Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025

eddievan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om eddievan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det enklaste svaret torde vara att man vill hindra att båten eller motor vattenfylls. Detta om den utrustning som sitter monterad under vattennivån skulle börja "läcka", detta kan ske p.g.a. 1. dess konstruktion (motor, finns en viss risk att vatten kan ta sig in i cylinderloppen bakvägen via värmeväxlaren och avgasventilerna) eller 2. att något går sönder eller inte fungerar som tänkt (toastol eller dylikt). Tänk så här, du vill ha så få meter av slang trycksatta av sjövatten, allt som sitter längs med en slangen är en potentiell risk (slangklämmor, motor, ventiler, toa stolar, sjövattenpumpar etc.) In perfekt värld skulle alla slangar som står under tryck utifrån ha en vacuumventil monterad så nära sin inloppsventil som möjligt, givetvis med slangen i en böj uppåt med vacuumventilen monterad på toppen av den böjen, med vacuumventilen minst 50 cm över vattenlinjen och så centralt placerad (för att kompensera för lutningen) som möjligt, men hur skulle en sådan båt gå att leva i, skulle vara slangar hängande i salongen överallt he he
  2. De skriver att bud är bindande men skulle du inte fullfölja så är du skyldig att betala inropsavgiften men jag skulle gissa att de inte ger sig i första taget angående försälningen av objektet. Det borde vara som i Norge när det gäller hus och bostadsrätter, man måste komma med en bankgaranti och varej bud är bindande till 100%, lite mer Rock ´n Roll där alltså. Bud, högsta bud och moms Alla lagda bud är bindande. Det som avgivit det högsta budet vid auktionens slut skall omgående betala den faktura som skickas via e-post. Inropsavgift tillkommer på avgivet högsta bud, storleken på inropsavgiften aviseras i objektsbeskrivningen. Moms tillkommer på avgivet högsta bud samt på inropsavgiften. I de fall moms inte tillkommer på högsta bud aviseras detta i objektsbeskrivningen. Moms tillkommer alltid på inropsavgiften. Inropsavgift På avgivet högsta bud tillkommer en inropsavgift. Denna avgift aviseras i objektsspecifikationen och kan variera i storlek beroende på vilket sorts objekt det rör sig om. Moms tillkommer alltid på inropsavgiften. Budgivare är skyldig att betala inropsavgiften om köp av inropade varor inte fullföljs. Lycka till med ditt eventuella båtköp, oavsett typ av affär och pris
  3. Auktioner har ju en förmåga att skapa en sorts hausse som i sig blir en tävlan om vem som kan betala mest, det kan ju till och med bli så att slutpriset kommer att hamna högre än för de som ligger på blocket. Hamnar det två budgivare med stor betalförmåga framför datorerna och att de inte har kollat runt på blocket så vet man aldrig, skall bli kul att se vart det hamnar. Men borde du inte åka dit i alla fall, man vet ju aldrig, han med högsta budet kanske ångrar sig vid visningen, då skulle du ju kunna få den under 600k, hoppet är väl det sista som lämnar en? Såg just hur en Beneatu 46 från 1999 såldes för under 680k, nu är ju den rätt stor och kräver lite av ägaren gällande andra arrangemang, men mycket båt för pengarna vart det i alla fall.
  4. Nej, helt klart, du måste åka och kika på båten, det kan vara väl investerad tid. Jag köpte min Scanmar 35 i USA, samma där, åkte och kikade på plats, en bekant till mig gjorde samma sak med en båt i Florida, men lät en bekant i USA besiktiga den, han ångrade sig gruvligt.. Det är alldeles för mycket som kan ha hänt med en båt och på tok för stora värden för att man ska våga chansa.
  5. Hej, jag köper direkt från Hamburg, http://shop.ruegg.de/start.php?marken-produkte_coelan.php Priset ser du på deras hemsida, just nu EUR 147.90 för 3 liter. De är jättebra att ha med att göra, allt funkar, frakten brukar ligga runt 200 kr nästan oavsett mängd, köpte hem 3 st 3 liters Coelan och 3 st 1 liters Teakbets, kostade 250 kr i frakt, i våras köpte jag 2 st 3 liters och 1 st 1 liters teakbets, kostade 220 kr i frakt. Lycka till Mvh Bosse www.eddievan.com
  6. Hej, jag skulle tro att reservationspriset ligger någonstans runt 500k (det brukar kunna bero på om det finns en skuld i båten, de brukar lägga reserv.pr. till att täcka den eventuella skulden) och ett marknadspris, med den gällande båtmarknaden i åtanke, torde vara någonstans kring 700k Lycka till och kom ihåg att små bud är också bud, hugg inte i för stort med en gång, buda sakta uppåt. Mvh Bosse www.eddievan.com
  7. Hej, som jag ser det beror det på var i processen du är, är teaken som i mitt fall urtvättad och lite sliten så är en coelan-behandling det enda raka. Vad du egentligen gör är att du plastar in teaken med en polyurethan-yta som andas, jag har nu gjort det på mitt teakdäck, time will tell om jag gjorde rätt Se http://www.eddievan.com/teakdeck.htm Mvh Bosse
  8. Hej, är det någon som kan utvecklingshistorien om mitt backslag? Jag tolkar det som att Hurth vart uppköpta av ZF, och att det är ZF som levererar backslag till Volov Pentas D1 och D2 serie, men att Volvo Penta sedan döper om dem til MS istället för ZF. Som med mitt backslag som är tillverkat av Hurth, heter HBW250-3R, som ZF sedan fortsatt tillverka men döper om det till ZF25M, som sedan Volvo Penta monterar på sin D2-55 och döper om det till MS25L. Det jag egentligen undrar är om samtliga dessa backslag har en ingående axel med 33,7 mm i diameter samt att densamma axel har 26 tänder (detta för att passa min nya D2-55 som jag hade på min MD21). Jag känner mig tillräckligt övertygad för att gå vidare i affären, skulle jag ha helt käpprätt fel så kan jag köpa en ny drive plate till motorn för 198 US$. Är det någon hugad som vågar bekräfta detta, d.v.s. passar samtliga 3 modeller på en och samma motor? Mvh Bosse www.eddievan.com
  9. Hej, jag har nu i alla fall beställt en ny motor, valet föll på Volvo Pentas D2-55. Det som fick det att tippa över var faktiskt priset, Volvon kostar mig bara ca 6000 kr mer än Lombardinin. Då får jag en motorpaket som känns lite modernare samt konverterad i Sverige, och närmare bestämt Skövde. Motorpanelen ser trevligare ut samt att den har ett CAN-bus system så byter jag navigeringsutrustning i framtiden så kan jag få motorinformation till plottern. Annat som också känns bra är: 1. Ingen turbo 2. Lågt varvtal (max 3000 rpm) 3. Relativt stor volym (2,2 lit) 4. Mitt nyöversedda Hurth HBW250-3R passar rakt på (SAE 7 sköld samt ingående axel med 26 tänder och 33,7 mm dia). 5. Motorfästenas bredd är samma som tidigare (dock inte avståndet i längd men det är lättare att fixa). Köpte från Göran Brohäll på Brohäll Marin ute på Bullandö, vilket jag även gjorde då jag köpte min D1-30 till förra båten, en fantastisk kille att göra affärer med. Tack för mig, nu skriver jag inget mer i denna tråd, om det inte är någon som ställer en direkt fråga förstås. Mvh Bosse www.eddievan.com
  10. Tack Kalle, toppen att få höra din erfarenhet, ja Rodahls verkar vara riktigt trevliga, kunniga och professionella. Idag pratade jag med Micab och de verkar också bra att ha med att göra (säljare förstås men jag fick reda på att mitt backslag passar även den på VP D2-55 och där reduceras priset med 18k om jag väljer bara motor, då skiljer det ganska prick 10k mellan Lombardini och VP, undrar om det är värt det? Hur många timmar har du loggat med din Lombardini LDW2204M?
  11. Ja att byta en läckande kopparpackning tog ungefär 1 timma och resultatet vart en tät spridare, så nu lucktar det lavendel i motorrummet igen
  12. Hej, jag har bestämt mig för att byta ut min marinkonverterade Indenor XD90 (VP MD21) i vår. Motorn är redan såld men inte urmonterad ännu, så nu har jag börjat kika runt på ett antal olika alternativ. Jag har hemsidan www.eddievan.com där jag lägger upp mitt arbete på båten, mest för mitt egna intresse. Där kan ni gå in på en sida som heter http://www.eddievan.com/engine.htm som handlar bara om motorbytet där komemr jag att löpande lägga upp bilder och text under kommande motorbyte (jag bytte även i min förra båt, en Scanmar 35 där jag satte in en VP D1-30, det kan ni läsa om här http://www.eddievan.com/isabelle/vp.htm Det verkar som att just nu ligger Lombardinis LDW2204M bäst till, detta då jag kan behålla mitt nuvarande backslag Hürth HBW250-3R vilket ger en bra totalekonomi samt att 5 hk/ton blir uppfyllt. Jag tänkte välja till De Luxe kontrollpanelen, den mindre med klassisk varvräknare med inbyggd timräknare. Mina frågor till er blir: 1. Vilken är er erfarenhet av denna motor och/eller kontrollpanel? 2. Hur upplever ni tillgången till reservdelar? 3. Hur upplever ni servicen från ev. märkesrepresentanterna? 4. Är det något med denna motor som förvånat er, typ lustiga lösningar etc.? Tack på förhand Bosse
  13. Jamen det var ju ett kanonsvar. Motorn har just det intermittent pysande ljudet som du beskriver. Bra, då vet jag att det är vanligt med kopparbrickor som tätning mellan topp och spridare, vilket känns logiskt. Jag sticker till elådiesel och köper fyra men byter på en, man ska inte utmana ödet, byter jag på alla så är det säkert något som går sönder, genom att det inte är en större operation så byter jag dem då det blir nödvändigt 😃 Tack för ditt inlägg. Med vänlig hälsning, Bosse
  14. Hej och tack för ditt inlägg. Min motor är en konverterad Peugeuot 504 motor om 64 hk. En skillnad torde vara att jag har även en oljekylare monterad baktill. Med vänlig hälsning, Bosse
×
×
  • Skapa nytt...