävla tro på högre makter om jag bara kan gå därifrån.......med andra ord för att undvika olyckor på sjön så kan det väl inte vara fel att fler kanske skulle kunna läsa ett sjökort och förstå vad och vilka risker som det finns i de vatten som man färdas i. Det kan ju faktiskt också vara en omtänksamhet som man har genom att införa båtkörkort. Om man sen tror att man skall komma till rätta med sjöfylleri mm så räcker det ju med att titta på tv programmen om kustbevakningen för att förstå att människan måste vara den dummaste jävel, och ha dom dummaste bortförklaringar när man ertappats för sjöfylleri, men sjöfylleri verkar ha en acceptans bland båtförare varför undrar jag? Nej klart att vi skall ha någon form av båtförarkompetens.
-
1 år och inget svar verkar vara vant båtfolk på denna saiten.........
-
Svar till kenbja. Det är möjligt att du får garanti om du köper båten i Polen men vinsten blir fort uppäten om du skall kontakta den polska återförsäljaren för att få något fixat på garantien, tror knappast att du kan få det gjort i sverige. Ta som exempel om du köper ett Lowrance ekolod i USA, du får det till halva priset mot i Sverige men garantien gäller ej i Sverige. Lowrance generalagent kräver att få se kvittot från svensk handlare för att överhuvudtaget ta i plottern-ekolodet om man begär något på garantien. Och varför ha bry att köpa i polen om du kan få samma grejor i sverige om man passar på att beställa på hösten så får man kraftigt reducerade priser även i Sverige och då är allt monterat och klart och man har en kontakt där det oftast fungerar med eventuellea garantiåtagande. Men det är ju upp till var och en men riskfritt är det inte.
-
Tjäna 100 000 på att köpa enbart båt i polen verkar mycket tveksamt. Jag har själv via polsktalande person ringt till Balt Yacht i polen och förhört mig om priser på en örnvik pilothouse 640 utan motor. Och resultatet blev då att om jag köpte båten i Sverige utrustad med en 100 hk mercury 4 takts efi motor så hamnade man på ungefär samma pris som om man köpt båten i polen och motorn i sverige. Hur gör Ni då med garantien om Ni köpt båten i polen? Jag trodde då att priset dom lämnade var sockrat för att man kunde se att samtalet var från Sverige och dom har ju redan ett avtal med Marinpower som dom säkert inte vill riskera. Jag lät då en polsk affärskontakt kontakta varvet i polen för att han skulle köpa båten i sitt namn och därefter sälja båten till samma pris till mig. Märkligt nog så var det samma pris som det vi fått på telefon från Sverige. SÅ jag är mycket tveksam till om man kan göra några större klipp från de varv som redan är uppbundna mot stora importörer som Marinpower med flera. Däremot vet jag personer som låtit få sig båtar byggda av mindre varv i polen och som tjänat en hel del på inköpspriset i förhållande till vad en liknande båt skulle kostat i Sverige, men ack vilka problem dom haft därefter. Nej då köper jag hellre ett båtpaket från en svensk båthandlare på eftersäsongs pris och får då fullgoda garantier. När det gäller moms och tullavgifter så är det så att eftersom polen är med i Eu så utgår ingen tull om man privatimporterar en båt från polen. Men har du inget företag med orgnisationsnr registrerat i Sverige så är den polska exportören skyldig att ta ut moms på försäljningen i polen även om du är en svensk köpare. I annat fall så begår du ett skattebrott. Är du företagare så behöver den polska firman inte ta ut nåhon moms men du som företagare måste ta upp momsen i momsredovisningen. Så handla i Sverige och få full garanti.
-
MED TANKE PÅ ER INLÄGG. FUNDERAR PÅ ATT KÖPA EN BEGAGANAD BROMSAD TK TRAILER ÅRSMODELL 2006 UTTAGEN NOV 2006 TK 1500-1 VAD TYCKER NI SKULLE VARA ETT RIMLIGT PRIS PÅ DENNA TRAILER HÄLSN BO
-
HAR EN GPS 72 OCH HAR STÄLLT IN KARTREFERENS WGS 84. VILKET POSITIONSFORMAT ÄR DET KORREKTA ATT STÄLLA IN HDDD.MM.MMM?
-
Det är tydligen något fel på deras gps av modell 520 titta här http://boatersbasement.com/storefront_rebates/Garminrecall.pdf
-
Har alltid motorn uppfälld för att undvika att den slår i marken när man passerar vägbulor som i bland kan stöka till det.
-
Några synpunkter på valet av värmare och förslag på någon tillförlitlig värmare. Skall vara till en Örnvik pilothouse 640 Hälsn Bo