Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025

AndersHj

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om AndersHj

  • Placering
    Kadett
  1. Timräknaren (i komb med varvräknaren) visar 147,4 vilket jag antar är timmarna. Motorn är från 1993 så det kan ju inte stämma. Det skall väl vara någon siffra före. Kan denna ha blivit nollad på senare tid vid t.ex. en reparation? Anders
  2. Körde i helgen med min 2hk yamaha utomb. som jag har på en gummibåt. Den är ca 20 år och har gått väldigt lite. Alltid gått perfekt. Men!... igår så stannade den helt tvärt och var sedan totalt död. Jag kollade att bränslet (soppa i tank, slang in till förgasare, munstycket i förgasaren allt OK) jag monterade nytt tändstift men kollade samtidigt om jag fick gnista men någon sådan fanns inte. Alltså måste det vara tändningsproblem. Vad kan ha hänt? Tändspole? Brytare? Finns kondensator? Någon som har ngn idé eller erfarenhet av dylika problem. Mina två barnbarn (bor i England) kommer hem till morfar&mormor om en vecka och dom blir mycket lessna om dom inte får tillgång till gummibåten med motorn. Hoppas på tips/råd. Morfar Anders
  3. Använder SeaClear och en bärbar PC i båten och tycker det fungerar bra. Utnyttjar även möjligheten att lägga in positioner som man kan namnge med unika namn men sedan finns det ju även ett fält för kommentarer men jag får endast in ca 100 tecken. Jag skulle vilja få in mer (rutan är ju så stor att det borde att få in det dubbla) Tycker det är jättebra att kunna skriva förklaringar här som t.ex grynnor/stenar osv. Är denna begränsning något man får leva med eller något som går att ändra? Någon som vet? Anders
  4. Har en VP TAMD31 i båten och har blivit rekommenderad av flera personer att tillsätta 2-taktsolja i dieselbränslet. Motiveringen skall vara att dagens dieselbränsle är torrare än förr. Skall alltså bli bättre smörjning av dieselpumpen och tystare gång. Någon som har synpunkter/kommentarer till detta? Anders
  5. Hjälp, för mycket grubblerier har gjort att jag fastnat i ett Aftonbladet vs Expressen-läge Skall köpa/montera en diesel-luftvärmare i en Minor 750 men kan inte bestämma mig om jag skall välja Wallas 30D eller Eberspächer D2. Någon som kan tipsa en villrådig typ! Kanske någon som har någon av nämnda värmare. Har sökt runt på forumet men det mesta verkar röra sig om äldre fotogenvärmare modell Wallas 1000, 1300 1800 osv Tacksam för tips. Anders
  6. AndersHj

    Val av PC?

    Hejsan Kan någon ge mig lite råd när det gäller val av PC att ha för navigationen i båten. Som många nämner här på forumet så är ju problemet att se skärmen i starkt ljus. Skiljer det på skärmar? Vad skall man tänka på för att få ett så bra resultat som möjligt? Anders
  7. Jag håller med dig. När jag kikat efter beg så har jag nog ratat dom som varit sjövattenkylda. Vill minnas en artikel i någon båttidning för säkert 10 - 15 år sedan där någon sjö-värdederingsman (tror han hette Woxen) skrev om båtars beg.värde och en inombordare som varit sjökyld och gått i Östersjön och var över 10 år gammal ansåg han vara på gränsen till förbrukad. Låter väl iofs lite väl drastiskt men nog ligger det väl något i detta. Så därför är det lite underligt att man idag säljer nya USA-båtar sjövattenkylda tycker jag.
  8. Ser ut som vi har samma tro. Dina synpunkter är väl dom som känns mest rätt för mig också. Men det verkar inte lätt att hitta en Bowrider med diesel, Kanske motorn blir för tung. Får väl hoppas på snar befordran. Nämnda titel passar ju rätt så illa på ett maritimt forum. Anders
  9. Hejsan alla Första inlägget från en nybliven forumsmedlem handlar om sötvattenkylning i inombordsmotorer. Efter att ha seglat i 25 år skall jag nu sadla om till plastracer. Har bestämt mig för att köpa en s.k. bowrider-båt. Var igår och tittade på en amerikansk båt med en inombords V6-motor och blev lite förvånad att denna var sjövatten-kyld. Säljaren svarade mig att man oftast inte montera sötvattenkylning på dessa motorer. Dels var det inte så viktigt eftersom man numera använder andra legeringar !? och för det andra kostade det ca 20.000:-. När det gäller inombordare i dom segelbåtar jag haft har ju sötvattenkylning varit en självklarhet, och beträffande kostnaden så har det ju inte varit så dyrt. Installerade själv ett system utan problem och det gick väl på ca 4.000:- Det är väl ingen större skillnad på systemen för en VP MD2 och en VP V6 t.ex. annat än att kanske vattenflödet skall vara kraftigare. Vad jag har förstått så är fördelarna med en inombordare att försäkringen blir avsevärt billigare men i övrigt (bränsleförbrukning, effekt) verkar det vara hugget som stucket. Jag har väl alltid känt att en bensin-inombordare är en brand/explosionsrisk men efter vad jag förstått är detta ganska ovanligt under förutsättning att man sköter grejerna. Bäst vore kanske en diesel av flera skäl men då ökar ju priset rätt ordentligt, dom pengarna räcker ju till en rackarns massa liter för många år framöver. Tacksam för kommentar Anders PS I vänsterspalten står det Landkrabba vid min information. Vem tusan kan ha mage att sätta det epitetet på mig. Jag har varit på havet sen barnsben i både storm o stiltje så nån landkrabba är jag inte.
×
×
  • Skapa nytt...