Gå till innehåll
måndag 11 november 2024

Mossberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mossberg

  • Placering
    Kadett
  1. Har en Mercury 80 -1981 som ej vill starta -hade samma problem förra våren, men efter tändtiftsbyte (denso med mittelektrod enl. mercurys specifikation ) så gick den perfekt resten av sommaren Har nu kollat gnistan genom att ta ut ett stift och hålla gängorna mot gods på motorn. -Ingen gnista! (säkerhetskontakten är i läge till) Bränsle verkar komma fram eftersom stiften blir våta. -Har nu köpt nya stift igen men är väldigt osäker på om det hela egentligen beror på något skumt i tändsystemet Jag vill minnas att man egentligen aldrig behövde byta de där mittelektrodstiften på de gamla hederliga mercurymotorerna. Finns något smart sätt att testa av t.ex. säkerhetskontakten? - är det den svarta kabeln med gul rand på motorplinten som kommer från den? -kan man göra en första sondering av tändsystemet genom att resistansmäta mellan några kopplingspunkter på plinten och ev. komma något på spåren? Tacksam för tips
  2. hej på er! Planerar en uppfräschning av nederdelen av riggen på en gammal Mercury i samband med att jag ändå skall skruva isär och byta impeller. -En tidigare ägare har lackerat den för något år sedan, men inte hittat helt rätt i valet av primer på aluminium vilket gjort att färgen flagnar av ganska rejält nu. Vad tycker ni? är Mercurys egen primer svarta phantom black i sprayförpackningar något att ha, eller finns det bättre alternativ med någon typ av riktig etch-primer som skulle vara ännu bättre? -Verkar tydligt ha något med att ju riggen oftast befinner sig under vattnet. Tidigare omlackering har flagnat under vattenlinjen men sitter bra på alla delar över vattnet. Finns det någon som har efarenheter av detta?
  3. Hej på er! Hur är det med den här VRO separatsmörjningen på de äldre OMC motorerna? -Fungerar den bra och tillförlitligt - eller skall man skippa detta och istället blanda 2% olja i tanken som förr i tiden? Jag hade själv en Evinrude 70 (-86) med VRO (ja det var första året...) som jag köpte demokörd och som kördes och vårdades ömt. -Fungerade klanderfritt fram tills 1994 då den såldes. Nu har en kamrats tonåringar köpt en Fletcher med en likadan Evinrude 70 därbak. -De funderar nu på tips om hur denna motor funkar.... I mellantiden har jag en kamrat vars Johnson 70:a (91) skar på mittencylindern och vid studie av det hela misstänktes orsaken vara oljebrist... Jag ser att föregående ägaren till Fletchern nog litat på VRO:n eftersom oljetanken var fylld med olja men... Jag minns att jag brukade tejpa en liten eltejpsbit utanpå oljetanken och flytta ner efterhand som oljenivån sjönk ( för att hålla koll på att olja försvann) att man väl brukade ta rökridån vid start som ett positivt tecken på fungerande smörjning... Men finns det flera som har erfarenheter av detta? -Finns något smart sätt att kolla om VRO:n fungerar som den ska? -Lita på VRO:n eller blanda olja direkt i tanken - Vad tror ni?
  4. Hej på er! Det var jag som sa att Uttern 520 var något trög -Jag skulle vilja korrigera till trygg istället. Varför fattas någon knop på topp jfr. med motsvarande båtar? -Jo! som någon sa: vikt 700 kg - och varför det? Jo bl.a. för att det är ett kvalitetsbygge. Jag har aldrig haft någon Uttern själv - men väl en annan Norrländsk HT som också var ganska OK - men dock inget i jämförelse med Uttern. -För något år sedan köpte en kamrat en 520 HT med Evinrude 90 V4 Därav mitt uttalande om lite högre bränsleförbrukning Men det beror nog inte enbart på båten....... Jag fick då upp ögonen för vilken välbyggd båt det egentligen var -Finaste inredningen i klassen? Men åter till dig som skall köpa båt - Sätt ett maxpris som du kan sträcka dig till- kolla in på marknaden vad du kan få för pengarna-håll dig till kända båtfabrikat och motorer där service och reservdelar fortfarande finns att tillgå- när du hittat ditt drömexemplar och gjort affär - sluta då att läsa annonser ett tag och gläd dig istället åt det du köpt. Återigen - välkommen till båtlivet!
  5. Hej på dig Välkommen till båtlivet Jag har lite erfarenhet av livet med en HT-båt efter att själv ha startat med den typen av båt. Jag tror du är rätt ute med att tänka HT-båt med en liten matros på 1 år i besättningen. HT erbjuder ju visst skydd både mot sol och regn och vind. Min dröm HT-båt (som dock inte förverkligades)var (och är) Flipper 640 -Snyggast i den äldre klassen och även en säker investering Har även mycket bra sjöegenskaper. Om du tycker det blir lite väl mycket pengar så titta på Flipper 575 - även den innebär säkra pengar om det skulle visa sig att ni inte vill fortsätta med båtlivet. Ett annat säkert kort är Uttern 520HT som är en ytterst gedigen HT-båt med mycket fin inredning och en väldigt praktisk 3-delad frontruta med mittrutan öppningsbar som man använder vid in och utgång ur båten. -Dock lite trög i vattnet vilket innebär lite högre bränsleförbrukning jfr. med ex. vis Flipper... -Men som sagt - en ytterst gedigen båt. Ja det finns många bra Ht-båtar - kanske det enda rådet man skall ge är att välja ett känt fabrikat - och en båt som är fräsch ( hellre en mindre och äldre fräsch båt framför en nyare men skunkig) Skicket är viktigare än årsmodellen Lycka till med affärerna
  6. Tack för informationen -Då åker vi vidare med blyfritt även kommande sommar Men som sagt var: - skulle någon hitta en fräsch Mercury-broschyr från 1981 eller åren runt omkring så är jag fortfarande intresserad. Tack till er alla
  7. Hej på er! Vad gäller? -Rekommenderas det att använda blyersättningsmedel i bensinen ihop med 2-taktsolja i gamla 2-takts utombordare? Har av experter fått olika besked - vad är den allmänna uppfattningen? Motorn i fråga är en gammal Mercury 80hk från 1981 som går toppenfint (senaste sommaren på bly-fri 95 TC-W III olja utan extra blyersättning) och eftersom den går så bra så vore det kul om det fortsatte så... En sak till: Om någon av er skulle ha en Försäljningsbroschyr på Mercury utombordare från 79-82 ( helst 1981) så är jag väldigt intresserad av att köpa den (har lite nostalgiska känslor för den här gamla Mercuryn...)
  8. Hej! Har kompisar som handlat i England via boatshop24.com Tog hem en Fletcher alldeles nyss med hjälp av DFDS -Kom till Göteborg och hämtades där - helt problemfritt DFDS var väldigt behjälpliga Lycka till
  9. Hej på er! Jag är lycklig ägare till en Mercury 80 från 1981 som fungerar alldeles förträffligt. -Som motornostalgiker har jag samlat på mig en del dokumentation om denna motor, men jag saknar en försäljningsbroschyr från rätt år (1981) Finns det någon som har en sådan liggande och skulle vilja sälja den? kontakta mig i så fall gärna email: jem@aircoil.se mob:070-661 26 58
×
×
  • Skapa nytt...