

fabbe
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm fabbe
-
Placering
Kadett
-
Önskar förslag på någon dagseglare eller kombijolle som seglar hyfsat bra. Tänkte kunna ha en liten utombordare på också. Har tidigare seglat katamaran och det är ju roligt när det går undan. Tyvärr kan jag inte ha en sådan i nuvarande båtklubb då det endast finns "standardplatser" ca 2-3 meter mellan bommarna.
-
Söker enkel, billig snabb båt för lata dagar på sjön och kunna overnatta en natt minst. Bra om den funkar när det regnar och är kallt också! Hade tänkt att köpa HT. Vet att det är en kompromiss, de flesta står ju och kör, men hyfsat lättdriven och har bra pris. Men om det regnar blir man väl blöt? I dag kollade ja en Flipper Flash DC med 120hk utombordare, hade jättemart delbar kapell men mycket liten koj, dubbelt så dyr som HT, fast nyare. Kabiner verkar trevliga för de känns ombonade,har kyl, toa, spis, disk. De verkar lite dyra, tungdrivna. Vad skall jag välja? Förslag på fabrikat och modell? Inombordare eller utombordare? Senast ändrad av fabbe | 23 maj 2007 | 19:08 Senast ändrad av fabbe | 23 maj 2007 | 19:08
-
Tror en bra början är om jag kan få bra argument för/emot inombordare-utombordare.
-
Tack för förslaget. Hittade genast en Cresent 53 Camping som verkade ungefär vad jag vill ha, och då har jag knappt börjat kolla! Har varit på båtmässor och visst, där finns en del båtar som jag vill ha, men vill inte köpa en ny. Så bra förslag på vanligt förekommande beggade önskas!. Snipor gillar jag för bra pris och bra utrymme, men dissar för dålig fart och rullande gång. Tror det kan vara bra i Norge och västkusten, men rätt dumt val på Östkusten?
-
Skojar gör jag visst inte. Tycker det är skoj med teknik gör jag däremot. Som jag själv konstaterar om elmotor med solcells-laddning så tror jag inte så mycket på den lösningen, utom för specialla fall som fiske och kanske segelbåt. Om det hade varit så bra hade det ju redan används mer än vad det gör!! Skall man åka ut en semestervecka är en sådan lösning självklart både dyrare och sämre, men man kan väl få ta upp ämmnet!? Bensinen blir ju bara dyrare och till sist tar den slut. Dessutom tror jag inte det skadar med lite ökad miljömedvetenhet bland båtfolk. Segelbåt är ju miljövänligare, men det är ju inte alltid det blåser! Kan man då transportera sig utan buller och avgaser och med låga driftskostnader så är det väl bra??
-
Vad tror ni om en elmotordriven båt med ett gäng bilbatterier, solpaneler och elverk som reservkraft (helst etanoldriven förstås)? Är det någon som sett något liknande i Sverige? Själv tror jag det kan vara möjligt om man gör det på en liten båt, kanot eller jollekatamaran och nöjer sig med max 5-6 knops fart. I annat fall drar vikten iväg på batterierna och solpanerna skulle bli väldigt dyra om de skulle kunna ladda fullt. Om vi räknar lite: säg att man vill vara ute 2 timmar varje sommarkväll. Antag att 5hk motor skulle räcka, då blir det ca 3kW*2h=6kWh. Då behövs det 6st bilbatterier (ett batteri 80Ah*12V=960Wh). För att ladda dessa under dagen behövs, om vi räknar med sol från kl 10-18, 6kWh/8h=750W effekt från solpanelerna. Om man antar att solen ger 500W/m2 i medel och panelen har en verkningsgrad på 7% så behövs 21m2 solpanel! Hoppsan, det blir dyrt, en 0,5m2 panel kostar ju ca 6000kr. Synd att det blir så dyrt att vara miljövänlig :-( Men om man gör det på en segelbåt i stället (och placerar blybatterierna vid kölen) kanske skulle kunna vara något?
-
Söker något mellanting mellan HT/kabin/snipa. Den skall användas mest för kvälls och helgturer, men skall klara en semestervecka med 4 pers (stockholms skärgård). 2 kojplatser kan faktiskt räcka, för det går ju bra att sova i tält på land. Gillar HT för dess enkelhet, men tror den är dålig om det regnar? Brukar de gå att köra med kapellet uppe? Tror också att det är svårt att se bra när man kör?? Skulle hellre ha fast tak över huvudet med riktig vindruta och vindrutetorkare direkt framför näsan. HTn har ju heller inga dörrar. Finns det någon sådan båt som behåller HTns låga vikt och egenskapen att den lätt kommer upp i planing, men är lite mer väderskyddad och trots det inte blir varm som ett växthus? Den andra stora frågan är utombordare eller inombordare? Tror att utombordare är enklare, flexiblare? Vilket är tystast, 4takt utombordare eller inombordare?