Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025

Hoey

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hoey

  • Placering
    Kadett
  1. Äntligen... startmotorn var kass Det visade sig att tändlåset hade legat på och triggat solenoiden att starta startmotorn med följd att axeln låg mot kransen och snurrade under gång. Detta resulterade i att batteriet laddade ur och till slut fetpajjade startmotorn. Nu är nytt tändningslås och ny startmotor inmonterat...totalt 2100 kr kostade det kalaset. /Hoey
  2. Hej Johannes, tack för ditt förslag. Du nämnde att fläkten inte var kopplad till motorns batteri och att generatorn förmodligen lagt av...Vad jag kan se så har jag bara ett batteri. Verkar det inte konstigt att båten bara la av? Kan motorn lägga av direkt om generatorn pajjar? Jag hade bara kört 10-15 min innan allt blev dött! /H
  3. Under en båttur förra veckan så tvärdog min båt (en 22 fot DC -88 med Volvo Penta V8 AQ225D inombordare) efter att ha gått hur bra som helst. Efteråt så inbillade jag mig att det luktade bränt (kortslutning?). När jag vred på tändningen så var det helt dött sånär som på att det klickade i ett relä (tror jag) som sitter precis vid huvudsäkringen. Batteriet verkar ok med en spänning på drygt 12 V (troligtvis tillräckligt för att driva startmotorn). Om jag mäter med voltmeter på startmotorn så får jag 12 V men när jag försöker kortsluta den så händer inte så mycket (det gnistrar lite men inte som det brukar om man kortsluter). Om jag mäter på startmotorn så går spänningen ner till c:a 4 V då jag vrider på tändningen... Vad fasiken är det som är fel? Tacksam för förslag på åtgärder.. /H Senast ändrad av Hoey | 12 oktober 2007 | 19:21
  4. Tack signaturen Daniel, Kort och konsist :-) Du verkar kunna det här..Bra! Kan du förklara orsaken eller orsakerna till varför detta inte behövs...eller har jag själv redan svarat på detta i min forumfråga? /Hoey
  5. Jag är intresserad av en båt från 1994 som är importerad från Tyskland. Jag har just fått svar från Svenska Sjö att det är ok att försäkra båten via dem (sen hur villkor och så ser ut är en annan femma). Men...Behöver båten CE-märkas? Enligt Sjörfartsverket så trädde denna lag om CE-märkning i kraft 1998 och gäller alla länder inom EES (Europeiska samarbetsområdet, dvs. alla 27 EU-länder 3 EFTA länder). Tyskland är ju medlemmar i ESS (och EU). Sjöfartsverket skriver nåt om att alla båtar som tillverkats efter år 1998 måste följa lagen SAMT alla båtar som importerats efter detta år (1998). Men jag har inte förstått Sjöfartverkets betydelse av import: -Är det import i den bemärkelsen om en båt från Tyskland säljs till Sverige? Eller - Är det import bara om båten kommer från ett land som INTE ingår i EES? (ex. USA)... Hoppas någon seriös (och på området kunnig) båtmänniska kan hjälpa mig att bringa klarhet i detta :-) Hilfe!!! /Hoey
×
×
  • Skapa nytt...