Joflopp
Medlemmar-
Innehålls Antal
63 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Joflopp
-
Placering
Löjtnant
-
Jag skulle tipsa er att kolla efter en H-båt. Den är perfekt som parbåt, är snabb och är rolig att segla. De låga friborden gör att man kommer nära vattnet och det finns inga mantåg som är i vägen. För 50 000 borde ni hitta ett fint exemplar i slutet av säsongen.
-
Det var mycket riktigt propellernavet som gett sig. Nu har jag fått på en ny propeller och båten går som den ska igen.
-
Jag hade liknande problem med min utombordare och det löste sig med en grundlig förgasarrengöring. Jag skruvade loss hela förgasaren och körde den i en större ultraljudstvätt, men det gå säkert lika bra att använda sig av CRC Förgasarrengöring som du hittar på exempelvis Mekonomen.
-
Har skaffat en ny propeller och nästa vecka kommer vi förhoppningsvis iväg till båten. Återkommer om huruvida ny propeller löste problemet eller ej.
-
Hepp! Här går det undan. Mindre än ett dygn senare har jag propellern hemma. Nu hoppas jag att teorin om trasigt propellernav på den gamla propellern går att leda i bevis och att den nya propellern gör susen. För den som är intresserad så fick jag en aluminium propeller från BS PRO med dimensionerna 9 7/8 x 12.
-
Slog en signal till Propellertrim som hjälpte mig att få rätt propeller som passa både båt och motor.
-
Jag hade liknande problem med min Mariner 30M från sent 80-tal (skulle jag tippa). Efter att ha gjort rent förgasaren var problemen som borta och nu går hon fint på alla varv utan att stanna. Jag använde ultraljudstvätt för att göra rent men det går säkert lika bra med CRC Förgasarrengöring som du hittar hos exempelvis Mekonomen. Börja med att göra rent förgasaren och se vad som händer innan du provar nästa sak. Gör du tre ändringar samtidigt så vet du inte vilken ändring som resulterade i vad.
-
Har en Vator 14R med en kortriggad Mariner 30M (Yamaha) från för mig okänt årtal men gissar på sent 80-tal. Nu verkar det som att gummibussningen i propelleravet har gett sig och jag är på jakt efter en ny propeller. Problemet är att båten ligger 25 mil bort och jag vill gärna ha med mig en ny propeller när jag åker till den om ett par veckor. Är helt rudis på propellrar och har inte en aning om vad det ska sitta på snurran. Båten är ju hyfsat lätt och oftast körs den med två personer och packning då den fungerar som transportbåt till sommarstället. Innan haveriet klockade jag den till 25 knop på plattvatten och ensam i båten, har inga ambitioner att dra vattenskior eller liknande utan är ute efter en propeller som gör att jag snabbt och enkelt kommer upp i plan och som gör att båten kan hålla god fart utan att motorn mår dåligt. Eftersom det är en enkel styrpulpetare finns inga varvräknare och jag har ingen manual eller datablad över motorn som kan bringa ljus i frågan. Fakta om motorn: Mariner 30M tillverkad av Yamaha Tvåcylindrig Tvåtaktare Serienummer 689-S-027685 Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att välja ny propeller i denna djungel?
-
Ska kika på vad en ny propeller kan tänkas kosta. Den saknade delen på växelväljaren fyller ingen funktion eller vad är det som har brutits loss?
-
Säg den glädje som varar. Jag lyckades få rent förgasaren och lösa det problemet och motorn gick bättre än aldig förr. Sitter i båten och håller ca 20 knop när motorn plötsligt tokrusar och farten faller. Drar av gasen, slår av motorn och kollar om propellern har hoppat av men den sitter kvar. Ser inget konstigt och startar motorn igen som nu har drag på propellern upp till mellanregistret, sedan är det som den slirar och bara höjer varvtalet utan att kraften överförs till propellern. Väl vid bryggan börjar jag plocka isär för att se vad som kan ha hänt. Är ingen expert på motorer och tänkte att brytpinne har man ju hört talas om, tills båtgrannen förklarade att den där motorn har ingen brytpinne då den har splines. Kikade lite mer och funderade på om växelregleringen skulle behöva justeras av någon anledning. Plockade bort växelreglaget från styrningen och drog en vända med ena handen på växelväljaren för att känna om den hoppar ur vid visst varvtal. Vid ett givet varvtal är ökar som sagt motorvarvet raskt men utan att någon kraft överförs. Det hörs inget smattrande, rasslande eller klonkande och jag kände inget i växelväljaren. Inne vid bryggan igen så ser jag att det verkar som att en del har lossnat från den del av växelmekanismen som sitter innanför kåpan på motorns högra sida. Hittar inte den saknade delen och har heller ingen aning om hur stor den är eller vad den har för funktion. Är det någon som kan hjälpa mig att förstå vad som kan ha hänt och hur jag kan fixa motorn? Motorn är en tvåcylindrig Mariner 30M (Yamaha) tvåtaktare med för mig okänt modellår. Serienumret är 698-S-027685.
-
Problemet är löst. Rengöringen av förgasaren gjorde susen och nu orkar motorn hålla igång även på låga varv.
-
I helgen plockade jag med förgasaren hem och körde den igår i ultraljudstvätten med varmt vatten och handdiskmedel. Första omgången om 10 minuter blev vattnet väldigt grumligt och skitigt. Bytte sedan vatten och sköljde ur förgasaren innan den åkte ner i tvätten igen i ytterligare 20 minuter. Efter tvätten tömdes förgasaren på vatten och jag blåste den torr med tryckluft i alla kanaler, skrymslen och vrår. Ikväll bär det av 25 mil bort till båten och förhoppningsvis har den här tvättsessionen gjort underverk med motorn. Har den inte gjort det så behöver jag ägna resten av kvällen/natten åt att felsöka för att under torsdagen kunna hämta våra midsommargäster. Ponera att förgasartvätten inte hjälper. Vad kan det då vara som gör att motorn går orent och dör på låga varv?
-
Har en Mariner 30 med snörstart som kräver rejält gaspådrag vid start men som när den väl kommit igång går fint på högre varv och båten, en Vator 14R kommer snabbt upp i plan. Problemet kommer när man ska angöra bryggan och slår av på gasen. Vid tomgång med växel i är risken stor att motorn stannar. Har även problem med att motorn stannar när jag lägger i friläge för att sedan lägga i back och bromsa Efter att den stannat på detta sätt är motorn oftast svårstartad och kan kräva 20 ryck, stegrande blodtryck, otryckbara svordommar och löfte om att snarast omvandla motorn till bojsänke innan den startar. Kommer jag fram till bryggan utan att motorn dör så dör den istället tre sekunder efter att jag lagt i friläge. Även om det fanns tenenser till problemet redan förra säsongen så blev det värre efter vinterrn. Motorn har varit konserverad under vintern och till våren kördes konserveringsoljan ut med de gamla stiften innan nya sattes in. Kommer att plocka ner förgasaren för att rengöra den men tar gärna tips på vad jag mer ska kolla. Till midsommar är det skarpt läge med skytteltrafik av gäster och innan dess har jag egentligen bara en kväll till ytterligare felsökning om förgasarrengöring inte hjälper. Någon som haft samma problem? Senast ändrad av Joflopp | 18 juni 2012 | 15:25
-
Glöm inte att ta hand om den borttagna färgen för inlämning som farligt avfall. http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.920356-batplatser-forgiftade-av-farg
-
Lyfta inombordare - var koppla loss motor från propelleraxel?
Joflopp postade ett ämne i Mek & Teknik
Behöver plocka ur en VP MB10A ur mellanblekan för diverse fix av motorn och jag vill kunna testköra motorn i verkstaden under tiden jag mekar. Inför lyftet av motorn funderar jag på var det är bäst att skilja motorn från propelleraxeln. Är det bäst att lyfta ur även backslaget och demontera propelleraxelkopplingen från backslaget eller ska jag demontera backslaget från motorn?