orje
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm orje
-
Placering
Kadett
-
Kanonbra svar - tack så mycket så här långt. Askeladden 605 Explorer är en kanonfin båt men redan de andra har spräckt vår budget så det känns tufft att gå upp ytterligare. Lite nyfiken blir jag: Ni som har någon av de andra men ingen portapotti, hur gör ni? Sover ni inte över, eller är det så att ni alltid ligger i gästhamn alternativt är ensamma på någon ö? Jag ser framför mig att vi kommer att ligga några nätter i naturhamnar i Göteborgs och Bohusläns skärgård, och där är man sällan ensam så hur toalettbestyren ska tas om hand blir en viktig fråga... // Andreas
-
Hej, Hade i princip bestämt mig för att skaffa en nyare DC på 6m, närmare bestämt någon av Ryds 620 DC, Bella 620 DC, Yamarin 6110 eller Flipper 630 DC. Jag hade fått för mig att jag sett portapotti i ruffen i dessa, och kompletterat med en liten frysbox skulle det fylla våra önskemål perfekt. Nu verkar jag dock ha drömt detta, eller...??? Jag såg nån som hade ett litet kylskåp vilket skulle vara kanon, och det finns säkert plats i nåt utvändigt stuvfack eller så, men utan toalett faller ändå lite av vår idé. Nu behöver jag er hjälp, ni som har någon av dessa båtar: Har ni fått in någon portapotti eller motsvarande på ett bra sätt? Vilken ytterligare utrustning av typen kylskåp och vattentank har ni lyckats trycka in? Mvh, Andreas
-
Tack för alla svar. När det gäller amerikanare verkar det som i vi i vårt budgetutrymme får en 20-22 fotare från 95-00 med rätt mycket utrustning och stor motor för drygt 200.000. Det ska då ställas mot möjligheten att hitta t.ex. en några år gammal Bella 620 DC el. motsv. för ca 250.000. Jag har en liten bekännelse: Förutom rädslan för lättsåldheten, strul och bränsleförbrukning så gillar jag inte amerikanernas känsla för design (gäller även bilar och hem). Jag tänker på beige vinyl, pastelliga färger etc. Kalla mig traditionell, men jag är väldigt svag för teak, vitt läder och mörkblå textil... Finns det några amerikanska alternativ som har en mer europeisk/nordisk stil i sittbrunn och ruff? Hur bör man tänka med amerikanarna för att minimera risken för strul. Är det en V6 från 2000-talet som gäller eller vad är knepen (om det finns några)? Senast ändrad av orje | 24 februari 2007 | 12:25
-
Tack så mycket för de snabba svaren – helt otroligt att ha två svar innan 06.30…!!! Som Nitro och Calle skriver så finns så klart inget lätt svar. Dock lät jag nog lite för kräsen i mitt första inlägg. Vi förstår att det kostar i bränsle, underhåll mm, och vi är inte ute efter att köpa båt som investering. Hyra båt ska vi däremot definitivt inte göra. Förlorar vi en del pengar är det inte hela världen. Vi har för övrigt redan en Maxi 77 och det är definitivt ingen investering… Dock vill vi gärna inte ha alltför stora problem att sälja till ett vettigt pris om vi bestämmer att det är nåt annat vi vill ha. Därmed tror jag att många udda modeller försvinner från listan. Här svar på några av Calles frågor: CALLE: Skall det få plats 6 pers/2 hund eller skall den vara godkänd för antalet. Min båt är godkänd för 5 pers på 14 fot men det blir trång och alla måste sitta stilla. => Sovplatsen skulle inte vara för 2 hund utan för 2 plus hund Dagtid vill vi kunna vara 6 pers på havet utan att det upplevs som alltför obekvämt. CALLE: Var skall Du åka, öppet hav, insjö ? Större båt är oftast stabilare, men går inte att traila och får oftast en större motor, som är dyrare osv osv => Vi bor i Göteborgs södra förorter och kommer troligen mest åka inomskärs men även på öppet hav ibland. Räknar med att inte behöva traila, men går det är det ju bra. CALLE: Löstoa, eller låsa om sig när man uträttar....ja du förstår => Inte så noga CALLE: Här blir det lite marigt. Bra driftekonomi, köp en diesel, billigt inköp= äldre V8, problemfritt ägande, ja för vem... Har du bekant som har mekat raggarbilar så är nog en äldre V8 en enkel match för dem, fast å andra sidan så kan de flesta serviceställen pula med VolvoPentas och Mercruiser standard motorer. => Här behöver jag lite hjälp att förstå. Det önskvärda är att ha en båt som funkar problemfritt hela sommaren, och som man sen lämnar på service och vinterkonservering på vintern. Varken vi eller bekanta kommer att meka, utan behöver motorn fixas med jämna mellanrum tror jag att båten blir liggande på sin plats halva året. Tiden och besväret är större bekymmer än kostnaden. Hur ofta kan man räkna med att behöva fixa nåt på 1) en begagnad amerikanare, 2) en Nimbus 21 DC med gammal Penta-motor, och 3) en några år gammal 20-21 fots DC (Bella, Ryds, Yamarin) med 100-150 hk? Tack också 5756, ska kolla på Dracon. Senast ändrad av orje | 24 februari 2007 | 09:57
-
Tänkte köpa en motorbåt under våren, men vi vet inte riktigt vad vi vill ha. Innan vi kan börja titta på exakt modell behöver vi bestämma vilken typ vi vill ha. Så här tänker vi: Önskelista: - DC el. WA för 6 pers över dagen, och sovplats för två hund (kanske även barn framöver) - 21 fot verkar lagom, mindre känns trångt, större vore trevligt men blir nog för dyrt - Toa (minst portapotti) behövs, kylskåp trevligt men inte nödvändigt, kök och vatten ryms nog inte i båtar inom vår budget - Vi vill ha ett problemfritt ägande och en vettig ekonomi så att vi aldrig drar oss för en tur pga strul eller driftskostnad - Vi siktade först på att hitta något för 150.000, började titta upp emot 200.000, och nu börjar vi fundera på upp emot 250.000 om det går att motivera - Vi vill ha en båt som har så stabilt värde på marknaden att vi kan sälja den nästa år utan nån större förlust om vi kommer på att vi vill ha en annan båt Det verkar finnas fyra DC-alternativ: 1. Modern nordisk DC, t.ex. Bella eller Ryds 620DC, Yamarin 6110, Flipper 630DC Precis den båt vi vill ha och troligen problemfritt ägande, men vi drar oss för inköpskostnaden och funderar också på värdeminskningen 2. Äldre båt av populär modell, Nimbus eller Coronet 21DC Gedigen och beprövad båt, men blir kanske inte problemfritt pga åldern 3. Enklare mindre båt Ryds 550DC verkar vara det enda alternativet som inte känns alltför litet. Vi lutar ändå åt att välja bort dessa pga litenheten och sjögången. Det känns som om man får så mycket mer båt i de andra alternativen 4. Amerikansk båt såsom Sea Ray eller liknande Vi lutar åt att välja bort dessa då de stora motorer dessa är utrustade med inte verkar möta våra krav på problemfrihet och vettig ekonomi, då kvaliteten tycks vara snäppet sämre och då värdesäkerheten verkar tveksam. Dessutom tycker jag de nordiska båtarnas inredning känns bättre, men det är ju en högst subjektiv åsikt. Jag vill dock inte utesluta något, så ge gärna förslag på amerikanska alternativ som är OK givet det jag skrivit Det verkar finns betydligt mindre utbud av WA. En Nimbus 19-22 Nova vore inte fel, men verkar inte gå att hitta under 275. Ev. är Barcon 22 WA ett alternativ. De mindre från Örnvik och Atol känns lite trånga. Som ni förstår behöver vi hjälp: - Har vi tänkt fel med våra 4-5 typer? - Vad skulle ni välja (skriv era argument så att vi kan ta det till oss)? Senast ändrad av orje | 23 februari 2007 | 23:53 Senast ändrad av orje | 23 februari 2007 | 23:55
