Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025

Tribeca

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Tribeca

  • Placering
    Kadett
  1. Det finns väl bottentvättar för båtar, har för mig att det har installerats några testanläggningar på ostkusten i alla fall. Sedan går forskningen snabbt framåt se här t ex http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/nyheterdetalj?contentId=653340 Inom några år kan det finnas bra och effektiva giftfria bottenfärger på marknaden, det forskas intensivt om det i alla fall. För rederinäringen handlar det om många miljarder som försvinner pga ökad friktion. Finns det pengar att vinna så brukar det komma lösningar förr eller senare.
  2. Råkade stänga av tändningen medans motorn gick på ljungfrufärden av min amigo 27, yanmarn fortsatte tuffa på, men efter ett tag började lampan för laddningsproblem att lysa och har fortsatt göra så sedan dess. Motorn är en yanmar yse 8. Vet någon vad som händer när man stänger av tändningen under gång, vad har gått sönder, vad behöver bytas och hur mycket kostar det? Med min ytliga motorkunskap har jag listat ut att det kan vara, typ ett laddningsrelä som har påverkats, (har yanmars båtmotorer kol på samma sätt som bilar?) Senast ändrad av Tribeca | 01 maj 2007 | 00:35
  3. Jag kör med vanlig målarmaskningstejp och det brukar funka bra. Maska av direkt efter målning när färgen är blöt, allt annat blir värdelöst! Maska av direkt är väl en bra generell tumregel vid målning. Trycker liksom tidigare talare till rejält med tummetott så det blir riktigt tätt. Funkar klockrent. Senast ändrad av Tribeca | 17 april 2007 | 13:05
  4. Hur en relation fungerar blir ju extremt tydligt i en båt och vid båtägande, jämlikheter och ojämlikheter blir så mycket tydligare än annars. Att det normalt är männen som tar initiativet när det gäller många praktiska saker blir också tydligt (typ måla hus, tvätta bil, byta däck etc) vid båtägande och leder även det till ojämlikheter. Jag tror hela diskussionen skulle gagnas av att kvinnor generellt försökte bli mer genuint intresserade av det traditionellt manliga ( i alla fall gav sken av att vara intresserade genom att utföra arbetsuppgifterna, hur genuint intresset sedan kan vara är egentligen ointressant.) Jag tror mig om att leva i en jämställd relation, men det har hittills aldrig hänt att min fru spontant har sagt att hon funderade på att byta däcken på bilen (o i samband med det ev. balansera dom..) Däremot förväntas jag se när det är dammigt och det behöver tas ett tag med dammsugaren etc. Lite luddigt tänkt och uttryckt kanske, men det finns ett jämställdhetsproblem där någonstans.
  5. Jo, det funkar ju alltid det med. Antar att det är du som lånar ut stålarna... ;-)
  6. Har du rörligt bolån (t ex på de sista 200 kkr, det som normalt benämns topplån) så kan du höja eller minska amorteringen som du vill. Att lånet är upplagt på en viss tid bestämmer bara minimiamorteringen, du är självklart fri att amortera mer om du vill och på så sätt betala tillbaka lånet snabbare än motsvarande bancolån vid oförändrad månadskostnad. (Det man istället skulle betala i ränta kan man då amortera för, alltså blir lånet återbetalat snabbare.) Jag hävdar att det inte finns några nackdelar att lägga in lånet i bostaden, däremot kan det finnas nackdelar med att låna pengar generellt, men det är en helt annan fråga. Förutsättningen var ju att pengar skulle lånas - och det gör man billigast med bostaden som säkerhet. I dag är ju räntan samma på topp- och bottenlån också, så inte ens där finns någon skillnad.
  7. Ja har du redan ett bolån så är det klart mest förmånligt, vi värderade upp vår kåk och fick hyfsat utrymme för både båt och annat, utan att för den skull vara belånad upp till skorstenen. Köpte båten privat och vår bank var iofs beredd att ge lån även utanför huslånet med båten som säkerhet, dock till något högre ränta. Går du till en bank så bryr dom sig inte om båten säljs av privatperson eller företag, dock är ju räntan på båt o billån något högre än t ex huslån, men det är enda skillnaden, det är i alla fall min erfarenhet.
  8. Det är väl inte helt ovanligt att lägga in det i en ev. bostad. Så gjorde vi i alla fall, klart bäst och billigast. Men jag antar att du inte har den möjligheten. En bra kontakt med en bankman brukar lösa det mesta, av någon anledning verkar relationen bli bättre ju mer lån man har ;-), skumt.
  9. Tack för bra info. Finns det inte roderlager att köpa, måste man svarva själv?
  10. Ok, så byte av roderlager hör till återkommande och löpande service m a o? Hur ofta bör man byta lager och hur mycket går det på ungefär? Antar att det innebär att man demonterar rodret och tar ut axeln, eller? (om nu det går, är novis i branschen). Mvh Henrik Senast ändrad av Tribeca | 01 mars 2007 | 15:15
  11. Du skulle inte vilja ha den stora vänligheten att delge oss ngt lite om slutsatserna i den artikeln? Även om referensen uppskatts iofs :-)
  12. Tribeca

    Glapp i roder?

    Hur mycket glapp är normalt i ett roder? Är ute och letar ny båt och de jag har tittat på har alla haft mindre glapp i rodret, dvs att rodret har gått att rubba några mm, främst i längdriktningen. Jag antar att lite glapp måste det vara för att rodret ska gå att röra. Men var går gränsen för när det inte är ok egentligen? Kort sagt vad innebär ett oönskat roderglapp?
  13. Ok, låter som stabil båt. Nu är det såpass fuktigt att t ex besticklådorna har svällt fast. Med tanke på hur blöt vintern har varit och skicket på pressenningen (gammal och trasig) så är jag inte direkt överraskad. Finns det någon anledning att bli orolig för sådana grejer? Har ju förstått att det är normalt att det blir rejält fuktigt. Ser att du har en Amigo 40, om du jämför Amigo 23 (med bensinombordare) och Misil II med utombordare, vilken båt vinner den jämförelsen enligt dig? Vi är en familj med två små barn på jakt efter en dagseglare som man kan slagga över någon natt i vid tillfälle. Amigon o Misilen har ju något olika egenskaper och jag tycker själv Misilen verkar roligare, men det är alltid kul att höra vad en amigoägare själv tycker.
  14. Just att det sägs att den inte varit grundstött känns konstigt ;-), alla andra Misiler jag kollat på har varit på grund mer eller mindre hårt. Å andra sidan hittar jag inga inre tecken på skador (förskjutningar i inredning eller påverkan på huvudskott etc, skrovet låter också ok när jag knackar på det). Sedan är den relativt fuktig inuti, men det verkar ju snarare vara regel än undantag den här säsongen. Jag ska ta och kolla kölen ordentligt också, några skrap med en morakniv bör ju kunna avslöja om den är lagad tidigare.
×
×
  • Skapa nytt...