-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm buongiorno
-
Placering
Kadett
-
Vad är det jag missat? Som jag kunnat läsa gäller inte 5%. Från nu gäller 10%. Det är SPI som utformar bestämmelser för vad som skall finnas på marknaden. SPI underskattar av naturliga skäl konsekvenser av en något okritisk acceptans av mäktiga svenska lobbygrupper, som har stora kommersiella intressen i biodiesel. I alla våra grannländer finns alternativet ren diesel utan tillsatser. Du kan således tanka önskad kvalitet i Finland, Danmark, England och Norge, men inte i Sverige. Om du orkar så läs gärna åkeribranschens erfarenheter, och diskussione motsvarande denna i Engelsk media men jag har inte tid att hitta länkarna just nu.
-
Jag företräder bara mig själv, men har tvingats läsa på och köpa kunskaper o verktyg för jobbet. Jag delar gärna med mig och kan tänka mig att göra jobbet igen men inte helt gratis. Det finns möjlighet att köpa ren mineraldiesel på vissa sjötappar och det är säkert bäst att fråga vid varje tillfälle. Tvånget till biologiska tillsatser gäller nog bara vanliga tappstationer, men problemet finns för såväl lastbilar, som inte körs dagligen och jordbruks-/entreprenadfordon. Det finns mycket att läsa på webben
-
Spännande att läsa om vilka båtar som är köpvärda efter 20-30 år. Efter många års erfarnehet av den tidens båtvärld som introducerade begreppet båtfabrik i Sverige. Albin/Shipman, Maxi och Marieholm var störst och ingen har byggt med godtagbar kvalitet. Shipman var pionjär med tekniken att spruta polyester och hackad glasfiber till skrov med mycket varierande kvalitet på t.ex infästning av röstjärn. En lång serie av Shipman 28 byggdes med delad form och sammanfogning av skrovhalvor med lite olika flytkraft varvi alla båtar fick en liten slagsida, som kompensedaes med vikter innaför dinetten. En duktig besiktningsman kan säkert påpeka vilka risker som finns inbyggda, men generellt skulle jag påstå att mindre tillverkare som byggde ned traditionella metoder gjorde bättre jogg. Skulle jag köpa 32-33 fotare idag skulle jag titta på danska Bianca eller X-yacht, engelska Contessa eller som nämnts Dehler. Lycka till och lyssna gärna till de som vet något om vad som skedde före 1980.
-
Det är många som delar dina erfarenheter av felaktigt bränsle i båten. Efter att helsanerat tank och bränlsesystem i min båt och lärt mig vad man kan göra för att undvika repris, kan jag berätta: I Sverige har man bestämt att, från i år och av miljöskäl, dieselbränsle skall innehålla 10% biologiska tillsatser. Under rätta förutsättningar, d.v.s. temperatur över 0 grader C, tillgång till syre (vatten eller luft) utvecklas bakteriekultur, i värsta fall på några timmar. Slammet som kulturen bildar sätter igen filter och bränsleledningar kan bara avlägsnas mekaniskt genom att rengöra tanken. Erbjudna giftiga medel har bara effekt på nytankning i rrent system och är inget alternativ till rengöring och skall användas med hänsyn till motortillverkarens garantibestämmelser. Flera motortillverkare inskränker nygarantin vid användning av RME-diesel. Försäkringsbolagen är uppmärksamma på problemet med avseende på ökad sjörisk och kan för ögonbliclet inte göra mer än att anvisa tankställen som kan tillhandahålla ren mineraldiesel. Alltså, har du bakterieslam i tanken(arna): Öppna och tillverka inspektions/rengöringslucka, gör rent, byt filter och tanka bara ren mineraldiesel. Behöver du hjälp så ring mig 0708-408605
-
Jag förstår att du, liksom vi alla värnar om havsmiljön, men jag undrar om du är båtägare på västkusten. Sommaren 2006 seglade jag med en miljöfärg i botten. Trots TVÅ, vad du kallar mekaniska behandlingar med skrapa o borste av dykare var båten knappt seglingsbar i september p.g.a. beväxning. Två lyft under en sommar med behandling på land kostar runt 6000 kr. Dina kunskaper om vattenmiljö är måhända oantastliga, men dina erfarenheter av båtägande verkar kanske något teoretiska. Om man nu inte har råd med båt som deplacerar 200 ton, som får ha kopparfärg så får det nog bli kopparpulver i färgen. Alternativet är ingen båt alls.