Tjenare! (lång text, be warned!)
Nu var det ju ganska längesedan jag kom in här och bad om hjälp men jag tänkte att det kanske skulle vara trevligt med lite uppföljning så att ni kan få veta hur det gick med rallyt till slut!
I det första rallyt vi deltog i, 2005, var vi ganska dåligt förberedda, veckan innan rallyt jobbade vi dygnet runt med att hitta badkar, material och med att bygga. Kvällen innan rallyt var badkaret klart. Vi hade gjort fyra ramar som man bultade rakt på badkaren och sedan med varandra. En riktigt robust konstruktion blev det. På ramarna fäste vi långa flytmoment och med lite matematik räknade vi ut att vi bara med flytmomenten hade en flytkraft på ungefär 2 ton!
Morgondaggen låg fortfarande kvar i gräset när vi glada i hågen packade åbäket till räserbadkar på en släpkärra och for iväg till startplatsen för rallyt - kåhögsbron vid säveån.
Vi var nästan första laget där och började direkt med monteringen av badkaret. Vid det här laget hade vi fått in lite rutin på monteringen så det tog bara en timma att få badkaret färdigt för inspektion.
När inspektören väl kunde komma hade flera lag tagit sig till platsen, helt seriöst så såg många av de andra ekipagen riktigt risiga ut! Vi klarade iallafall inspektionen och fick en starttid.
Man startade två ekipage åt gången och det var snart våran tur. Vårat lagnamn ljöd i högtalarna och vi ställde upp vårat badkar på startlinjen, någon meter ifrån vattnet.
När starten gick fick vi slänga ner badkaret i vattnet så fort som möjligt och sedan påbörja våran 18 kilometer långa färd i säveåns våldsamma forsar (lite våldsamma iallafall....)
De första metrarna går bra, sedan dunkar det till, vi har kört rakt in i en sten! I samma veva som vi kör in i stenen så tappar vi våran hembyggda musköt (en avsågad wettex-mopp med en bult i ena ändan) i vattnet vilken vi sköt salut med efter start, den återsågs aldrig igen (vi är lite ledsna för det...)
Efter att ha plaskat lite i vattnet kommer vi loss och kan fortsätta rallyt. Resten av resan är ganska lugn och vi kommer till sist in i mål. Även målgången var lugn även om vi var tvugna att akta oss för virvelströmmarna några meter efter målet, men det gick bra!
Det slutade med att vi kom på 6e plats, inte allt för dåligt med tanke på att badkaret aldrig hade testats om det flöt ens!
Året därpå hade vi väl lite blodad tand och tänkte att nu är det dags att ta hem förstapriset!
Vårat ekipage i från året innan släpades fram och det var inte utan entusiasm vi monterade ihop allt igen!
Vi gjorde några förbättringar och bytte ut ett badkar som tog lite stryk i samband med krocken i det tidigare rallyt. Vi monterade även in säten så att vi hamnade högre upp och inte behövde sitta på golvet.
Jag själv kunde tyvärr inte deltaga i rallyt (deltog bara i bygget) det året, (vilket kanske är lika bra, eftersom detta inlägget hade blivit väldigt långt om så vore fallet!).
Med tidigare erfarenheter och en takthållare i bagaget klarade sig laget till pallen som silvermedaljör!
Här är en bilder ifrån 2006 års rally!
Montering vid start:
http://scout.poller.se/albums/2006/DSCF0697.sized.jpg
http://scout.poller.se/albums/2006/DSCF0698.sized.jpg
I vattnet!
http://scout.poller.se/albums/2006/DSCF0798.sized.jpg (stolen är inte våran )
Har papparazisarna i bakgrunden redan förutspått vad som hända skall med detta ekipage tro?
http://scout.poller.se/albums/2006/DSCF0800.sized.jpg
http://scout.poller.se/albums/2006/DSCF0804.sized.jpg
Lördagen den 28 April i år är det dags för rallyt igen! (bor ni i Göteborg med omnejd får ni gärna komma och titta!)
Vi använder samma ekipage som tidigare, just nu är vi på jakt efter nya spirorör att använda som flytmoment då dom vi använder nu börjar bli lite sletna!
Tack för mig!
/Robin Giesler