Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Jonas123

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jonas123

  • Placering
    Kadett
  1. Om du lägger krut på att byta ut kablar - använd helst förtennad kabel så slipper du mycket av korrosionsproblemen. Billigaste jag hittade senast jag köpte var www.odelco.se
  2. Att det inte spelar någon roll håller jag inte med om. Det finns vissa som drar massa ström när dom är avstängda, vissa som blir ordentligt varma trots låg volym etc. Ett tips är att leta bland batteridrivna apparater - där vet man att strömförbrukning är ett designkriterium. Exv kan en iPod med lämplig förstärkare funka bra.
  3. Använd schottkydiod(er) så får man ett lägre spänningsfall. Exempelvis elfa 70-234-84
  4. http://www.vikingyachting.se/ Art nr 12115 kanske kan fungera?
  5. Jonas123

    Hängmatta.

    Finns risk för slänggipp får man använda preventerhängmatta från bomnock till förstaget istället...
  6. 1) Angående typ: Undvik excenterslipen. (Jag har en Bosch PEX-nånting med 125mm skiva) Helt kass på att polera. Jag har efter det köpt en lågpris vinkelmaskin, det funkar rimligt bra. Hade jag köpt idag hade det nog blivit en semiproffs-variant av samma typ. 2) Angående lågpris kontra märkesprodukt: Visst är dom ofta förvillande lika, men det är lika ofta annat material, andra lager mm. Tro inte att det är samma sak med annan etikett. 3) Angående varvtal: Köp en maskin med så lågt _högsta_ varv som möjligt. Då får du en som är växlad för högt moment/lågt varvtal. Ingen styrelektronik kan kompensera fel drevning, det blir på sin höjd ett lågt tomgångsvarv men utan kraft att göra jobbet. /Lycka till!
  7. En sak som kan strula till det är att en bil-GPS och en båt-dito funkar något olika. I bilmodellen har man ett vägnät där bilen med mycket högre sannolikhet befinner sig på en väg än i terrängen mellan vägarna. Detta tar mjukvaran i bil-GPSen hänsyn till. Båtmodellerna däremot skall inte flytta positionen till närmsta farled... Men det finns förstås varianter som klarar bägge funktionssätten, men jag har inte sett någon billig sådan ännu. Någon annan som gjort det?
  8. Fast NEJ, du ska inte ha ett RF ankare. Dels är de svåra att få tag i och dels så är det då fråga om kopior. Och kopior har i förvånansvärt många tester fått klart SÄMRE resultat, se skäl i svar ovan här på tråden. Delta finns i och för sig både RF och galvat. http://en.lewmar.com/products/index.aspx?lang=1&page_id=62
  9. Jag skulle tro att Viking kan ta hem RF delta. Det verkar inte som dom har det i ordinarie sortiment. (i varje fall inte webbutiken) Senast ändrad av Jonas123 | 10 november 2007 | 20:50
  10. Spolarvätska innehåller i och för sig ofta etanol (dricksprit) men oftast också propanol. Hur som helst - det är bättre att tömma systemet än att hälla nåt frysskydd i det. Själv har jag sådan (kanske onödig) respekt för etylenglykol att jag kör propylenglykol i motorn för att undvika risken att det via varmvattenberedarens värmeväxlare skulle kunna läcka till dricksvattnet. Beredaren tömmer jag genom att öppna ventilen och alla kranar så får det sippra ut långsamt. Det tar lång tid så man kanske skulle prova med luft och övertryck?
  11. Eftersom någon vansinnigt förespråkat glykol i vattentanken vill jag bara repetera det viktigaste ur Forgus31s svar Glykol är mycket giftigt och det räcker att dricka små mängder för att döda en människa. Innan dess pajjar njurarna. INGET GLYKOL I DRICKSVATTENSYSTEMET!
  12. Håller med forgus31 om att det är troligt att instrumenten överlever en polvändning med en parallell bakvänd diod. (Skulle till och med gissa att de flesta instrument har en inbyggd _serie_diod mot just polvändning.) En transientskyddsdiod kommer som bonus att fungera som polvändningsskydd med något högre framspänningsfall (ca 1V istället för 0,7V). Anledningen att jag påstår att en kondensator inte klarar transienter så bra är att kondensatorn i praktiken fungerar som en kapacitans och en resistans i serie - dvs en försvarlig del av transienten kommer att komma fram till instrumentet. En induktans i serie är bättre till just detta. Edit: tagit bort fel om NMEA /j Gemensamt för alla de saker som nämnts i tråden är att de hanterar det som sker när väl transienten är ledningsburen. Om man vill minska risken kan man ju se till att ledningsdragningen är klok i övrigt - dvs allra helst alla instrument på ett ställe, en gemensam jordpunkt och allt annat till givare mm stjärnformigt med skärmade kablar där skärmen är jordad vid instrumenten. (Inga jordslingor att inducera ström i) Puh - det var många saker på en gång. Själv är jag mer orolig för båt och besättning om åskan slår ner i båten... Klarar man sig får man väl köpa en trisslott och vinna pengar till nya instrument :-) Senast ändrad av Jonas123 | 27 maj 2007 | 19:25
  13. För att hantera åskproblem är metoderna desamma som för ESD-skydd av elektronik. I princip först säkring, sen ett lågpassfilter spole kondensator, därefter ett överspänningsskydd/transientskydd. På matningsspänningen är inte dimensioneringen så kritisk - man vill ju i princip bara ha DC igenom. När det gäller signalerna är metoden densamma, men med komplikationen att den önskade signalen igenom nästan alltid är AC så man måste dimensionera lågpassfiltret rätt. Därför är det inte så lätt att ge en patentlösning för samtliga signalkablar. Gemensamt för bägge är dock ett transientskydd så nära den komponent man vill skydda. Att sätta kondensator och en vanlig diod skadar absolut inte - nytta gör det. Men jag tror inte man skall ha för stora förhoppningar på en sån lösning. Åtminstone inte mot stora spikar. mvh Jonas
  14. Såvitt jag förstår din lösning så borde den skydda mot en några problem men inte så bra mot överspänning. Polvändning tack vare dioden. Kortvarig underspänning tack vare kondensatorn. (Antar att du tänker dig först diod sen kondensator och inte tvärtom?) Däremot tror jag inte skyddet mot överspänning blir särskilt bra - det lär inte dämpa en spik mer än ytterst lite. Ett alternativ kan vara att använda en spänningsregulator - Exempel som troligen funkar: LM2940T-12. Nackdelen blir att instrumenten kommer att lägga av lite tidigare när batterispänningen sjunker. Värt att notera är att denna bieffekt får du även av dioden. Den är även polaritetsskyddad. Dock ger den bara typ 1A men det räcker kanske? Ett bättre alternativ mot spikar är någon slags transientskyddsdiod. Den skyddar dock dåligt mot längre överspänning - eftersom den brinner upp om inte säkringen går först. mvh Jonas
×
×
  • Skapa nytt...