Hanto
Medlemmar-
Innehålls Antal
50 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Hanto
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Har släktingar och bekanta som bor i Lysekil och dom säger att om man skall övernatta där i sommar så blir det problem då tex Hotell Lysekil har blivit flyktingförläggning,så ett gott råd till alla er som inte har en övernattningsbar båt det gäller att planera i god tid innan semestern i år om man vill ha någonstans att sova i Lysekil:(
-
Min kusin arbetar som polis/sjöpolis och anser att dom som åker fast är samma folk som på land dvs att dom som ligger på 1,5 - 2,0 promille och kör båt har problem med sponken undantaget ungdomligt oförstånd. Alla kan vara överens om att glädjen och friheten med båtlivet försvann delvis när vi inte längre kan åka ut till en holme och ha med oss lite gott käk och dela på en flaska vin utan att riskera att åka fast på vägen hem vilket har påverkat båtlivet totalt idag tyvärr.
-
Enl många båthandlare & marinor så var 2013 sista året där man kunde göra dom riktigt bra klippen på tex Joda,Nidelv,Marex,Polar etc...Givetvis kan man köpa båtar fortfarande till bra priser men utbudet är en spillra mot vad det var för 2 år sedan och det gör som vanligt att tillgång & efterfrågan styr priset på dessa båtar under 100,000:-
-
Någon som har en Buster XL? Det sitter en Yamaha 80 hk fyrtakt som är 2 år gammal så det torde kanske inte vara några större problem men hur funkar båten i sjön som till ex fiske& badbåt. Är det stor skillnad på årsmodeller dom sista 10 åren?
-
Beror nog lite på var någonstans i Sverige man vill ha båtplats tyvärr..... Här på västkusten är det fortfarande kö till vissa båtklubbar och kommunala hamnar vilket är förvånande pga det svaga båtintresset i allmänhet.
-
Känner några försäljare på båtfirmor och marinor som säger att Snipor som tex Nidelv,Marex,Joda,Monark 690 i 23-25 fots klassen kommer att bli storsäljarna till våren pga att dessa är utmärkta familjebåtar och är billiga att äga dvs allt från försäkringar till bränsleåtgång vilket många idag uppskattar.Man kanske kan hitta en av nämda objekt i prisklassen 60-100,000:- beroende på hur gammal drivlinan är och man får mycket båt och nöje för pengarna.
-
Tillgången på bra båtar från 80-talet som tex Windy,Fjord,Scand,Westfjord,Nimbus etc har aldrig varit så lite som nu om man tittar på Blocket på båtar som annonseras jämfört med andra år vilket troligvis gör att det är svårt att hitta en bra båt med en bra drivlina till hyfsat pris idag.Många struntar i att sälja sina båtar och låter dom stå kvar på sina uppställningsplatser i väntan på bättre tider.I början av 90-talet var det likadant med finanskrisen dvs att båtarna tenderade att ha samma pris som ett bojsänke men det förändrades efter några år vilket många glömmer.Oavsett vad man tycker om den nya promillegränsen på sjön så tror jag att det också spelar in då många tycker att man tappat friheten till sjöss och lika gärna kan campa eller köpa husbil.
-
Igentligen så är det bara att vänta till våren om du skall sälja din båt då många marinor och båtföretag märkt en stor skillnad mot förra året dsv dom riktiga klippen på båtmarknaden finns inte längre i samma omfattning som tidigare år.Många behåller sina båtar istället för att rea bort dom för en struntsumma,vilket har gjort att många båtar i fint och välvårdat skick står förvarade inomhus i väntan på bättre tider vilket också märks på tex Blocket om man söker på dom nordiska båtarna från tex 80-90-talet med nyare maskiner monterade.Den tiden när man kunde göra dom riktigt stora klippen är nog "snart" förbi då vi letat hela hösten efter en DC/Cabinbåt i 7-8 m klassen till vår dotter med "nyare" dieselmotor men hittar inget under 350-400,000:- vilket hon ångrar idag när utbudet minskat rejält på bara en säsong.
-
Vi sänkte våran försäkringspremie/värdet rejält förra året pga av att försäkringsbolagen ersätter sina försäkringtagare med marknadsmässiga priser om olyckan skulle vara framme. Många tänker inte på att man matar försäkringsbolagen med pengar dvs höga premier år efter år ända till det händer något och man inser att bolaget betalar ut exakt vad båten är värd på marknaden och det kommer tyvärr som en överaskning för många. Kollade på Blocket där någon försöker sälja sin båt för hundratusen men försäkringsvärdet är det dubbla enl annonsören vilket givetvis är rent trams då värdet är det köparen är beredd att betala som alltid.Bolagen tjänar enorma belopp varje år och håller så klart tyst om att försäkringstagaren betalar för mycket i premie förhållande till vad båten är igentligen är värd på marknaden. Det enda glädjande med att båtmarknaden rasat totalt är att försäkringspremierna har följt efter så idag betalr vi 3,500:- per år i stället för 5,900:- för 4 år sedan.
-
Ja men med skillnaden att TAMD 31:an är direktinsprutad och har både turbo & intercooler vilket gör att båten går tyst och fint samt att du slipper svindyra reparationer på en gammal 40 motor som aldrig höjer båtens värde.Har haft både MD/TAMD 40,AD41,TAMD30/31 i olika båtar dvs Joda 7500,Polar 770,Windy 26 SN,Westfjord 28 så jag kan bara jämföra vilken otrolig skillnad det är på motorerna.Varvtalet blir behagligt med en starkare motor och man kan gå i en marschfart på ca 10-12 knop utan att belasta motorn vilket gör att bränsleåtgången minskar drastiskt jämfört med 85 hk och högre varv och lägre fart. Prismässigt skall det skilja mycket på en Nimbus 2600 med en MD40 mot en TAMD30/31:a för att det skall löna sig att köpa med 40 motorn.
-
Nimbus 2600 ??? Tror att du menar Nimbus 26 vilket kan stämma med årtalet på motorn dvs MD40:an annars borde det sitta en TAMD 31:a eller TAMD 41:a vilket är mycket bättre motorer. MD40A eller TMD40A skall du undvika,satsa istället på AD/TMD 40B med 165 hk vilket är bättre och du slipper problemet med lösa förkammare = dyra reparationer & reservdelar.
-
Jag köpte olika båtar på höstarna dvs allt från Snipor till DC som jag renoverade använde en sommar för att sälja vidare näst vår osv... för att finanisera den båt som jag slutligen ville ha. Alla kanske inte kan byta/renovera motorer,backslag,drev etc men om man är lite händig så blir utfallet ganska angenämt dvs man får den båten man vill ha utan att kostat någonting mer än hobbytimmar på vinterkvällarna i garaget vilket gör att man slipper dyra banklån. Båten vi har nu satte jag i en KAD300 med DPG drev och sålde det andra motorpaktetet på Blocket och fick en hygglig slant som delvis betalade motorbytet samt att jag tillbringat många vinterkvällar i garaget med andra likasinnade för att hålla på med det jag tycker är allra roligast & avkopplande,nämligen båtar av alla slag.
-
Ja och ibland kan det vara så att man kanske kan få vara beredd att lägga pengar i mellanskillnad på ev inbyten för att till slut ro i land affären och få båten såld till ett bra pris.Man skall nog akta sig för att sätta ett högre pris på sin båt vid ett ev inbyte innan man vet vad för något som kan dyka upp under annonseringen gång vilket som jag tidigare nämde jagar bort dom allra felsta ev spekulanter innan dom läst färdigt annonsen. Sen är det inte alltid som handlare som tar sitt ansvar och använder vinsten = inbytespengarna till att rätta till ev garantiåtgärder dvs fel & brister men det är en annan historia.
-
Kan konstatera att många idag kan tänka sig att byta sin båt som dom vill sälja men om dom skall ta ett inbyte så kostar båten i ren affär tex 200;000:- och vid ev inbyte 225,000:- vilket är ett effektivt sätt att jaga bort ev spekulanter.Har handlat med entrepenadmaskiner & bilar i över 35 år och vet att man skall värdera varje ev inbyte var för sig för att kunna komma fram till´ett avslut som båda parter kan vara nöjda med.Anledningen till att handlaren vill ha mer för att ta inbyte är att han/hon är näringsidkare dvs dom skall lämna garanti på det som säljer vidare till en ny ägare vilket är en milsvid skillnad om man är en Svensson som försöker leka affärsman. Hoppas att detta kan vara en hjälp på vägen att bl en lite vassare försäljare kanske !
-
Många får ta en brakförlust eller gifta sig med sin gamla båt!
Hanto svarade på ett ämne i MotorbåtSnack
Som att jämföra päron & äpple givetvis.Vad man väljer för tillverkare på båt och motor oavsett det är gammalt eller nytt spelar stor roll för livslängden och det är då vi har sett en stor skillnad på många amerikanska båtar från 80/ 90-talet som håller mycket låg kvalitet jämfört med tex Windy,Fjord,Joda,Polar,Saga,Coronet,Nimbus,Draco,Bella etc..... Nästan alla som arbetat med båtar & motorer under många år säger samma sak att plasten i dom nyare båtarna inte kan jämföras med dom äldre pga att vi inte har facit dvs vi får vänta i närmare 30 år för att kunna se om dom håller samma kvalitet,tveksamt om jag upplever detta. Många tillverkare använder idag samma pluggar till skroven som tex Coronet,Nimbus,Joda gjorde på 70-90 talet vilket gör att båtarna lever kvar men med en annan inredning & tillverkare vilket i sig betyder att många av dom gamla skroven håller mycket hög klass fortfarande. Köp det som passar din egen plånbok & smak dvs båten skall tilltala dig och kunna vara till nytta & nöje under många år oavsett årsmodell.