Lento
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Lento
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej! Vill börja med att be amiral guestsson om ursäkt för att jag inte svarat och tackat för svar. Tack så mycket! Passar samtidigt på att fråga på nytt. Är det svårt att byta trimmotor och är det något särskilt man borde beakta? Planen just nu är att vänta in några plusgrader, bygga en tillfällig ställning för utombordaren, demontera utombordaren från akterspegel och demontera trimmotor och montera ny. Misstänker att demonteringen blir svår då jag vet att en bult av tre gått av. Önska mig lycka till. Ngt tror jag behöver. Mvh L
-
Hej! De senaste veckorna har jag haft problem med powertrim/tilten på min Yamaha 115 -87. Problemet började för drygt en vecka sedan och yttrade sig som så att motorn inte gick att få varken upp eller ned. Det gick dock tilta upp motorn genom att knacka på elmotorn till tilten. Jag tog upp båten och plockade isär tiltmotorn och rengjorde inuti motorn så gott jag kunde. Vid demonteringen sprack tyvärr en av magneterna och ena skruven till kabelinfästningen på tiltmotorns lyckades jag inte får upp. Limmade fast den största delen av magneten och monterade ihop tiltmotorn igen och då fungerade den alldeles utmärkt i ca en vecka, -men nu har alltså problemen återuppstått. Har återigen demonterat tiltmotorn och bytt ut fjädrarna som trycker kolen mot kollektorn. Upptäckte då att ett av de hus som kolen ligger i gått sönder. Jag menar att två av de fyra väggarna som håller kolen på plats har försvunnit. Har trots detta lyckats montera ihop motorn och fått tilten att fungera igen men misstänker att det är högst tillfälligt då jag befarar att kolen kommer att falla bort igen under gång. Av denna anledning har jag beställt en ny tiltmotor och jag undrar nu om det är svårt att byta denna? Måste man tömma systemet på olja och demontera hela powertrim/tilt enheten för att byta elmotorn? Tacksam för hur demontering och montering av tiltmotorn utförs på enklast möjliga sätt. MVH /Lento -med båtåkarklåda
-
Hej igen! Det är riktigt att det fanns en täckbricka men den hade innerdiameter på 116 mm och ytterdiameter på 150 mm. Detta innebär ju att täckbrickan går in i hålet! Jag vet inte syftet med detta. För mig tycks det att jag skulle ha gjort hålet 116 mm istället för 150 mm som det står i anvisningarna, både på Biltemas hemsida http://www.biltema.se/Bat/VVS/Ventialtion/Solcellsventilator/ och på förpackningen. Faktum är att jag började med att såga ett hål på 116 mm. Detta blev något för litet för att ventilen skulle passa perfekt. Det var då det slog mig att jag kanske borde kolla instruktionerna, vilket fick mig att såga hålet till 150 mm i stället. Det verkar, med facit i hand, att det var ett stort misstag!!! Allt försvåras ytterligare av att det finns en inbuktning i rufftakets insida, där ett lysrör suttit, vilket hålet hamnat vid pga av ovan nämnda utökning av hålet. Se bifogad bild. Själv har jag funderat på att sätta någon teakplanka med infällda spottar som avslutas som en ram runt solcellsventilen. Problemet är väl bara att kunna göra ett perfekt hål på 116 mm. Har inte funnit borrsågar med så stor diameter. Om det finns någon därute med goda alternativ eller råd tas de mot med stor tacksamhet. MVH Lento
-
Hej! Jag har köpt och sågat hål i rufftaket till min HT-båt för Biltemas solcellsventilator. Jag gjorde hålet med 150 mm diameter enligt montageanvisningarna. Till min förvåning var den del av solcellsventilatorn som sticks in i hålet endast 116 mm, dvs 34 mm mindre än hålet jag gjorde. Detta innebär ju att hålets kant syns underifrån vilket inte är perfekt sågat. Inte så snyggt! Nu till frågorna: Eftersom det inte ingick någon täckbricka (med innerdiameter 116 mm och ytterdiameter >150 mm) för att täcka hålet från insidan, undrar jag nu om någon gjort på samma sätt som jag och löst problemet på smart och snyggt sätt? Vart kan man finna täckbrickor med ovanstående mått? /Lento
-
Hej! Även jag har porer i gelcoaten, både över och under vattenytan, men har inte funnit några tendenser till böldpest. I mitt fall kan de vara betydligt större än knappnålshuvud. Se bild Jag kommer att fräsa ur porerna så att de får en fin yta, spackla, grundmåla och lacka om hela båten med produkter från http://www.de-ijssel-coatings.se/ MVH Lento
-
Hej igen! Vad är trimrodret och var sitter det? Kan det vara den lilla delen längst bak på kavitationsplattan som även fungerar som offeranod? Jag tror tyvärr inte det löser problemet. Problemet är ju att motorn drar sig åt ena hållet även när motorn står på tomgång. Den liksom vibrerar sig åt ena hållet, kommer inte ihåg vilket. MVH Lennarth
-
Hej! Jag har en HT-båt med en 115 hk Yamaha från 1987 vars styrning är alldeles för lätt. Detta innebär att motorn hela tiden drar åt ena hållet, oavsett om man har fart framåt eller inte. Styrning upplevs således väldigt lätt, alldeles för lätt Är det någon där ute som vet om det går justera trögheten till motorns styning på något sätt? Om det inte går att justera motorn kanske det går justera teleflexstyrningen? Har dock inte funnit någon justerskruv eller liknande till denna heller. Har dock inte letat så mycket ännu pga den tuffa och långa vintern och båten kom till min ägo sent i höstas. MVH Lennarth
-
Hej! Tack för mycket intressanta inlägg. Numera är jag lycklig båtägare till en Fjordwing. På den hänger det en gammal 115 hk Yamaha från 1987. Vid de få tillfällen som jag haft motorn igång så känns den mycket trevlig. Hoppas det kommer fortsätta så ett tag till... Tror ni att det finns förutsättningar för det? Hur tar jag hand om den på bästa sätt för att låta den leva ytterligare många år, utan att betala skjortan för dyra servicar varje år? Gammal och miljövidrig, javisst, -men plånboken tillåter inte bättre. Tänkte köra på alkylatbensin om det inte blir alltför svårt att få tag på och prisskillnaden är allt för stor och att det inte medför att motorns livslängd avsevärt förkortas. /Lento
-
Hej! Jag skulle vilja byta ut den gamla tråkiga heltäckningsmattan på durken i min HT-båt till något trevligare och snyggare men också miljövänligt. Har tänkt på marinplwood i teak men funderar då på om det finns något annat alternativ till teaken? Går det inte använda massiv ek som finns som bänkskivor etc eller annat snyggt träslag som inte kostar skjortan? Har även funderat på Flexiteak men tycker det var alldeles för dyrt. /Lento
-
Hej! Är det någon som kan göra en kvalificerad bedömning av vad en 115 hk tvåtaktsmotor från -87 kan dra per sjömil? Båten är en HT-båt på 5,7 m
-
Hej! Känner någon till olika utombordares starka och svaga sidor under åren lopp? Menar till exempel när de olika tillverkarna kom med något nytt som kan vara bra eller dåligt, t ex fyrtakt eller elektronisk bränsleinsprutning. Jag är mest nyfiken på motorer från 50 hk upptill 150 hk från ca 1990 framtill idag. När kom t ex Mercury eller Yamaha (f.n. mina favoriter) runt 100 hk med insprutning eller annat bränslebesparande? Vilken är den dyraste utombordaren och i så fall, är det den bäste?