-
Innehålls Antal
390 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm RDauksz
-
Placering
Kommendör
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Skall man lasta ner en smallblock V8 motor i båten så är det bättre att välja den starkare eftersom både 5,0 och 5,7 är lika tunga, insprutningsmotor är att föredra då detta sänker bränsleförbrukningen per hk ganska mycket.
-
Min erfarenhet är (tyvärr) att det är som det alltid är, vill man har bra grejer som håller länge då gäller det att betala för välkända fabrikat på ett ställe som säljer mycket och sköta om dem (hålla dem toppladdade med en bra laddare). Jag köpte Deka AGM på Batterilagret, Intimmidator 55Ah som startbatteri (vevar igång mina diesel 6:or som ingenting) och Deka förbrukning 2x6V 178Ah till förbrukarbanken, dyrt men väldigt bra hittills.
-
99% av alla problem man får på en gammal V6 eller V8 beror på att limpor eller knän är slut. Om det inte är något fel på dem nu och dom inte är bytta de senaste 10 åren hade jag bytt bara för att slippa blåsta topplockspackningar eller rost i cylindrarna för att vatten helt plötsligt en dag runnit in i cylindern. Mitt råd byt var 10:de år bara för att vara problemfri.
-
beror på vad du skall ha den till. jag har 2x22L kopplat på motorerna i min båt och dom räcker i 3dagar till min familj 2 vuxna och 4 barn som duchar av sig dagligen före läggdags.
-
Dreven skall vara helt paralella, du har säkert en tiebar på insidan som du kan justera på eller ibland en på utsidan.
-
dina limpor är nog slut, har den burit sig konstigt åt någon gång när du skulle starta den, slagit lite stopp innan den gått runt?
-
Innan du bestämmer dig för att byta 2 mot en vill jag råda dig att kolla på andra båtar i samma storlek med enkelmontage. Jag vet inte hur stor din searay är men en stor båt har svårt att komma ur vattnet med en motor, 2 ger bättre styrka med tung last och bättre acceleration, men två drar mer än en med samma effekt så är det. Personligen hade jag som första alternativ renoverat dom jag har men om dom är helt slut så hade jag köpt 2 st insprutade Penta 5,7 med SX eller 2 st dito Mercruiser 5,7 med bravoII Det är inte bara bränslekosten som spelar in i totalen, körbarhet är viktigt det med
-
fyra enkla men viktiga punkter att göra efter vinter konserveringen, byt motorolja, byt oljefilter, byt impeller och byt drevolja.
-
Lägg på stålproppar med samma mått som du har så sjunker varvet ca:200rpm och farten går nog upp ett par knop
-
Osby skroten USA Bildelar AB har det mesta i jänkeväg 0497-15540 eller www.bildelarosby.se
-
Ett förtydligande måste tydligen till. Den största heter EFOY 1600 och denna ger jo tjena 1600W per dygn och det finns information på en websida Klicka här Campingmodellen säljs av JR Larmcenter AB och Båtmodellen av Plastex Jag vet vad den kostar, jag vet vad den ger för effekt, jag vet vad den är till för ,nu är Jag ute efter synpunkter på funktionen om någon provat den. Senast ändrad av RDauksz | 10 oktober 2008 | 10:05
-
Jag har hittat en metanoldriven bränslecell som heter EFOY när den säljs till husbilsägare, samma bränslecell säljs till oss båtägare under namnet Max Power av Plastex för ett helt annat pris såklart. Den tillverkas av ett företag i tyskland som heter SFC (Smart Fuel Cell) Kolla websidan www.efoy.com Den verkar fantastisk, drar bara 1,1L metanol/kWh och lämnar vatten och co2 som avgaser men det är jättesvårt att få reda på t.ex. livslängd på anoder och katoder i den. Den är ganska dyr 35.000kr för en 1600W och metanolen till den säljs i fin dunk för 36kr/L Har någon av er någon erfarenhet av dessa i båten? Jag önskar synpunkter och erfarenheter om någon använder den.
-
Dykt sedan 1998 rätt oerfaren cmas ** med 100timmar under ungefär
-
Jag börjar alltid med dagens datum, var jag är och väder & vind Sedan fyller jag i om jag tankar vad timräknaren står på ev. distans sedan sist, ev underhåll (olja, vatten mm), reparationer, händelser, vad vi gör under dagen och kvällen och vart vi åker. Vi låter alla som vill vara med och skriva lite, gäster ombord, barnen osv.